مجله هفته/ تاریخ حزب‌الله در کتاب درسی لبنانی‌ها

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۸۹۸۷۵۰ اخبار اصلی
یکی از موضوعاتی که سال هاست از مباحث اختلافی میان جریان ها و احزاب سیاسی مختلف در لبنان به حساب می آید، بحث کتابت تاریخ این کشور و تنظیم کتاب های درسی برای آموزش به دانش آموزان لبنانی است.
مجله هفته/ تاریخ حزب‌الله در کتاب درسی لبنانی‌ها
 دیپلماسی ایرانی: چگونگی روایت تاریخ در کتاب های درسی مدارس در همه کشورها امری حساسیت برانگیز و بااهمیت است. از سوی دیگر همواره تلاش می شود گروه هایی که برای انتخاب و تدوین متون کتب درسی تاریخ درنظر گرفته می شوند، همسویی مشخصی با دولت و نظام سیاسی مستقر داشته باشند تا از ورود مصادیق شبهه برانگیز، تفرقه افکن و انحرافی در دروس جلوگیری کرده و مطلبی متقن و مستند و بدون جهت گیری قومی و طایفه ای و... انتخاب شود.

روال تدوین کتب تاریخ در نظام آموزش و پرورش کشورهای عربی و خاورمیانه ای که همواره یا درگیر مسائل قومی و ملی و یا تحت تاثیر گرایش های ناسیونالیستی و تجزیه طلبانه افراطی بوده اند، اقدامی بس دشوار بوده و در پاره ای اوقات با اعتراض های اقوام و اقلیت ها مواجه شده است.

شاید با قاطعیت بتوان گفت که در میان همه کشورهای خاورمیانه، لبنان از لحاظ تنوع قومی و دینی و زبانی یکی از ویژه ترین و منحصر به فردترین جوامع را داراست که ساختار چند تکه فرهنگی و مذهبی اش، دشواری های نظام آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی این کشور را دوچندان کرده است.

در لبنان، جریان حزب الله جریانی محبوب و پذیرفته شده در میان جامعه متنوع و چندگونه این کشور است. این جریان سیاسی و مذهبی که به دلیل طرفداری اش از تمامیت ارضی لبنان، دفاع از حقوق مردم فلسطین و آوارگان سرزمین های اشغالی و نیز پیروزی تاریخی اش بر رژیم صهیونیستی، بین مسیحی و مسلمان طرفدار دارد، حالا به عنوان یک جریان تاریخی و ملی در کتب درسی لبنانی ها یاد می شود و دانش آموزان این کشور در کتاب درسی خود با تاریخچه و سیر تطور این جنبش میهنی آشنا می شوند.

بر اساس یک بخشنامه جدید در وزارت آموزش و پرورش لبنان، از این پس بزرگداشت هفته مقاومت در مدارس لبنان اجرا خواهد شد اما این امر برای تمام مدارس الزامی نیست و هر مدرسه طبق نظر مدیریت آن، می تواند اقدام کند. همچنین نخست وزیر این کشور با صدور بخشنامه ای رسما اعلام کرده است که موضوع مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی که باعث آزادسازی سرزمین های اشغالی لبنان در سال 2000 شد، در متن اصلی کتاب های درسی و تربیتی مدارس لبنان گنجانده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، یکی از موضوعاتی که سال هاست از مباحث اختلافی میان جریان ها و احزاب سیاسی مختلف در لبنان به حساب می آید، بحث کتابت تاریخ این کشور و تنظیم کتاب های درسی برای آموزش به دانش آموزان لبنانی است. کتاب های تاریخی موجود که در مدارس لبنان تدریس می شود بر اساس مصالح و منافع گروه ها و طوایف معین و خاصی نوشته شده است، به شکلی که برخی از این کتاب ها، مفاد دیگری را نفی می کند. در حال حاضر چندین کتاب تاریخ مختلف و حتی متناقض در مدارس لبنان تدریس می شود؛ مدارس مسیحیان به ویژه مدارس فرانسوی بیشتر تاریخ اروپا و تاثیر فرهنگ اروپایی بر کشور لبنان را می خوانند بدون آنکه به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به کشورشان اشاره ای شود؛ مدارس اهل سنت به ویژه مدارس وابسته به جریان المستقبل بیشتر تاریخ کشورشان را به حرکت های عثمانی ها گره زده و در بخش تاریخ معاصر نیز ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان را بزرگ ترین حادثه تاریخی می دانند و شیعیان هم بیشتر به بررسی جنگ های مقاومت اسلامی با رژیم صهیونیستی از جمله آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 ( 1379 ) و جنگ 33 روزه در سال 2006 ( 1385 ) می پردازند. از همین رو نخست وزیر لبنان طی بخشنامه ای، مطالعه تاریخ مقاومت را برای همه مدارس الزامی اعلام کرد.

این خبرگزاری گزارش داده است که به دنبال دو بخشنامه فوق، برخی جریان های سیاسی لبنان به ویژه جریان 14 مارس به این امر اعتراض کرده و خواستار حذف موضوع مقاومت از کتب درسی یا اضافه شدن موضوع انقلابی که منجر به خروج نیروهای سوری از لبنان شد، شده اند.


نظر شما :