افزایش دید و بازدیدهای مقام های آمریکایی-اسرائیلی

واشنگتن: تهدیدهای تل آویو علیه تهران خریدار ندارد

۰۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۵ کد : ۱۸۹۸۲۱۷ اخبار اصلی
کاخ سفید بر این باور است که سکان هدایت کشتی اسرائیل بر سر پرونده هسته‌ای ایران را ایهود باراک شخصا بر عهده دارد و او نماینده ‌شاهین‌ها در مجلس 8 نفره اسرائیل است.
واشنگتن: تهدیدهای تل آویو  علیه تهران خریدار ندارد

دیپلماسی ایرانی: عاموس هارئیل، کارشناس مسائل نظامی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز دوشنبه نوشت: دولتمردان امریکایی در واشنگتن به شدت از این که دولت عبری بدون اطلاع آنها بخواهد حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، نگرانند و از این می‌ترسند که اسرائیل با این کار آنها را به یک دردسر تازه و سخت بیندازد. عاموس هارئیل که از افراد بسیار نزدیک به ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل است در این یادداشت خود به نقل از منابع مطلع و آگاه می‌نویسد که باراک خود شخصا کار هدایت حمله نظامی به ایران را بر عهده گرفته در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای انجام این کار بسیار مردد است.  

هارئیل در حالی این یادداشت را نوشت که همان روز تام دانالین، مشاور امنیت ملی امریکا و جیمز کاپلر، رئیس سازمان امنیت ملی امریکا به تلاویو آمدند و با رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل بحث‌ها و گفت‌وگوهای مفصلی را انجام دادند. در این مذاکرات دو روزه محور مذاکرات ایران بود.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که این سفرها برای تشریح مواضع ایالات متحده امریکا بوده و گفتن این موضع واشنگتن که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به این دلیل بوده است که در سایه تهدیدهای اسرائیل برای انجام حمله نظامی، می‌خواسته‌اند ایران را پشت میز مذاکره بنشانند.

ژنرال مارتین دیمپسی، رئیس ستاد ارتش امریکا روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که اسرائیل با حمله به ایران اهداف طولانی مدت خود را محقق نخواهد کرد و بی‌شک چنین حرکتی امنیت منطقه را به طور کامل به خطر خواهد انداخت و قطعا انجام چنین کاری حساب نشده است.

وی در این گفت‌وگو درباره مناقشه‌های امریکا با اسرائیل بر سر مساله ایران نیز گفت: «نمی‌توانم بگویم که ما موفق شدیم آنها را قانع کنیم که نظرمان درست است و نظرشان اشتباه است، ولی روشن است که تحریم‌ها اثر خود را گذاشته‌اند. ایرانی‌ها بازیگران منطقی‌ای هستند و از آن‌چه ما می‌دانیم و آگاهی داریم، آگاهند، ایران هنوز تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای نگرفته است.»

هارئیل در تحلیل خود در یدیعوت احرونوت می‌نویسد که سفر مقام‌های امریکایی به اسرائیل با این هدف بوده که به مقام‌های تلاویو بگویند که امریکا نسبت به سیاست‌هایی که ایهود باراک، وزیر دفاع دنبال می‌کند و دائما صحبت از حمله نظامی به ایران می‌زند به هیچ وجه خشنود نیست و این گونه اظهارات فقط در درون اسرائیل طرفدار دارند و در خارج هیچ کس به این مساله به هیچ وجه فکر نمی‌کند. به موازات آن امریکایی‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همچنان نسبت به حمله نظامی به ایران مردد است و نمی‌داند که آیا تصمیم به چنین کاری بگیرد یا خیر چرا که خوب می‌داند اتخاذ چنین تصمیمی، حیاتی و سرنوشت ساز در کل تاریخ تاسیس رژیم عبری از سال 1948 تا کنون محسوب می‌شود.

این تحلیلگر مطرح مسائل نظامی و امنیتی همچنین می‌نویسد: کاخ سفید بر این باور است که سکان هدایت کشتی اسرائیل بر سر پرونده هسته‌ای ایران را ایهود باراک شخصا بر عهده دارد و او نماینده ‌شاهین‌ها در مجلس 8 نفره اسرائیل است. در حالی که در برابر او وزرای دیگر کابینه یعنی موشه یعالون، ودان مریدور و بینی بیگن خط بازها را پیگیری می‌کنند و با هر گونه حمله نظامی با ایران به شدت مخالفند.

قرار است بنیامین نتانیاهو دو هفته دیگر به واشنگتن سفر کند و در برابر لابی صهیونیست‌ها، آیپک به سخنرانی بپردازد، پیش‌بینی می‌شود وی در طول این دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

این در حالی است که ایهود باراک یک هفته زودتر به واشنگتن خواهد رفت و مذاکرات مفصلی را با تصمیم‌گیران اصلی در واشنگتن انجام خواهد داد. هارئیل می‌گوید: سفرهای مکرر مقام‌های امریکایی و اسرائیلی به پایتخت‌های یکدیگر تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن این که واشنگتن تلاویو را قانع کند که فکر حمله نظامی به ایران را از ذهن خود خارج کند، حمله به ایران در زمان فعلی به هیچ وجه مناسب نیست و حمله پیشگیرانه تنها اثرات سلبی خواهد داشت و تحریم‌ها را نیز ناکارامد خواهد کرد. تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که واشنگتن متوجه ایران کرده و شخصا رئیس جمهوری امریکا هدایت آن را بر عهده دارد و در مذاکرات امریکایی‌ها با اسرائیلی‌ها پشت درهای بسته نیز درباره آن مفصل بحث شده است. به اعتقاد امریکایی تحریم‌ها تا کنون هنوز اثرات خود را نگذاشته‌اند، در نتیجه باید منتظر ماند، به ویژه که بسیاری از وزرای دولت اسرائیلی این تحریم‌ها را قابل قبول می‌دانند و می‌گویند که در این چارچوب منویات اسرائیل تامین می‌شود.  

در همین رابطه روزنامه نیویورک‌ تایمز نیز نوشت که شماری از مسئولان رده بالای امریکایی ایهود باراک را بر سر ایراد اظهاراتش مبنی بر حمله نظامی به ایران بسیار شماتت کرده‌اند که این مساله باعث شده است که نخست‌وزیر اسرائیل از اعضای کابینه‌اش بخواهد دیگر درباره قضیه ایران صحبت نکنند. ولی ایهود باراک به این هشدارها به توجه است و تقریبا هر روز در این زمینه اظهار نظر می‌کند. /15 

نظر شما :