شکنجه شدید ایرانی‌ها در زندان‌های اسرائیل

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۸ کد : ۱۸۹۶۳۵۷ اخبار اصلی
تحقیق بر سر اعمال این بند زمانی آغاز شد که شماری از پناهندگان عراقی از وجود بندی مخفی در زندان‌های اسرائیل شکایت کردند و گفتند که در آن زندانیان عرب و ایرانی تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی قرار می‌گیرند.
شکنجه شدید ایرانی‌ها در زندان‌های اسرائیل
دیپلماسی ایرانی: برای نخستین بار شبکه دو تلویزیون اسرائیل تصاویر و صداهایی از شکنجه اسیر لبنانی تازه آزاد شده، مصطفی الدیرانی پخش کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآراتص، این برنامه ضبط شده، ماحصل شهادت یکی از افسران سابق اسرائیلی در بند 504 که ویژه شکنجه زندانیان عرب و ایرانی است که پخش شده است. در این برنامه وی اعتراف می‌کند که بازجوها چندین بار شنیع‌ترین ابزارهای شکنجه را استفاده کرده و در چندین مورد حتی با باطوم به زندانیان تجاوز کرده‌اند.

این در حالی است که دادستانی اسرائیل وجود تجاوز در زندان‌های این رژیم رد کرده و اعلام کرده است که حتی در حق الدیرانی که مورد شکنجه بازجویان اسرائیلی قرار گرفته به هیچ وجه لباس‌هایش از تنش در نیامده است. اما شبکه دو اسرائیل با نشان دادن تصاویری نشان می‌دهد که لباس‌های الدیرانی را به زور از تنش در آورده‌اند و حتی در جریان بازجویی به او تجاوز هم کرده‌اند. در این فیلم، بازجویی که الدیرانی را مورد بازجویی قرار می‌دهد و به بدترین شکل ممکن با او برخورد می‌کند و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، خود کاملا عریان است و دائما الدیرانی را تهدید می‌کند که تصاویرش را در این وضعیت در روزنامه‌های لبنانی منتشر خواهد کرد.

بند 504 که نسبت به دیگر بندهای زندان‌های اسرائیل کوچک‌ است، ویژه عملیات بازجویی و تحقیق عملیات خارج از اسرائیل است و معمولا زیر نظر یک سرهنگ اداره می‌شود. کارکنان آن را نیز اصطلاحا "کَتَمیم" می‌نامند. این بخش به طور معمول به دو بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود در یک بخش بازجوهایی‌های خشن انجام می‌شود و در بخش دیگر عملیات شکنجه صورت می‌گیرد.

تحقیق بر سر اعمال این بند زمانی آغاز شد که شماری از پناهندگان عراقی از وجود بندی مخفی در زندان‌های اسرائیل شکایت کردند و گفتند که در آن زندانیان عرب و ایرانی تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی قرار می‌گیرند. جزئیات آنچه در این زندان می‌گذرد زمانی فاش شد که یکی از سرهنگ‌های عالی‌رتبه بعد از این که دچار بیماری سخت عضلانی شد، به یک وکیل کارکشته گفت که می‌خواهد برای این که وجدانش آسوده شود اعتراف کند که در زندان‌های اسرائیل چه می‌گذرد. وی پس از این دیدار توسط سازمان امنیت اسرائیل به اتهام افشای اسرار امنیتی بازداشت شد و تمامی اطلاعاتش ضبط شد و به او هشدار دادند در صورتی که بخواهد بیش از این افشاگری کند، همه اطلاعاتش را منتشر خواهند کرد. اما از آن‌سو آن وکیل اظهارات او را که پیش خود ضبط کرده بود به اطلاع معاون دادستانی اسرائیل می‌رساند و عملیات تحقیق در این زمینه آغاز می‌شود و کاشف به عمل می‌آید که در زندان‌های اسرائیل چندین است که در حق زندانیان عرب و بعدا ایرانی بدترین شیوه‌های شکنجه اعمال می‌شود.

همچنین فاش شد فردی موسوم به کاپیتان جورج، سرکرده بازجوهای اسرائیلی سال‌ها بوده است که عملیات شکنجه زندانیان را سال‌ها برعهده داشته و چنان خشونتی در بازجویی‌هایش صرف می‌کرده است که زندانیان هنگامی که اسم او را برای بازجویی می‌شنیدند از ترس به خود می‌لرزیدند. بنا به این گزارش جورج همیشه با خود باطومی حمل می‌کرد و در حین بازجویی متهمان را تهدید می‌کرد که آن را در نقاط حساس بدانشان فرو می‌کند. تهدید او فقط جنبه کلامی نداشت بلکه بارها آن را عملی کرده و متهمان را مجبور می‌کرده که بر روی آن بنشینند. اگر متهمی مقاومت می‌کرد یا اطلاعات دروغی بیان می‌داشت شکنجه‌هایی از این هم شدیدتر در حق او اعمال می‌شد.

جورج همچنین معروف است که اکثر زندانیان ایرانی، سوری و عراقی را خود بازجویی می‌کرده و آنها را مجبور می‌ساخته که لیوان چایی مخلوط از خاکستر سیگار، خمیر ریش و خمیر دندان بنوشند و پس از آن به وحشتناک‌ترین شکل ممکن آنها را مورد شکنجه قرار می‌داده است. در برخی موارد حتی دیگر بازجوها را مامور می‌کرده که به متهمان تجاوز کنند. بسیاری از کسانی که دستورات کاپیتان جورج را انجام دادند پس از آن فورا تقاضای انتقال از بند دادند از ترس این که مبادا هویتشان فاش شود.

کاپیتان جورج اخیرا از بند 504 نیروهای مسلح سازمان امنیت اسرائیل به گردان پلیس بیت‌المقدس انتقال یافته و به مشاور ارشد امور عربی این گردان منصوب شده است. این پست یکی از حساس‌ترین پست‌های امنیتی در پلیس اسرائیل محسوب می‌شود چرا که در ارتباط مستقیم با شهروندان فلسطینی قرار دارد.

دیرانی، در سال 1994 از منزل مسکونی‌اش در سییرت متکال در جنوب لبنان توسط نظامیان اسرائیلی شبانه ربوده و به اسرائیل منتقل شد. وی در بازجویی‌هایش توسط عوامل اسرائیلی تحت شدیدترین شکنجه‌های ممکن قرار گرفته است. وی در زندان شکایتی را به مجامع بین‌المللی می‌کند و خواستار غرامتی به ارزش حدود دو میلیون دلار امریکا می‌شود که دادگاه او همچنان در جریان است. الدیرانی در دادگاهی در اسرائیل در سال 2004 آنچه به او وارد شد را بیان کرد و گفت که تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار می‌گرفته است.

 

( ۳۰ )

نظر شما :