توازن نیروی مخالفان و صالح؛ تداوم بحران

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۷۸۱۸ اخبار اصلی
محمد علی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه آخرین اوضاع یمن را برای خوانندگان دیپلماسی ایرانی شرح داده است
توازن نیروی مخالفان و صالح؛ تداوم بحران
دیپلماسی ایرانی: اگر چه علی عبدالله صالح برای چندمین بار وعده داده است که با امضای طرح شورای همکاری خلیج فارس از قدرت کناره گیری خواهد کرد، اما درگیری های روز گذشته در تعز نشان از ادامه بحران در یمن دارد. محمد علی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه آخرین اوضاع یمن را برای خوانندگان دیپلماسی ایرانی شرح داده است:

تحولاتی که ظرف بیست و چهار ساعت اخیر در یمن اتفاق افتاد به روشنی نشان داد که آینده روشنی در افق تحولات این کشور به چشم نمی خورد. به خصوص که روز جمعه نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، میدان تحریر در تعز را گلوله باران کردند و تعداد زیادی از افراد غیر نظامی از جمله چند زن کشته شدند. هم چنین بیمارستانی که مجروحین به آن جا منتقل شده بودند مورد حمله قرار گرفت و در نهایت درگیری میان نیروهای طرفدار انقلاب و عشایر از یک سو و نیروهای وابسته به رژیم علی عبدالله صالح از سوی دیگر بسیار بالا گرفت.

متاسفانه این کشتار ها و عملیات نظامی علیه انقلابیون هم چنان ادامه دارد. البته علی عبدالله صالح بار دیگر گفته که آماده است ابتکار عمل شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرده و آن را بپذیرد. مسئله این است که در ماه های اخیر ایشان بارها گفته است که حاضر است این طرح را امضا کرده و طبق یک برنامه از قدرت کناره گیری کند اما این قول ها تا به حال عملی نشده و کسی اعتمادی به سخنان و قول های علی عبدالله صالح ندارد.
از طرف دیگر نماینده سازمان ملل هم در یمن حضور دارد و با گروه های مختلف تماس هایی به عمل آورده است. اما کاملا مشخص است که نماینده سازمان ملل دستورالعمل خاصی را برای حل بحران در یمن دنبال نمی کند و عملا هیچ تحولی در این مورد صورت نمی گیرد. لذا آن چه که در حال حاضر و در شرایط کنونی قابل مشاهده و پیش بینی است، ادامه بحران در یمن و گسترش کشتار ها است.
البته به نظر می رسد علت اصلی ادامه بحران در یمن این باشد که کسی به فکر مردم یمن که هر روز کشته می شوند نیست. به خصوص قدرت های بین المللی منافع خاصی در یمن ندارند که به دلیل آن ها به فکر پایان دادن به این بحران باشند. تنها کشورهای عرب خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی در این زمینه حساسیت دارد و همه تلاش این کشورها نیز این است که انقلاب در یمن پیروز نشود تا امواج انقلاب از کشور یمن به کشورهای دیگر به خصوص به عربستان سعودی کشیده نشود.

برای پیروزی یک انقلاب مردمی صرف تظاهرات خیابانی کافی نیست. تظاهرات خیابانی فضایی برای نشان دادن نارضایتی مردم ایجاد می کند. اما باید دید عوامل قدرتی که رژیم به آن ها تکیه دارد چیست؟ زمانی که این عوامل قدرت سست شود رژیم سرنگون می شود. در داخل یمن هم چنان بخشی از نیروهای نظامی به علی عبدالله صالح وفادار مانده اند. این مسئله به خصوص در گارد جمهوری که فرماندهی آن را احمد پسر علی عبدالله صالح به عهده دارد به وضوح دیده می شود. برخی دیگر از نهاد های ارتش و بعضی از قبیله هایی که طرفدار علی عبدالله صالح هستند نیز هنوز به او وفادار هستند. این عناصر، باعث پایداری رژیم در داخل می شود. در خارج هم هنوز ایالات متحده امریکا و غرب و هم چنین عربستان سعودی و کشورهای همسایه یمن تصمیمی برای سرنگونی رژیم علی عبدالله صالح و فیصله دادن به بحران در یمن نگرفته اند. این عناصر داخلی و خارجی باعث می شود که علی عبدالله صالح بتواند علی رغم تظاهرات مردم ماندگار باشد.

البته بخشی از ارتش به مردم پیوسته و عده زیادی از قبایل و عشایر مسلح یمن به جمع مخالفین دولت پیوسته اند. طبیعتا اگر در داخل نیروهای مسلح کاملا علی عبدالله صالح را رها کنند و در خارج هم حمایتی از او به عمل نیاید، در این صورت تظاهرات خیابانی موثر واقع می شود و رژیم سقوط می کند. اما در شرایط کنونی به دلیل تداوم وفاداری بخشی از ارتش به علی عبدالله صالح و هم چنین حمایت های خارجی از وی هیچ نقطه امید بخشی در افق تحولات یمن دیده نمی شود. نتیجه این شرایط این است که مردم یمن هم چنان با اصرار زیاد در صحنه هستند و تظاهرات مردمی در روزهای جمعه به شکل کاملا چشم گیری ادامه دارد، ولی درگیری ها و کشتار مردم نیز توسط نیروهای دولتی تداوم خواهد داشت.
 

نظر شما :