تحلیل آسوشیتدپرس از تحریم های تازه آمریکا

اوباما ایران را تحریم کرد تا اسرائیل را آرام کند

۱۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۸۹۷۷۰۰ اخبار اصلی
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به طور صریح تاکید کرده است که اعلام تحریم های تازه و غیر قابل انتظار علیه جمهوری اسلامی از افزایش نگرانی ها در مورد احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران خبر می دهد.
اوباما ایران را تحریم کرد تا اسرائیل را آرام کند

دیپلماسی ایرانی: تحریم های اخیر ایالات متحده علیه ایران بیش از آنکه تاثیری آنی بر اقتصاد ایران داشته باشد، از نقطه نظر زمان اهمیت دارد، چرا که در شرایطی تصویب شده که آمریکا و متحدان اروپایی اش از احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران سخن می گویند و می کوشند به هر طریق ممکن از این اقدام جلوگیری کنند تا تحریم ها علیه تهران زمان بیشتری برای نشان دادن پیامدهای خود داشته باشند.

باراک اوباما که اخیرا اعلام کرده بود اسرائیل برای حمله به ایران تصمیم گیری نکرده اما در عین حال تمامی گزینه ها علیه تهران روی میز خواهد بود، به بانک ها دستور داده است تا همه دارایی های مرتبط با دولت ایران را توقیف کنند. همچنین در تحریم های جدید به بانک های آمریکا مجوز داده شده تا هر راهی را که به دور زدن تحریم ها از سوی ایران کمک می کند، مسدود کنند.

این تحریم ها همچون تحریم هایی که در ماه های اخیر رفته رفته سخت تر شده اند به منظور متقاعد کردن رژیم تهران برای دست کشیدن از برنامه های تردیدآمیز هسته ای طراحی شده اند اما اسرائیل همچنان بر این باور است که تحریم ها برای بازداشتن ایران از ورود به باشگاه هسته ای کافی نیست و این در حالی است که جمهوری اسلامی به دنبال حذف اسرائیل از نقشه جغرافیای جهانی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچه تحریم ها در مورد ایران سریع تر و تاثیرگذارتر باشند، احتمال به تعویق انداخته شدن طرح اسرائیل برای حمله به ایران بیشتر خواهد بود. گزینه ای که گفته می شود اسرائیل قصد دارد به عنوان یک اقدام پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهد. اما اقدامی که اخیرا اوباما انجام داده و آغاز تحریم های مقدماتی بانک مرکزی ایران، جدی ترین اقدامی است که وی می توانسته در حال حاضر انجام دهد.

با این وجود مقامات اسرائیلی از اینکه به روشنی گمانه زنی کنند که ایران تا تابستان به نقطه بدون بازگشت در برنامه های هسته ای خواهد رسید و به همین دلیل آخرین شانس برای تخریب این برنامه ها بهار آینده خواهد بود، ابایی ندارند. شماری از مقامات اسرائیلی بر این باورند که تحریم ها تنها موجب زیرزمینی شدن برنامه های هسته ای ایران می شود و به این ترتیب این تاسیسات از دسترس بمب افکن ها خارج خواهند شد.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندرو اسرائیل در آمریکا به سر می برد و امروز(سه شنبه) با همتای آمریکایی خود، هیلاری کلینتون ملاقات خواهد کرد. البته وی از اشاره به جزئیات ملاقات های خود در آمریکا خودداری کرده است و گفته می شود که نخست وزیر اسرائیل به مقامات دستور داده است در مورد احتمال اقدام نظامی علیه ایران بیش از حد سخن نگویند.

یک مقام آگاه و ناشناس در این زمینه اظهار داشت توصیه اخیر در حالی انجام شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به طور مکرر از روی میز بودن همه گزینه ها علیه ایران سخن می گوید.

اما تحریم های تازه ای که اوباما آنها را اعلام کرده بخشی از مجوز قانونی است که به موجب قانون تحریم بانک مرکزی ایران در 31 دسامبر سال گذشته در اختیار رئیس جمهور قرار می گیرد.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز تحریم واردات نفت از ایران را تصویب کرده که برای نخستین روز ماه جولای اجرایی خواهد شد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به طور صریح تاکید کرده است که اعلام تحریم های تازه و غیر قابل انتظار علیه جمهوری اسلامی از افزایش نگرانی ها در مورد احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران خبر می دهد.

وی خاطرنشان کرد تحریم ها علیه تهران در حال افزایش است و این هم بخشی از تشدید فشار هاست.

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که تحریم ها علیه ایران هم اکنون نیز اقتصاد جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار داده است و تردیدی در این مورد وجود ندارد.

 


نظر شما :