حمایت بحرین از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران

واشنگتن به تهران حمله نمی‌کند

۱۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۸۹۷۷۲۶ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه بحرین شایعه‌های موجود مبنی بر تلاش امریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت: «حق ایران است که برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای‌اش را گسترش دهد.»
واشنگتن به تهران حمله نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین روز دوشنبه شایعه‌های موجود مبنی بر تلاش امریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت: «حق ایران است که برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای‌اش را گسترش دهد.»

به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، وی پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: «درباره آن‌چه تلاش برای حمله به ایران زده می‌شود در جریان دیدار با مقامات امریکایی به این باور رسیدیم که آنها به هیچ وجه از فکر حمله نظامی به ایران در وضعیت فعلی حمایت نمی‌کنند.»

وی در این دیدار همچنین تاکید کرد، بحرین حق ایران برای گسترش برنامه هسته‌ای‌اش را به رسمیت می‌شناسد.  

این در حالی است که در ژانویه گذشته روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال گزارشی را منتشر کرده بود که بر اساس آن وزارت دفاع امریکا، پنتاگون در حال تهیه و پیشرفته ساختن بمبی است که بتواند تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران را نابود کند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز گفته بود که منابع مالی خوبی برای توسعه تسلیحات امریکا برای نابود ساختن تاسیسات هسته‌ای زیر زمینی ایران در شهر فردو اختصاص داده شده است.

لاوروف پس از دیدار با همتای بحرینی‌اش گفت: «مسکو و بحرین تلاش بسیاری می‌کنند تا مذاکرات شش جانبه را با طرف ایرانی هر چه سریع‌تر از سر بگیرند و مساله هسته‌ای ایران را حل و فصل کنند.»

طی روزهای گذشته اشاره‌ها و تهدیدهای بسیاری از سوی اسرائیل برای انجام حمله احتمالی به ایران زده شده بود و حتی گفته می‌شد باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به شدت تحت فشار است که به اسرائیل برای انجام این حمله نظامی چراغ سبز نشان دهد. این موضوع در حال حاضر به یک موضوع داغ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبدیل شده است.

با این حال اوباما تاکید کرد، اعتقاد ندارد که اسرائیل تصمیمی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که آن را تهدیدی برای خود قلمداد می‌کند، گرفته باشد و مدعی شد که تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه ایران اعمال شده است بتواند تاثیر قوی خود را بر این کشور بگذارد.

اوباما همچنین گفت: بعید است ایران بخواهد از طریق موشک‌های خود خاک امریکا را هدف قرار دهد اگر چه جمهوری اسلامی ایران تاثیرات تحریم‌های جامعه بین‌المللی را به خوبی احساس می‌کند.

رئیس جمهوری امریکا همچنین گفت: «در وضعیت فعلی بهترین گزینه تعامل با موضوع ایران از طریق راه‌های دیپلماتیک است و گزینه نظامی اگر چه همچنان روی میز قرار دارد ولی گزینه مناسبی نیست.»

نگرانی از احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران زمانی افزایش یافت که رونین برگمن، کارشناس مسائل امنیتی اسرائیل در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: احتمالا اسرائیل تا تابستان آینده بدون اطلاع امریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد. هم‌زمان ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز خواستار تحرکات بیشتر علیه ایران شد و گفت: «کسانی که همه چیز را به زمان دیگری موکول می‌کنند خیلی زود در می‌یابند که خیلی دیر شده است.»

دیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار معروف امریکایی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: لئون پانه‌تا وزیر دفاع امریکا بر این باور است که احتمال بسیاری وجود دارد اسرائیل تا ماه آوریل یا می یا ژوئن به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. اگر چه باراک اوباما و پانه‌تا هر دو مخالفت خود با چنین کاری را به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده‌اند ولی احتمال دارد اسرائیل بدون طلاع واشنگتن دست به چنین کاری بزند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :