دی ولت فاش کرد

نشست محرمانه در ریاض با موضوع ایران

۰۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۵ کد : ۱۸۹۸۲۶۰ اخبار اصلی
روزنامه آلمانی دای ولت با انتشار گزارشی مدعی شده است که اعضای شورای همکاری خلیج فارس ماه گذشته میلادی نشستی محرمانه در ریاض برگزار کرده اند تا موضوع انتقال سلاح از ایران به حزب الله از طریق دریا را بررسی کنند
نشست محرمانه در ریاض با موضوع ایران

دیپلماسی ایرانی : روزنامه آلمانی دای ولت با انتشار گزارشی مدعی شده است که اعضای شورای همکاری خلیج فارس ماه گذشته میلادی نشستی محرمانه در ریاض برگزار کرده اند تا موضوع انتقال سلاح از ایران به حزب الله از طریق دریا را بررسی کنند.

در این گزارش آمده است که با توجه به بحران در سوریه؛ ایران در جستجوی راه هایی برای انتقال سلاح به حزب الله است و این موضوع نگرانی عربستان سعودی را برانگیخته کرده و زمینه برگزاری این نشست محرمانه را فراهم کرده است.

گفته می شود که در این نشست قطر حضور نداشته است و علاوه بر موضوع انتقال سلاح، مساله تهدید های اخیر مقامات ایرانی در خصوص بستن تنگه هرمز نیز در دستور کار این نشست قرار داشته است. این در حالی است که تنگه هرمز برای کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که از این تنگه برای صادرات نفت خود به بازار های جهانی استفاده می کنند.

دای ولت که گزارش خود را بر مبنای اطلاعات گردآوری شده از آژانس های جاسوسی غربی منتشر کرده این نکته را خاطرنشان کرده که نشست ریاض بدون حضور قطر برگزار شد زیرا عربستان در ارتباط با موضوعاتی که به ایران مربوط می شود به قطر اعتماد ندارد. در جریان این نشست بندر بن سلطان، رئیس شورای امنیت ملی عربستان اطلاعاتی را ارائه داده که نشان می دهد سپاه قدس جمهوری اسلامی که بخش ویژه ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می رود، روش های متداول خود را برای انتقال سلاح به حزب الله تغییر داده است.

این در حالی است که به گفته مقامات سعودی، نقل و انتقال های مشترکی بین شرکت ملی صادرات ایران و شماری از شرکت های تولید کننده سلاح وجود دارد که از جمله آنها می توان به شرکت شهید همت متخصص در تولید موشک های زمین به زمین اشاره کرد. از سوی دیگر مقامات ریاض مدعی شده اند که ایران از هواپیماهای تجاری برای انتقال سلاح استفاده می کند. به گزارش این روزنامه آلمانی، ادامه انتقال سلاح از طریق کانال سوئز موجب شده که عملیات نظامی در خلیج عدن افزایش یابد. علاوه بر این دای ولت با اشاره به سفر اخیر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به سوریه و ملاقات با مقامات سوری مدعی شده است که در این ملاقات ها راه های غلبه بر مشکلات در روند انتقال سلاح نیز بررسی شده است. این در حالی است که عربستان رهبری تلاش ها در میان کشور های عرب برای حذف بشار اسد از قدرت در سوریه را برعهده دارد و یکی از اصلی ترین انگیزه هایش نیز مقابله با نفوذ ایران در سوریه است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10


نظر شما :