مجله هفته؛ تشخیص هویت امام موسی منتظر آزمایش DNA

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۰۰۲۰۱ اخبار اصلی
درحالی که لیبی پس از سقوط و مرگ دیکتاتور سابق این کشور، آبستن حوادث تاره ای شده و همچنان مشغول طی دوران گذار است، خبری قطعی و امیدوارکننده از وضعیت یا سرنوشت امام موسی صدر منتشر نشده و خانواده و دوستداران این شخصیت متنفذ شیعه به دنبال رایزنی هایی برای کسب اطلاعات قطعی از وی هستند.
مجله هفته؛ تشخیص هویت امام موسی منتظر آزمایش DNA
 دیپلماسی ایرانی: بیشتر منابعی که تاکنون درباره سرنوشت امام موسی صدر صحبت کرده اند، از مرگ او خبر داده اند. در عین حال برخی شخصیت های مطلع نیز گفته اند که این ادعاها دقیق و مستند نیستند و هنوز نمی توان در این باره اظهارنظر قطعی کرد.

از چند ماه پیش وزارت خارجه ایران با هماهنگی برخی سفارتخانه هایش در منطقه، تلاش برای یافتن امام موسی صدر و یا کسب خبر از سرنوشت او را افزایش داده ولی هنوز هیچ بیانیه یا اطلاعیه ای درباره پیگیری هایش منتشر نکرده است. امام موسی شخصیتی مبارز و بانفوذ در کشورهای خاورمیانه بود که توسط معمر قذافی دیکتاتور لیبی ربوده شد و پس از آن گمانه های متعددی مبنی بر محبوس بودن یا به قتل رسیدن وی به دست عوامل حکومت قذافی منتشر شد.

اغلب خبرهایی که تاکنون درباره امام موسی صدر منتشر شده، یا توسط منابع دیگر تکذیب شده و یا به هیچ وجه قابل تایید نبوده است. چند روز پیش یک رسانه عربی از رایزنی های گسترده میان لبنان و لیبی درباره پرونده امام موسی خبر داد و نوشت: موضوع امام موسی صدر پس از اظهاراتی که مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی بیان کرد دوباره داغ شده است.

در گزارشی که پایگاه الیوم السابع با عنوان "رایزنی بیروت و طرابلس درباره امام موسی صدر" منتشر کرده، آمده است: مصطفی عبدالجلیل رئیس دولت لیبی اعلام کرده که جسد امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی در طرابلس است اما نبش قبر او فقط با حضور نماینده لبنان صورت می گیرد.

درواقع این بار رئیس دولت لیبی به گونه ای درباره سرنوشت امام موسی صحبت کرده است که گویی همه شواهد و قرائن را حاضر و مهیا می داند و فقط منتظر حضور نماینده ای از لبنان برای تایید صحت ماجراست.

اما در اولین واکنش دولت لبنان به این اظهارات، عدنان منصور وزیر خارجه لبنان به روزنامه السفیر گفت که آنچه رئیس شورای انتقالی لیبی گفته، دقیق و کامل نیست. منصور همچنین رایزنی هایی را با مقام های لیبی به ویژه با معاون وزیر خارجه این کشور برای توضیح درباره اظهارات عبدالجلیل انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "یاسین السمالوسی" رئیس اتحادیه انقلابیون عرب نیز گفته است: مصطفی عبدالجلیل این سخنان را با تکیه بر اطلاعات شاهدان عینی که قبل از امام موسی صدر با وی بوده اند، مطرح کرده است و آنها آخرین مکان حضور صدر را "تاجوراء" دانسته اند.

با این وجود وی احتمال تشکیک و تردید در این قضیه را هم رد نکرده و گفته است: تردیدهایی درباره وجود گور دسته جمعی در این مکان وجود دارد، زیرا در دوره قذافی کسی جرات نزدیک شدن به این مکان را نداشت و جستجوهایی که طی روزهای گذشته انجام شده، منجر به کشف این گور شده است.

گفته شده است، ظرف روزهای آینده با انجام آزمایش DNA مشخص خواهد شد که آیا بقایای جسدی که در این گور یافت شده، متعلق به امام موسی صدر است یا خیر.

چند روز پیش از آن هم شبکه الجزیره به نقل از سخنگوی دولت لیبی خبر داده بود که احتمالا جسد امام موسی صدر از یک گور دسته جمعی در طرابلس کشف شده و برای شناسایی از طریق آزمایش DNA به بیمارستان تحویل داده شده است. در این مکان دو جسد دیگر نیز پیدا شده که احتمال داده اند همراهان لبنانی امام موسی باشند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام مسئول لیبی نوشته است که انتظار می رود ظرف چهار یا شش هفته آینده نتایج آزمایش ها در این باره آماده شود.


نظر شما :