اختلاف شدید امریکا و اسرائیل بر سر ایران

تلاویو: واشنگتن ما را درک نمی کند

۰۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۸۹۸۲۸۸ اخبار اصلی
در حال حاضر اختلاف نظر شدیدی میان امریکایی ها با اسرائیلی ها بر سر چگونگی تعامل با پرونده ایران وجود دارد.
تلاویو: واشنگتن ما را درک نمی کند
دیپلماسی ایرانی: روزنامه لوس آنجلس تایمز می نویسد: درحالی که ایالات متحده امریکا تلاش می کند که اظهارات اسرائیلی ها برای حمله نظامی به ایران را کم اهمیت جلوه دهد و دائما بر نبودن چنین برنامه ای از سوی غرب تاکید دارد، برخی تحلیلگران و مسئولان بر این باورند که تلاش هایی وجود دارد تا از سطح توقعات از تهران بکاهد و به گونه ای غرب با ایران هسته ای کنار بیاید.

لوس آنجلس تایمز سپس به نگرانی ها و گلایگی های اسرائیل از امریکا اشاره می کند و می نویسد: در عین حالی که مدت کوتاهی از سفر مقام های عالی رتبه امریکایی به تلاویو گذشته و قرار است به زودی سفرهای مشابه دیگری از سوی امریکایی ها به اسرائیل صورت بگیرد، برخی مسئولان اسرائیلی می گویند که واشنگتن حجم تهدیدهای ایران علیه آنها را درک نمی کند و برای همین تلاش می کند که حمله پیشگیرانه به ایران را ناکام بگذارد.

این روزنامه همچنین می نویسد: در حال حاضر اختلاف نظر شدیدی میان امریکایی ها با اسرائیلی ها بر سر چگونگی تعامل با پرونده ایران وجود دارد. سفیر امریکا در اسرائیل روز گذشته پس از برگزاری جلسه اش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گفت: «نباید نادیده گرفت که تنش واقعی اعلام نشده ای میان ایالات متحده با اسرائیل وجود دارد و امیدواریم روزی برسد که کاخ سفید و اسرائیل برای رسیدن به اهداف مشترک با یکدیگر به توافق برسند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: امریکا از شعله ور شدن آتش جنگ مسلحانه در سراسر منطقه در پی حمله نظامی به ایران به شدت می ترسد و برای همین به طور جدی تلاش می کند که امور به این سمت حرکت نکند، برای همین است که مسئولان امریکایی تاکید دارند که اعمال تحریم ها علیه ایران همه اهداف غرب را تامین می کند و نیازی با جنگ ایران نیست.

امریکا و متحدان اروپایی اش صنایع نفت و بانکداری ایران را تحریم کرده اند و امیدوارند که با این کار بتوانند توقفی در برنامه هسته ای ایران ایجاد کنند. همچنین گفته می شود که آنها برای هر چه بیشتر تحت فشار قرار دادن ایران قصد دارند تحریم های بیشتری را متوجه آن کنند. ایران بارها تاکید کرده است که تلاشش برای دستیابی به فناوری هسته ای صرفا اهداف صلح آمیز دارد و به هیچ وجه به دنبال رسیدن به سلاح هسته ای نیست و این در حالی است که غرب بدون ارائه دلیل و مدرکی روشن ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کند.

از سوی دیگر، تنش میان ایرن و اسرائیل نیز پس از ترور دانشمندان هسته ای ایران و ارسال ویروس های الکترونیکی به تاسیسات هسته ای این کشور به اوج خود رسیده است.

به اعتقاد روزنامه لس آنجلس تایمز، امریکا و اسرائیل تلاش می کنند که پیام های متناقضی را به ایران بفرستند، از یک سو برخی مسئولان اسرائیلی به صراحت صحبت از جنگ علیه ایران می زنند در حالی که در مقابل آنها برخی مقام های دیگر از جمله مئیر داگان، رئیس سابق موساد هر گونه حمله نظامی به ایران را فاجعه بار می خوانند.

در ستون دیگری از روزنامه لوس آنجلس تایمز، خانم دالیا داسا، نویسنده این روزنامه می نویسد، اگر اسرائیل به فکر امنیتش است و می خواهد با حمله به ایران امنیت خود را تامین کند باید بداند که در این صورت امنیتش بیشتر به خطر خواهد افتاد. مقام های اسرائیلی اگر خیال می کنند با حمله به ایران به خاورمیانه ای آرام و عاری از سلاح هسته ای دست خواهند یافت سخت در اشتباهند چرا که حمله نظامی به ایران باعث بروز فاجعه ای امنیتی و استراتپیک برای آینده اسرائیل خواهد شد. حمله نظامی به ایران به هیچ وجه باعث توقف برنامه هسته ای این کشور نخواهد شد چرا که بنیان برنامه هسته ای ایران را از بین نخواهد برد بلکه فقط باعث خواهد شد که تلاش های ایران برای رسیدن به این هدف مدتی به تاخیر بیفتد. در آن صورت اسرائیل باید بداند که ایران این حمله را بهانه خواهد کرد و با جدیت هر چه تمام تر به دنبال تکمیل برنامه هسته ای اش خواهد رفت.

داسا در پاین می نویسد: آینده منطقه حول این محور خواهد چرخید که آیا ایران توانایی دست یابی به بمب هسته ای را دارد یا خیر یا این که اسرائیل توانست به ایران هسته ای حمله کند یا نه.

منبع: الجزیره/15

 

نظر شما :