مجله هفته/ استحصال اورانیوم از دریاچه ارومیه تکذیب شد

۰۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۸۹۸۲۸۵ اخبار اصلی
به دنبال برخی شایعات و تبلیغات درباره چرایی خشکیدن دریاچه ارومیه و احتمال بهره برداری اورانیوم از آن، نماینده مردم ارومیه در مجلس اعلام کرد که موضوع استحصال اورانیوم از این دریاچه کذب محض است و بیشتر کاربرد انتخاباتی دارد.
مجله هفته/ استحصال اورانیوم از دریاچه ارومیه تکذیب شد
دیپلماسی ایرانی: در روزهایی که به دلیل افزایش میزان بارش های موسمی در ایران، امیدها به کاهش خشکسالی و رفع برخی مشکلات کشاورزان در پاره ای مناطق کشور زنده شده است، همچنان شایعات و زمزمه هایی در گوشه و کنار شنیده می شود که دست هایی پنهان سبب خشکی دریاچه ارومیه شده و برخی سایت های هسته ای به دنبال دستیابی به اورانیوم، به بستر این دریاچه زده اند.

این حرف و حدیث ها به اندازه ای بالا گرفته که در این هفته سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه مجبور به واکنش شد و در این باره گفت: زمان شایعه به سر رسیده است. ملت ما به حقیقت عادت کرده‌اند نه شایعه؛ پس این قبیل ادعاهای بی‌‌اساس بین مردم آذربایجان غربی و دولت هیچ‌گونه جایگاهی ندارد.

وی اضافه کرد: بعد از مطرح کردن این قبیل ادعاهای واهی، جز اینکه شایعه پراکن رسوا شود هیچ نتیجه‌ای برای کسی حاصل نمی‌شود چرا که مردم بابصیرت و هوشیار ما به تشخیص سره از ناسره قادر هستند و به این قبیل ادعاهای موهوم وقعی نمی‌گذارند. این قبیل ادعاهای پوچ و بدون پیش‌زمینه علمی از سوی کسانی مطرح می‌شود که می‌خواهند در آستانه برگزاری انتخابات جامعه را ملتهب کرده و اقدام های صورت گرفته از سوی دولت و مجلس را برای احیای دریاچه ارومیه کمرنگ جلوه دهند ولی مردم از نزدیک شاهد تلاش و تکاپوی توام نمایندگان خود در مجلس و دولت هستند.

ذاکر با بیان اینکه پیش از این برای احیای دریاچه ارومیه از نظر بودجه بی‌مهری هایی شده بود گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته نسبت به این معضل زیست محیطی بی‌مهری شاهد بودیم ولی امسال از طریق باز کردن خط اعتباری ویژه و تدوین طرح‌های مختلف این غفلت‌ها جبران شد لذا امیدوار هستیم در بودجه 91 بیش از بیش به این موضوع پرداخته شود.

او در ادامه گفت: قبول ندارم که پروژه‌های نجات دریاچه ارومیه کند پیش‌ می‌رود. پروژه‌های احیای این دریاچه عظیم و حجیم هستند؛ به عنوان مثال حفر کانال 36 کیلومتری در مناطق صعب‌العبور کار ساده ای نیست و بنابراین نباید با پروژه‌های کوچک مقایسه شود چرا که نتیجه دادن آنها زمان زیادی می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از بحران دریاچه ارومیه را برای جمع آوری آرای مردم در انتخابات، یک روش شکست‌خورده دانست و افزود: اینکه یک عده آن را برای خود ابزاری قرار دهند تا بر ضعف‌ها و ناتوانی‌های خودشان در قالب طرح نجات دریاچه ارومیه سرپوش بگذارند و مردم را اغفال کنند، روشی درست و زیبنده یک ایرانی نیست. مردم ما غافل و اهل غفلت نبوده و نیستند بر این اساس افرادی که با به کار بردن این شیوه سعی می‌کنند آرا و نظرهای مردم به خود جلب کنند از روش شکست‌خورده‌ای استفاده می‌کنند چرا که از سوی دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اقدام های زیادی صورت گرفته است.

ذاکر همچنین گفت: هر کس با وعده نجات دادن دریچه ارومیه به میدان رقابت وارد شود این فرد در واقع از عملکرد دولت، اقدامات مجلس، اخبار روزنامه‌ها و جراید بی‌خبر است پس این فرد غافل نمی‌تواند در مقوله‌ای با این اهمیت ورود پیدا کند چرا که چندین سال با بی‌خبری و نااگاهی زندگی کرده است.

وی در تشریح نحوه رسیدگی به بحران این دریاچه توضیح داد: طرح دوفوریتی با وجودی که در مجلس تعداد آرای مورد نیاز برای تصویب کسب نکرد ولی برکات مختلفی به دنبال داشت چون به دنبال آن بزرگترین کارگروه احیای دریاچه ارومیه در هیات دولت تشکیل شد. همچنین در جلسه‌ای با حضور معاون رئیس‌جمهور، دو وزیر و تعدادی از نمایندگان ارومیه به ریاست لاریجانی اعتباری به میزان 500 میلیارد تومان برای این مسئله تصویب شد.

نماینده ارومیه در مجلس بر لزوم همکاری مستمر مسئولان سه استان مجاور این دریاچه تاکید کرد و گفت: استاندار آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان حتی زنجان با یکدیگر تعامل همه‌جانبه دارند و برای انتقال آب از رودخانه مرزی و ارس با هم مشارکت می‌کنند./11

 

( ۳ )

نظر شما :