یدیعوت احرونوت نوشت:

شباهت مرگ ژنرال مقدم با ترورهای موساد در مصر

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۷۸۷۱ اخبار اصلی
حادثه روز شنبه در کرج که باعث کشته شدن سردار حسن تهرانی مقدم به همراه 26 تن دیگر شد، بسیار شبیه حادثه تروریستی مشابهی در مصر در دوران ریاست جمهوری جمال عبدالناصر بوده است.
شباهت مرگ ژنرال مقدم با ترورهای موساد در مصر

دیپلماسی ایرانی: با وجود این که مقام‌های ایرانی حادثه کرج را حادثه‌ای تروریستی و خرابکارانه ندانسته‌اند اما اسرائیلی‌ها در گزارش‌ها و تحلیلی‌ها مختلف رسانه‌ای خود مدعی‌اند که این حادثه حادثه‌ای ساخته و پرداخته خودشان بوده است.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در یادداشتی به نقل از روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت، نوشته است که حادثه روز شنبه در کرج که باعث شهید شدن سردار حسن تهرانی مقدم به همراه 26 تن دیگر شد، بسیار شبیه حادثه تروریستی مشابهی در مصر در دوران ریاست جمهوری جمال عبدالناصر بوده است.

یدیعوت احرونوت در شماره روز دوشنبه 14 نوامبر خود می‌نویسد: عموما ترورهایی که علیه دانشمندان هسته‌ای ایران از ابتدا تا کنون شده است شباهت بسیاری به ترورهایی دارد که موساد علیه دانشمندان هسته‌ای آلمانی در مصر در دهه شست قرن گذشته میلادی و در دوران ریاست جمهوری جمال عبداناصر انجام داده است.

این روزنامه سپس مدعی می‌شود: ژنرال حسن تهرانی مقدم که در یک مرکز نظامی در نزدیکی تهران روز شنبه کشته شد، از دوستان و نزدیکان محمود المبحوح، یکی از فرماندهان ارشد حماس بوده که در ابتدای سال گذشته میلادی در دبی ترور شد.

رونین برگمن، کارشناس امور امنیتی روزنامه یدیعوت احرونوت که این گزارش تحلیلی را نوشته است، در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: می‌توان فضای تروریستی که در این سال‌ها علیه دانشمندان هسته‌ای ایران اعمال می‌شود را با ترور دانشمندان آلمانی که تلاش داشتند به جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری اسبق مصر در دهه شست کمک کنند تا به تکنولوژی هسته‌ای دست یابد مقایسه کرد. آن دانشمندان همگی توسط موساد ربوده و ترور شدند تا با ایجاد رعب و وحشت نزد مصری‌ها آنها از دست‌یابی به تکنولوژی هسته‌ای منصرف شوند.

برگمن در ادامه می‌نویسد: اسرائیل امیدوار است با انجام چنین ترورها و اتفاقاتی در مکان‌های خطرناکی چون مکان حادثه روز شنبه کرج در نزدیکی تهران بتواند در دل ایرانی‌ها رعب و وحشت ایجاد کند و ایرانی‌ها را از پیگیری برنامه‌های هسته‌ای‌شان منصرف سازد. امنیتی‌ها اصطلاحا این دست ترورها را "فرار سفید" می‌نامند که با ایجاد ترس در دل دانشمندان به واسطه آن، رغبت آنها را برای فعالیت در مکان‌های خطرناک کاهش و از بین می‌برد.

وی در بخش دیگری از مطلبش به مسئولیت‌های مرحوم سردار تهرانی مقدم اشاره می‌کند و می‌نویسد: تهرانی مسئول توسعه موشک‌های بالستیک ایران بود. او علاوه بر دوستی با مبحوح که در دبی ترور شد و موساد نیز در آن حادثه متهم شناخته شد، دوست نزدیک ژنرال محمد سلیمان، ژنرال سوری که مسئول انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب الله لبنان بود و در سال 2008 ترور شد نیز محسوب می‌شد.

برگمن دوست سوم مرحوم تهرانی را یک از اعضای ارشد حزب الله معرفی می‌کند و می‌نویسد: دیگر دوست صمیمی تهرانی حسن القیس، مسئول تسلیحاتی حزب الله لبنان است که هنوز در قید حیات است.

برگمن همچنین به نقل از یک مقام امنیتی آگاه که نخواسته است نامش فاش شود، می‌نویسد: مرگ ژنرال تهرانی در راستای تکمیل طرح ترور محمود المبحوح و ژنرال سلیمان بوده است.  


( ۴ )

نظر شما :