داووس: به دنبال مدل های جدید

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۸۹۷۴۴۴ نگاه ایرانی
دکتر مرتضی ابوطالبی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به مهم ترین مسائل مطرح شده در اجلاس داووس امسال می پردازد و معتقد است تلاش برای یافتن مدل های جدید مهم ترین خصوصیت این اجلاس بوده است.
داووس: به دنبال مدل های جدید

دیپلماسی ایرانی: داووس ِ سوئیس در روزهای گذشته میزبان چهل و یکمین مجمع جهانی اقتصاد بود. در این اجلاس بیش از 2500 مقام عالیرتبه سیاسی و اقتصادی و همچنین بانکداران بزرگ جهان حضور داشتند. تورم جهانی و بحران اقتصادی در کشورهای حوزه یورو از مهم ترین محورهای مورد بحث در این اجلاس بود. بحران مالی کشورهای اروپا به خصوص بحران بدهی های یونان بخشی از نگرانی های اجلاس امسال داووس را به خود اختصاص داد و برخی از فعالان اقتصادی هشدار دادند که اگر اقدامات ضروری در این زمینه اتخاذ نشود احتمال سرایت این بحران به دیگر مناطق وجود دارد.

اما عنوان کلی اجلاس امسال داووس که از 25 تا 29 ژانویه برگزار شد، موضوع اصلی اجلاس «تغییر بزرگ: شکل دادن به مدل‌های جدید» بود. کسانی که داووس را مدیریت و سازماندهی می کنند بر اساس تحولاتی که جهان در سال 2011 شاهد بود و مطالب مختلفی که در سال گذشته گردآوردی کرده بودند به این نتیجه رسیده بودند که تحولاتی در جهان در حال وقوع است که متفاوت از گذشته است و این تحولات را باید با دیدگاه و رویکرد دیگری مدریت کرد. بنابراین از دید آنها تحول و و دگرگونی بزرگی در حال وقوع است که شناخت و تحلیل و مدیریت آن نیازمند کنارگذاشتن مدل های قدیمی و به کار گیری مدل های جدید است. آنچه در اجلاس امسال داووس گذشت پرداختن به این مدلی های جدید است. بحث اصلی این بود که مدلهای جدید چگونه مدلهایی خواهند بود و تفاوت آن با مدل های سنتی چیست.

از دید برنامه ریزان این اجلاس این مدل هایی که مد نظر هستند که برای جایگزینی مدل های قدیمی باید طراحی شوند عبارتند از:

مدل های جدید مربوط به مدیریت و رهبری

مدل های جدید مربوط به رفتار اجتماعی

مدل های جدید مربوط به ابداعات ابتکارات

مدل های جدید مربوط به رشد و توسعه افتصادی

مدل های جدید مربوط به اشتغال

مدل های جدید مربوط به امنیت پایدار منابع

مدل های جدید تکنولوژیک

بنابراین اجلاس داووس امسال شاهد یک نقطه عطف نسبت به گذشته بوده است. این نقطه عطف بر این اساس است که همه دریافته اند که یک دگرگونی بزرگ رخ داده است و نیاز به تغییر مدل های قدیمی و به کار گرفتن مدل های جدید به وجود آمده است. این دگرگونی ها ناشی از بحران اقتصادی است که به شکل عظیمی در جهان اتفاق افتاده است. یعنی همه رویکردهای جدید عوارض جانبی بحران اقتصادی است. بحران اقتصادی تحول بزرگی را در دنیا ایجاد کرده است که این تحول فقط محدود بخش اقتصاد نمی شود بلکه در سیاست و امور اجتماعی، در مسائل فرهنگی، امنیتی هم ایجاد تحول ایجاد کرده است.

در کنار این موضوع مسائل متنوع دیگری هم مطرح بودند. مسائلی نظیر تحریم های ایران، آینده اقتصاد آمریکا، بحران یورو و آینده منطقه پولی یورو، وضعیت و آینده کشورهای نوظهور و... همانند سالهای گذشته در مجمع جهانی اقتصاد مطرح می شد. اما آنچه به عنوان نکته جدید اجلاس امسال و نقطه عطف آن مطرح می شد این بود که این آگاهی ایجاد شده است که دگرگونی بزرگی در حال وقوع است که برای شناخت، تحلیل و مدیریت آن درآینده مدل های گذشته مناسب نیستند و باید مدل های جدید داشته باشیم.

 

نظر شما :