مجله هفته/ سفیران ایران به خبرنگاران خارجی چه گفتند؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۸۹۸۹۹۶ اخبار اصلی
در هفته گذشته چند سفیر ایران در کشورهای مختلف، مصاحبه هایی با رسانه های خارجی انجام دادند و درباره رفتار اتحادیه اروپا با تهران، تحریم های ضد ایرانی و نیز تحولات اخیر در روابط ایران و غرب صحبت کردند.
مجله هفته/ سفیران ایران به خبرنگاران خارجی چه گفتند؟
 دیپلماسی ایرانی: این روزها برای سفیران ایران در کشورهای اروپایی، هم آرام است و هم ناآرام. آرام از آن جهت که رابطه با اروپا به پایین ترین سطح خود در سه دهه گذشته رسیده و ناآرام از آن رو که تنش ها و اختلاف ها با اروپا به بالاترین سطح خود.

پس از جنجال هایی که از ماجرای حمله به سفارت بریتانیا در تهران آغاز شد، مناسبات دیپلماتیک تهران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تیرگی گرایید و پس از آن نیز اجماع اروپایی ها علیه ایران و اتخاذ روش های تند و تحریمی سبب شد تا مشکلات دوچندان و روابط فیمابین تا اطلاع ثانوی به محاق کشیده شود.

در هفته ای که گذشت، برخی سفیران ایرانی حاضر در اروپا و خاورمیانه تصمیم با مصاحبه با رسانه های خارجی گرفتند تا درباره عاقبت و آفات تصمیمات ضد ایرانی غرب و تهدیهای اسرائیل، روشنگری و اطلاع رسانی کنند و پیامدهای این گونه برخوردها و تنش آفرینی ها را برای مقام ها و مردم کشورهای میزبان تشریح کنند.
 

با تحریم نفت ایران چه کسی بیشتر متضرر می شود؟

غلامرضا باقری مقدم سفیر ایران در بلغارستان در مصاحبه ای که با روزنامه کاپیتال دیلی انجام داد، روی موضوع "افزایش قیمت نفت در اثر تحریم ایران" تاکید کرد و گفت: از زمانی که اتحادیه اروپا نفت ایران را مورد تحریم قرار داد، قیمت نفت هر روز درحال افزایش است و اکنون به بالاترین سطح در طی 3 سال گذشته رسیده است. این در نتیجه تصمیمات غلط در اروپاست که مردم اروپا از آن متضرر می شوند. ایران در فروش نفت خود هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی همچنین گفت: با وجود تحریم های سنگین و ناعادلانه علیه ایران در طی سال های اخیر، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته در حدود چهار درصد بوده است. با محاسبه تمامی ذخایر نفتی و گازی، ایران در مقام اول این ذخایر در سطح جهان قرار گرفته است. در این شرایط، با اعمال تحریم بر نفت ایران چه کسی بیشتر متضرر می شود؟!

باقری مقدم برنامه هسته ای ایران را نیز شفاف و بر اساس ضوابط آژانس بین المللی انرژی اتمی خواند و افزود: تمامی فعالیت های ما تحت نظارت دوربین ها و بازرسی های آنها صورت می گیرد. ما هیچ گونه مشکلی از نظر همکاری در بخش های فنی و حقوقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی نداریم. این مشکل، سیاسی است. برخی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود برنامه هسته ای ایران را به عنوان بهانه مورد استفاده قرار می دهند.
 

به حمله نظامی اعتقاد نداریم

علی آهنی سفیر ایران در فرانسه در گفتگویی با رویترز به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اشاره کرد و با غیرعاقلانه خواندن حمله نظامی به ایران گفت: ایران اصلا این موضوع را که اسرائیل تاسیسات هسته ای ایران را بمباران خواهد کرد باور ندارد.

وی افزود: ما به حملات نظامی اصلا اعتقادی نداریم. مسلما ما برای هر سناریویی آمادگی دفاع از خود را داریم ولی فکر نمی کنیم که رژیم صهیونیستی در این مسیر حرکت کند زیرا بدترین عواقب غیر قابل پیش بینی را، نه فقط برای این  رژیم بلکه برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

آهنی با بیان اینکه برنامه غنی سازی اورانیوم ایران منحصرا برای اهداف غیرنظامی است و تهران حاضر نیست آن را متوقف کند، نسبت به از سرگیری مذاکرات با کشورهای 1+5 ابراز خوشبینی کرد و گفت: این مشکلات باید از طریق مذاکرات حل شود و اگر کشورهای بزرگ واقع بین باشند می توان به یک توافق دست یافت.

سفیر ایران در فرانسه درباره مناقشات مربوط به سایت پارچین نیز گفت: پارچین قبلا دوبار مورد بازدید بازرسان آژانس قرار گرفته و عدم فعالیت هسته ای در آن مورد تائید آنها بوده است اما تحت فشارهای امریکا خواستار بازرسی های مجدد هستند. ایران برای نشان دادن حسن نیت خود آماده است مجددا پس از توافق روی مدالیته مورد نظر، به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد که از پایگاه نظامی پارچین بازدید کنند.
 

11 هزار موشک

اما جنجالی ترین اظهارنظرها متعلق به سفیر ایران در لبنان بود که شاید به دلیل همجواری لبنان با سرزمین های اشغالی و سویه ضد اسرائیلی صحبت های وی، بیشتر مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت.

غضنفر رکن آبادی به خبرنگار النشره لبنان درباره جوسازی هایی که درخصوص حمله احتمالی به ایران صورت می گیرد، گفت: رژیم صهیونیستی اگر واقعا بخواهد به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند آن را بدون هیچ صحبت و موضع گیری قبلی انجام می دهد. مقام های تل آویو پیش از این "جرج بوش" رئیس جمهور امریکا را درباره حمله به ایران در مهلتی دوهفته ای تهدید کرده بودند اما این تهدید هرگز عملی نشد.

وی در عین حال گفت: البته ایران کمترین احتمالات را هم جدی می گیرد. ما خود را آماده کرده ایم و هم اکنون 11 هزار فروند موشک آماده شلیک به آمریکا و اسرائیل و مصالح آنها در جهان داریم.

سفیر ایران در بیروت تاکید کرد: ما در موضع دفاعی قرار داریم و اگر مورد حمله قرار بگیریم پاسخی سخت و دردناک به این حمله خواهیم داد.

رکن آبادی به حمایت از نظام حاکم سوریه نیز پرداخت و گفت: اکثریت مردم سوریه اصلاحات به رهبری بشار اسد را قبول دارند و ایران نیز موضع اکثریت ملت سوریه را تایید می کند.


( ۱ )

نظر شما :