انتقاد شدید از مواضع تلاویو بر سر حمله به ایران

شائول موفاز: آقایان لطفا حرف نزنید

۱۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۸۹۷۶۷۵ اخبار اصلی
وزیر دفاع پیشین اسرائیل گفت: «کسانی که به طور علنی درباره حمله اسرائیل به ایران صحبت می‌کنند کاملا غیر مسئولانه رفتار می‌کنند.»
شائول موفاز: آقایان لطفا حرف نزنید

دیپلماسی ایرانی: در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در آخرین مصاحبه خود از مواضع سابقی که علیه ایران اتخاذ کرده بود تا اندازه‌ای کوتاه آمد و در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز تلاش کرد از فضای ضد جنگ علیه ایران بکاهد و تا اندازه‌ای فضا را آرام کند، شائول موفاز، رئیس کمیته خارجی و امنیت پارلمان اسرائیل، کنست، به شدت از مواضع دولت نتانیاهو انتقاد کرد و از این که اظهارات مقام‌های اسرائیلی علیه ایران و حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورمان به رسانه‌ها کشیده ‌شده است ابراز ناخرسندی شدید کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن به نقل از روزنامه امریکایی واشنگتن پست، وی در این باره گفت: «هیچ توجیهی ندارد که بحث نیت اسرائیل برای حمله به ایران نقل محافل رسانه‌ای شود و در مطبوعات و رسانه‌ها به وضوح درباره آن گفته شود. این گونه مسائل به هیچ وجه نباید نقل رسانه‌ها شوند.»

وی که پیش از این مسئولیت وزارت دفاع اسرائیل را نیز بر عهده داشت، گفت: «کسانی که به طور علنی درباره حمله اسرائیل به ایران صحبت می‌کنند کاملا غیر مسئولانه رفتار می‌کنند.»

موفاز در گفت‌وگو با رادیوی رسمی اسرائیل همچنین گفت: «ما به دقت رفتارها و تحرکات دولت را به خصوص بر سر پرونده هسته‌ای ایران زیر نظر داریم تا دقیقا بفهمیم موضوعیت تصمیم‌هایی که توسط دولت گرفته می‌شود، چیست.»

پیش از این برخی رسانه‌های اسرائیلی و مقام‌های امریکایی اعلام کرده بودند که اسرائیل قصد دارد بدون اطلاع امریکا در فصل بهار یا تابستان به ایران حمله کند. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا نیز ضمن ابراز ناامیدی از رفتارهای غیرمسئولانه اسرائیل گفته بود که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اسرائیل می‌خواهد تا تابستان آینده بدون اطلاع امریکا به ایران حمله کند.

با افزایش تهدیدهای غرب علیه ایران بر سر پرونده هسته‌ای کشورمان و همچنین تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف آن‌چه وادار کردن تهران برای نشستن پشت میز مذاکره گفته شده، ایران نیز تهدید کرده است که تنگه هرمز را می‌بندد.

چندی پیش رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارشی را منتشر کردند که در آن نسبت به حملات انتقامی ایران به اهداف اسرائیل در کشورهای مختلف جان هشدار داده شده بود. بنا به گزارش‌ها دولت اسرائیل به سفارت‌خانه‌های خود در خارج دستور داده است که تدابیر امنیتی را افزایش دهند. رسانه‌های اسرائیلی خبر از وجود یک سند سری که خطاب به کنسولگری اسرائیل در ایالت فیلادلفیا نوشته شده، دادند که در آن نسبت به حمله انتقامی ایران به مدارس اسرائیلی و مراکز دیپلماتیک این رژیم در سراسر امریکا هشدار داده شده است. در این سند آمده است که ممکن است ایران عده‌ای را استخدام کند که با استفاده از گذرنامه‌های اسرائیلی وارد امریکا شده و علیه مراکز یهودی و اسرائیلی در سراسر امریکا وارد عمل شوند. در این سند همچنین آمده است که اسرائیل قصد دارد تدابیر امنیتی را در مراکز یهودی مثل رستوران‌ها، کتابخانه‌ها، معابد یهودی و دیگر مکان‌های وابسته به آنها که احتمال حمله به آنها وجود دارد، تشدید کند.

شائول موفاز همچنین از افشای این سند در رسانه‌ها به شدت انتقاد کرده و دولت اسرائیل را متهم کرده است که در حفظ اسناد طبقه‌بندی شده کوتاهی می‌کند و به جای حفظ اسرار حیاتی به گونه‌ای رفتار می‌کند که این رازها سر از رسانه‌ها در آیند. 

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 


( ۴ )

نظر شما :