ادامه دلسردی ها میان تهران-آنکارا

گاز ایران برای ترکیه گران است

۱۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۸۹۷۶۶۳ اخبار اصلی
هرچند با توجه به تحریم های اخیر ایالات متحده علیه بانک مرکزی ایران، موضوع صادرات نفت ایران به ترکیه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مقامات آنکارا در صدد بهره مندی از قانون تحریم های آمریکا هستند، اما این قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه است که جدا از تحریم ها به یک مشکل تبدیل شده است
گاز ایران برای ترکیه گران است

دیپلماسی ایرانی: هرچند با توجه به تحریم های اخیر ایالات متحده علیه بانک مرکزی ایران، موضوع صادرات نفت ایران به ترکیه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مقامات آنکارا در صدد بهره مندی از قانون تحریم های آمریکا هستند، اما این قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه است که جدا از تحریم ها به یک مشکل تبدیل شده است.

ترک ها بر این باورند که قیمت گاز صادراتی ایران بیشتر از متوسط جهانی است و به طور ناعادلانه ای گران است. با این وجود جمهوری اسلامی همچنان بر موضع خود تاکید دارد و نمی خواهد قیمت گاز را کاهش دهد.این در حالی است که روابط تهران و آنکار در ماه های اخیر با دلسردی هایی همراه بوده و به خصوص بحران در سوریه و موضع متفاوت ایران و ترکیه در قبال بشار اسد به این دلسردی ها دامن زده است.

به گزارش روزنامه زمان، ایران در میان منابع گازی که ترکیه از کشور های تولید کننده خریداری می کند، گاز ایران بیشترین قیمت را دارد و این به موضوعی دردسرساز تبدیل شده است. ترکیه اخیرا برای هر متر مکعب گاز از آذربایجان و روسیه به ترتیب 330 دلار و 400 دلار پرداخت کرده است اما هر متر مکعب گاز ایران به قیمت 505 دلار به فروش می رسد که هزینه های پرداختی ترکیه در بخش گاز را 800 میلیون دلار در هر سال افزایش می دهد. اما قیمت متوسط فروش گاز در جهان برای هر متر مکعب حدود 400 دلار است.

ترکیه از ایران می خواهد که قیمت گاز را به متوسط جهانی نزدیک کند. یکی از اعضای کمیته ترکیه در شورای جهانی انرژی در گفت و گو با روزنامه زمان پیش بینی کرده که ایران و ترکیه در مورد قیمت گاز مذاکره خواهند کرد و دیر یا زود به توافقی در مورد قیمت دست می یابند. به گفته وی این توافق برای 4 یا 5 سال عملیاتی خواهد شد و این به نفع ایران نخواهد بود که با ترکیه وارد کشمکش و درگیری شود چرا که در زمان تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، ترکیه تنها شریک تجاری ایران در غرب خواهد بود.

ترکیلماز پیش بینی کرده است که دو کشور در آینده باید از طریق معامله پایاپای روابط تجاری خود را ادامه دهند به این ترتیب که ترکیه به ایران کالا صادر کند و در مقابل گاز ایران را دریافت کند. به اعتقاد وی در زمان تحریم ها، این بهترین راه حل برای روابط تجاری ایران و ترکیه خواهد بود.

این در حالی است که هم اکنون نیز برخی کشور ها مانند چین در مقابل صادرات کالاهای خود به ایران، نفت وارد می کنند.ترکیلماز در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرده که واردات بیشتر گاز از روسیه گزینه خوبی نیست زیرا هم اکنون نیز خط لوله روسیه با ظرفیت کامل فعال است.

از سوی دیگر،پامیر، کارشناس انرژی نیز بر این باور است که کمیته امنیت ملی ترکیه می تواند موضوع را به رای داوری بگذارد و شانس پذیرفته شدن نیز وجود دارد. به گمان وی، ایران از موضع خود در مورد قیمت گاز پایین نمی آید اما از آنجایی که روابط تجاری با ترکیه دارد، گزینه معامله پایاپای پیشنهاد خوبی است. این در حالی است که ارزش روابط تجاری دوجانبه در حالی حاضر حدود 11 میلیارد دلار برآورد می شود که از این میزان ترکیه 3 میلیارد دلار و ایران 8 میلیارد دلار صادرات دارد.  

اما مقامات تهران می گویند که کاهش قیمت گاز به محدودیت های قانونی بستگی دارد که در زمان داوری اعلام می شود. همچنین این احتمال وجود دارد که ترکیه درخواست داوری را در اتاق بازرگانی بین المللی در سوئیس مطرح کند که در سال 2009 در جریان پرونده ای مشابه بین ترکیه و ایران، 800 میلیون دلار غرامت برای ترکیه تعیین کرد.

ترکیه در پایان ژانویه تصمیم گرفت که پرونده خرید گاز از ایران را به برای داوری بین المللی ارجاع کند و وزیر نفت این کشور نیز بر این باور است که قیمت گاز بالاتر از بازار های جهانی است. وی علاوه بر این موضوع نحوه خرید گاز از ایران را نیز مورد انتقاد قرار داده است. به گفته یلدیز ترکیه باید در هر سال میزان واردات گاز از ایران را مشخص کرده و بهای آن را بپردازد و این در حالی است که شاید بیشتر یا کمتر از میزان تعیین شده واردات گاز، مصرف داشته باشد.


تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :