مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۳:۵۱ کد : ۱۸۹۸۷۵۱ اخبار اصلی
در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.
مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات
 آثار بین المللی حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۲اسفند

روزنامه خراسان روز یکشنبه در مطلبی با عنوان «نگاهی به آثار بین المللی حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۲اسفند» می نویسد: شاید نخستین آثار حماسه ۱۲اسفندماه در مذاکرات آینده ایران و گروه ۱+۵ تبلور یابد. از آنجا که سیاست تشدید تحریم ها در مسیر دوسویه تهدید و تشویق (چماق و هویج) به هدف ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت در ایران نمی انجامد، لاجرم باید باب دیپلماسی را باز گشود و به لحن دیگری با ایران سخن گفت. انتخابات ۱۲اسفندماه برگ برنده دیگر ایران در ایفای نقش منطقه ای در موضوعاتی همچون تحولات سوریه و بحرین و همچنین در مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ است.
 

هر رای در صندوق به اندازه یک موشک کروز آماده شلیک ارزش دارد

«پیام‌های رای حماسی ملت» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمد کاظم انبارلویی در روز یکشنبه است که در آن تاکید شده: رای ملت در 12 بهمن نشان داد فقط یک قرائت از امام و انقلاب را مردم پذیرا هستند و آن هم قرائت مقام معظم رهبری در جایگاه ولایت فقیه است. هر قرائتی که بخواهد از این قرائت اصلی فاصله بگیرد مورد قبول مردم نیست. فهم مردم از مسائل کشور و مسائل منطقه و جهان درست منطبق بر فهم رهبری معظم انقلاب و بالعکس است. امت به همان می‌اندیشد که امام می‌اندیشد و امام همان را فهم می‌کند که امت می‌فهمد. این در تاریخ اسلام شاید بی‌سابقه یا کم سابقه باشد. رمز مانایی انقلاب طی 33 سال گذشته همین بوده است. برخی که از این صراط مستقیم باز می‌مانند برای این است که نمی‌خواهند منطق امام و امت را بپذیرند و به دام کسانی می‌افتند که حس خود "ولی بینی" را در آنان تقویت می‌کنند و این خود ولی بینی انسان را وارد ولایت طاغوت و فاصله گرفتن از ولایت‌ الله می‌کند.

به نوشته این روزنامه، ملت بصیر و آگاه ایران به خوبی می‌دانستند که هر رای آ‌نها در صندوق رای به اندازه یک موشک کروز آماده شلیک به ناوگان آمریکا در خلیج‌فارس ارزش دارد. مردم هوشمند ایران می‌دانستند هر رای آنها به صندوق رای و  صفوف فشرده آنها در مراکز رای‌گیری به اندازه یک موشک زمین به هوا برای نشانه رفتن حمله هواپیماهای دشمن می‌ارزد.

نویسنده رسالت معتقد است: آمریکا و ناتو برای تفریحات نظامی دور تا دور ایران خیمه نزده‌اند. آنها برای جنگ آمده‌اند و منتظرند ببینند بین نظام و مردم فاصله بیفتد بعد در این فاصله ضربه خود را هم به مردم و هم به نظام بزنند. این همه هزینه برای تبلیغ و ترویج برای تحریم انتخابات در ایران برای چه بود؟ چه اهداف شومی را دنبال می‌کرد؟ مردم به این اهداف واقف هستند و لذا خود را در میدان بدر و خیبر دیدند و به میدان آمدند. حفظ این آمادگی و روحیه بستگی به فهم دقیق نخبگان جامعه از موقعیت حساس و خطیر کشور در اوضاع سیاسی منطقه و جهان دارد. لحظه‌ای غفلت باعث می‌شود هر نخبه‌ای گرفتار جنگ نرم دشمن شود و از گردونه مبارزه با آمریکا باز بماند.
 

ریسک‌های قیمتی بازار جهانی نفت 
 

روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی با عنوان «تحلیل بر ریسک‌های قیمتی بازار جهانی نفت» مورخ 14 اسفند می نویسد: با افزایش بحران و کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا، نفت خام که ارزشش به دلار آمریکا تعیین می‌شود، برای اغلب سرمایه‌گذاران گران‌تر شده و تقاضا برای آن کاهش و در نتیجه بهای آن افت می‌کند. از این منظر، با وجودی که زمان چشمک زدن رونق اقتصادی در بسیاری از کشورهای تقاضا کننده نفت خام همچنان مشخص نیست، عوامل دخیل در تقاضا در شرایط فعلی بیشتر بر نوسانات قیمتی موثر هستند تا روند قیمتی بلند مدت. اخبار خوب بیشتر ایجاد کننده شوک مثبت قیمتی است و اخبار ناامید کننده، موجب شوک منفی است. به این شکل شاید برای روند قیمتی در مقیاس ماهانه باید بیشتر بر بخش عرضه تکیه کرد. به باور تحلیل گران این عوامل در شرایط فعلی موجب تحرک صعودی قیمت می‌شوند؛ اما بهای نفت خام (برنت) در بازه 120 تا 130 دلار تقلا خواهد کرد و احتمالا اگر بها در بالای سطح 130 دلار بسته شود، این سطح قیمتی تثبیت خواهد شد. با وجود این به نظر می رسد که افزایش بهای نفت خام به بالای سطح 150 دلار امری نباشد که ریسک‌های کنونی بخش عرضه، قابلیت تحقق آن را داشته باشد؛ مگر آنکه ریسک‌ها به طور فزاینده‌ای با تحولاتی مانند بروز درگیری در منطقه خاورمیانه، افزایش یابد.
 

تاثیر روسیه پوتینی بر وضعیت ایران

روزنامه آفرینش در سرمقاله روز دوشنبه 15 اسفند خود با انتخاب تیتر «تاثیر روسیه پوتینی بر وضعیت ایران» می نویسد: در حال حاضر پوتین با توسل به مسئله ایران به عرض اندام در عرصه جهانی می پردازد تا افکار عمومی روسیه را بیش از پیش باخود همراه کند. همچنین با نگاه به عمق حمایت‌های بی پشتوانه روسیه از کشورمان، متوجه می شویم که روسیه در نهایت همراهی با ما، می‌خواهد نقش یک میانجی را بازی کند.

به نوشته این روزنامه، پوتین قصد دارد با ایفای نقش میانجی، خط قرمز غرب را حفظ کند و از سوی دیگر ایران را به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه از دست ندهد. خط قرمز غرب تلاویو می باشد و ایران هم به هیچ عنوان نمی تواند با آن کنار بیاید لذا این تضاد منافع اجازه نمی دهد که روسیه به عنوان یک متحد در کنار ایران قرار بگیرد حال چه پوتین در راس کار باشد یا شخص دیگری. درپایان این نکته را باید اشاره کرد که این رویارویی روسیه و چین با غرب و همراهی ایران با آنها در مواضع بین المللی فقط و فقط به سبب تضاد منافع به وجود آمده است و در صورت رسیدن به یک تفاهم نسبی این ائتلاف شکسته خواهد شد و اگر نگوییم روسیه با غرب همراه خواهد شد، لااقل همسو می‌گردد.
 

نتایج انتخابات بر محیط بین الملل

روزنامه جام جم روز سه شنبه 16 اسفند در توصیف برکات مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم و تاثیرات بین المللی آن می نویسد: آثار منطقه‌ای آن نیز بسیار حائز اهمیت است. بخواهند یا نخواهند، سایه پربرکت انقلاب اسلامی مردم ایران بر سر نهضت بیداری اسلامی منطقه هست. این حادثه اسلام‌خواهان و آزادیخواهان کشورهای منطقه را دلگرم و قدرت‌های مردمی طرفدار ایران اسلامی را قوی‌تر خواهد کرد و به همین نسبت ضعف را در دشمنان مردم مسلمان منطقه خواهد افزود.

و در ادامه می افزاید: محیط بین‌المللی نیز از این نعمت الهی متأثر می‌شود. پیام آن به دشمنان این ملت این است که تحریم و تهدید برخلاف آن‌که تحلیلگران شان بعد از 12 اسفند گفتند بی‌تأثیر است، بی‌تأثیر نیست، بلکه تأثیر عکس منافع و اغراض آنان دارد. یعنی تأثیر منفی این فشارها در زندگی مردم نه‌تنها کمر آنان را خم نمی‌کند، بلکه بر صبر و مقاومت آنان می‌افزاید. عبرت بگیرید و خود را مقابل مردم ایران قرار ندهید. قدرت چانه‌زنی بیشتر در مذاکرات هسته‌ای و مناسبات خارجی از جمله نتایج این نعمت است که باید به درستی از آن بهره گرفته شود.
 

برادر پوتین و رفیق استالین

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله روز سه شنبه خود به انتقاد از حاکم شدن پوتینیسم در روسیه پرداخته و نوشته است: براساس اسناد ویکی لیکس، در سال 2006 شخص ولادیمیر پوتین فرمان کارشکنی در فعالیت های هسته ای ایران را صادر کرده است. تا اوت 2010 قرار بود روس ها نیروگاه اتمی بوشهر را راه اندازی کنند حال آنکه با گذشت چند سال هنوز نیروگاه بوشهر وارد مدار نشده است و آنچه هم که انجام شده، توسط دانشمندان و نخبگان هسته ای ایران اسلا می انجام شده است. نکته جالب اینجاست که براساس اسناد ویکی لیکس همین روس ها در انتشار و تولید ویروس استاکس نت دخالت داشته اند. موضوع زمانی حاد می شود که بدانیم در یک معامله پنهانی روس ها و ژنرال های رژیم صهیونیستی بر سر ایران و گرجستان با یکدیگر معامله کردند و علاوه بر کد موشک های ایرانی که به تل آویو ارایه کردند از تحویل پدافند اس 300 برای مدت طولانی سرباز زدند.

به نوشته این روزنامه، تاریخ گواهی می دهد، برادر پوتین یا رفیق استالین همه و همه زاده یک کشور هستند و در لحظه حساس نه تنها به عهد و پیمان خود عمل نمی کنند، بلکه در مهلک ترین زمان دست به معامله بر سر یاران خود می زنند. این است ماجرای ایران اسلا می و کشوری که حسرت یک دموکراسی غیر خشن را بر دل دارد.
 

در مورد موجودی‌ صندوق توسعه ملی تردید دارم

بهمن آرمان نماینده پیشین وزارت اقتصاد در هیات امنای حساب ذخیره ارزی در سرمقاله روز چهارشنبه روزنامه شرق با عنوان «مهمتر از 4 میلیارد دلار» نوشته است: پیش از این زمانی که من نماینده وزارت اقتصاد و در هیات امنای حساب ذخیره ارزی بودم از نظر نگارنده یک جریان ناهمراه با توسعه اقتصادی در کشور وجود دارد که باعث شده در طول سال‌های اخیر نه برای پروژه‌های اقتصادی و نه برای پروژه‌های زیربنایی کشور، گشایش اعتبار مناسبی صورت نگیرد. البته آقای احمدی‌نژاد در مراسم مرحله آب‌گیری سد گتوند به‌عنوان بزرگ‌ترین سد برقابی ایران که من هم به عنوان میهمان حضور داشتم، اعلام کردند که این جریان در مدیریت میانی کشور نفوذ کرده است. اشاره او مشخصا به فرد خاصی در آن مراسم بود. اما من معتقدم مساله فراتر از این حرف‌هاست زیرا تمامی طرح‌های توسعه‌ای و مادر مانند صنایع استراتژیک مورد همین کم‌‌مهری قرار گرفته‌اند. مانند رخدادی که در زمینه کارخانه‌های فولاد. فولاد مبارکه، صنایع فولاد خوزستان و ذوب‌آهن شاهدیم تا جایی که حتی طرحی را که کلنگ آن در دوران سازندگی به زمین خورده بود، متوقف شد.

نویسنده می افزاید: طبیعتا این جریان ناهمراه با توسعه اقتصادی در موارد دیگر هم فعال هست، به‌صورتی که حساب ذخیره ارزی و اساسنامه‌های آن را به امری بی‌اثر تبدیل کردند. اساسنامه اولیه صندوق توسعه ملی را من نوشتم اما در نهایت به چیز دیگری تبدیل شد. در واقع، مساله این چهار میلیارد دلاری که در بررسی کمیسیون‌های مجلس متوجه ‌«عدم واریز» آن شده‌اند، در برابر این مسایل آنچنان حائز اهمیت نیست.

در ادامه مطلب آمده است: من در کل در مورد موجودی‌ای که برای صندوق توسعه ملی اعلام می‌کنند، تردید دارم. امروز اعلام می‌کنند که 28 میلیارد دلار پول در صندوق توسعه ملی ذخیره شده است و مدیر فعلی آن اعلام می‌کند که تا پایان سال مقدار آن افزایش هم خواهد یافت. در حالی که تنها یکی از بانک‌های کشور نتوانسته است حتی یک دلار از چهار میلیارد دلار اعتباری که برایش مصوب شده است را گشایش اعتبار کند.

نظر شما :