پنسیلوانیا هیلاری کلینتون را دلگرم کرد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۳:۲۱ کد : ۱۸۳۷ آمریکا
پیروزی هیلاری کلینتون در ایالت پنسیلوانیا موقعیت او را در میان دموکرات ها که اخیرا خواهان کناره گیری او از رقابت های شده بودند، تقویت کند. کلینتون پس از این پیروزی اعلام کرد رای گیری مقدماتی در پنسیلوانیا نشان داد آمریکایی ها سزاوار رئیس جمهوری هستند که از دور رقابت ها کنار نکشد.
پنسیلوانیا هیلاری کلینتون را دلگرم کرد
با وجودی که هیلاری کلینتون در ایالت پنسیلوانیا با اختلاف اندکی رقیب هم حزبی خود را شکست داد، اما این پیروزی توانست موقعیت او را در میان دموکرات ها که اخیرا خواهان کناره گیری او از رقابت های شده بودند، تقویت کند.
 
کلینتون نیز سرخوش از این پیروزی اعلام کرد که رای گیری مقدماتی در پنسیلوانیا نشان داد که آمریکایی ها سزاوار رئیس جمهوری هستند که از دور رقابت ها کنار نکشد.
 
تا به حال اوباما در انتخابات مقدماتی 28 ایالت پیروز شده و هزار و 650 نماینده را ازآن خود کرده اما کلینتون در 17 ایالت با کسب هزار و 508 نماینده پیروز شده است. همچنین اوباما تا به حال 3/13 میلیون و رقیبش 6/12 میلیون رأی کسب کردند.
 
با این حال پیروزی کلینتون در پنسیلوانیا از پیشتازی اوباما چندان نخواهد کاست زیرا 158 نماینده‌ ایالت پنسیلوانیا بر اساس نظام تقسیم‌ نمایندگی در حزب دموکرات تقسیم خواهند شد. بر اساس این نظام و علی رغم آنچه در حزب جمهوریخواه مرسوم است، تمام آرای نمایندگان حزب دموکرات در کمسیون مرکزی این حزب به نفع نماینده پیروز ثبت نخواهد شد و تعداد 158 نماینده بر اساس میزان کسب رای هر یک از نامزدها در ایالت پنسیوانیا به آنها اختصاص خواهد یافت.
 
رقابت های درون حزبی از تاریخ 3 ژانویه ( 14 دی ماه سال 1386 ) آغاز و تاکنون 17 مرحله از آن انجام شده است. لازم به ذکر است در برخی از مراحل این رقاتها در چند ایالت به طور همزمان انجام گرفته است.
 
بر اساس آمار وب سایت Realclearpolitics هم اکنون اوباما با کسب 1650 نماینده در برابر کلینتون که تاکنون 1508 نماینده کسب کرده پیش است. اما این باعث نشده است که هیلاری کلینتون تا تلاش های جدیدی را برای جلب توجه تعداد بیشتری از نمایندگان ارشد در کمیته مرکزی حزب متبوعش آغاز نکند. 
 
رای تعیین کننده نمایندگان ارشد دموکرات
کلینتون هفته گذشته و پس از پیروزی در ایالت پنسیلوانیا در ملاقات های جداگانه ای با برخی از 800 نماینده ارشد عضو در همایش دموکرات ها که قرار است تابستان امسال برگزار شود، تلاش کرد تا ملاک های آنان را در انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات برای مرحله نهایی انتخابات 2008 آمریکا را بشنود.
 
در این ملاقات ها برخی از نمایندگان ارشد بر نگرانی های اقتصادی صحه گذاشته و برخی دیگر اعلام داشتند که آرای نمایندگان حزبی در ایالت ها را ملاک قضاوت خود قرار خواهند داد.
 
باراک اوباما نیز با ارسال یادداشتی خطاب به نمایندگان ارشد حزب خود در همایش دموکرات ها اعلام داشت که وی هم اکنون صاحب بیشترین آرای نمایندگان این حزب در ایالت های مختلف بوده و بدین ترتیب از صلاحیت بیشتری نسبت به کلینتون برای احراز نامزدی حزب متبوعش در مرحله نهایی انتخابات 2008 آمریکا است.
 
از میان 800 نماینده ارشد، حدود 240 تن هنوز تصمیم نهایی خود در مورد انتخاب نامزد اصلح را اتخاذ نکرده اند. این عده از نمایندگان ارشد معتقد هستند که باید تا پایان دور مقدمات رای گیری ( سوم ژوئن ) صبر کرد و منتظر نتایج نهایی این دوره از رای گیری بود.
 
قوانین حزب دموکرات نمایندگان ارشد را ملزم به پیروی از این نتایج نکرده است و هریک از آنان می تواند فارغ از آرایی که نمایندگان در ایالت به صندوق ها ریخته اند، به انتخاب نامزد اصلح بپردازند، با این حال عدم توجه نمایندگان ارشد حزب دموکرات به نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باعث خواهد شد که اعتبار آنان در میان طرفداران حزب خدشه دار شود. 
 
ادامه لفاظی های کلینتون و اوباما
در حالی که نامزدهای حزب دموکرات رقابت تنگاتنگی را برای کسب عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر ادامه می دهند، برخی از کارشناسان معتقدند که این رقابت موجب خدشه دار شدن وجهه حزب دموکرات در میان طرفداران آن خواهد شد.
 
این در حالی است که عده دیگری بر این باورند که ادامه مبارزه میان نامزدهای دموکرات در واقع ترفندی است از سوی بزرگان این حزب به منظور بالا بردن حساسیت رسانه ای نسبت به این حزب و در نتیجه کاهش توجه رای دهندگان به شعارهای تبلیغاتی مک کین.
 
لفاظی های کلینتون و اوباما طی هفته های گذشته اوج بیشتری گرفت و باعث شد که توجه رسانه های خبری بیش از پیش به این دو نامزد دموکرات جلب شده و موجب باز شدن بحث های تازه ای در فضای خبری و تحلیلی گردید.
 
اوباما پس از شکست از هیلاری در این ایالت گفت: هدف از انتخابات ریاست جمهوری تنها شکست جمهوری‌خواهان نیست بلکه انتخاب نوع نامزد حزب دموکرات نیز بسیار مهم است.
 
این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اشاره به فیلم ویدیویی تبلیغات انتخاباتی کلینتون، خاطرنشان کرد:" می‌توانیم با ابراز هراس ‌افکنی و تکنیک تهدید تروریسم به دنبال کسب رأی باشیم و هر کاری بکنیم و هر چیزی بگوییم تا در انتخابات پیروز شویم و تنها روی این مسأله تمرکز نکیم که چگونه پیروز شویم بلکه چرا باید پیروز شویم."
 
از سوی دیگر کلینتون هم پیش از رای گیری در ایالت پنسیلوانیا، اوباما را متهم کرد که مردم را تشویق کرده است برای پیروزی جان مک ‌کین، نامزد جسور جمهوریخواهان ابراز خوشحالی کنند.
 
وی گفت:" اوباما در جایی گفته است که اگر سناتور مک ‌کین رئیس جمهور شود بهتر از جورج دبلیو بوش خواهد بود که این گفته نشان می‌دهد وی مخالف استراتژی حزب دموکرات است."
 
مک ‌کین در جایی گفته بود که اوباما به شدت " میهن پرست " است اما در ادامه گفت که ارتباط وی با " ویلیام آیرز " یکی از استادان دانشکده ایلینویز که زمانی از اعضای یک گروه زیرزمینی مخالف بود، جای سوال بسیاری دارد. 
 
همین امر باعث شد تا اوباما برای برطرف کردن شایعات، برای نامزدی مک کین ابراز خرسندی کرد و از طرفدارانش نیز خواست که به این پیروزی روی خوش نشان دهند. این موضوع دستمایه‌ای برای کلینتون شد تا بتواند به تخریب اوباما بپردازد و او را زیر سوال ببرد.
 
برخی اخبار حاکی است هواداران جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه برای ایجاد اخلال در نتیجه انتخابات دموکرات‌ها به کلینتون رأی داده ‌اند. پیش از این نیز گفته شده بود جمهوریخواهان در ایالت تگزاس، آرای خود را به نفع کلینتون به صندوق‌ها ریخته بودند.
 
نتایج نظرسنجی‌ها در سطح آمریکا نشان می‌دهد که اگر اوباما به عنوان نامزد حزب دموکرات انتخاب شود به‌ سادگی قادر خواهد بود مک‌ کین 72 ساله را شکست دهد، اما اگر رقابت میان کلینتون و مک ‌کین انجام گیرد نامزد جمهوریخواهان برنده چنین مبارزه‌ ای خواهد بود. 

نظر شما :