شرایط سوریه به جریان مقاومت ضربه می زند

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۷۸۱۷ اخبار اصلی
مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه درگفتاری برای دیپلماسی ایرانی به سخنان روز گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان می پردازد و معتقد است شرایط سوریه به جریان مقاومت در منطقه ضربه می زند.
شرایط سوریه به جریان مقاومت ضربه می زند
دیپلماسی ایرانی : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز گذشته در سخنانی به مناسبت گرامی داشت روز شهید در جنوب بیروت به مسائل امروز جریان مقاومت و منطقه پرداخت که با توجه به شرایط خاصی که در منطقه وجود دارد به خصوص تهدیداتی که علیه سوریه و ایران در هفته های اخیر به راه افتاده است حائز اهمیت است.

صحبت های سید حسن نصر الله دو بخش داشت. یک بخش راجع به مسائل داخلی لبنان و بخش دیگر در مورد مسائل منطقه ای و تهدیدات علیه ایران و سوریه بود. در بخش اوضاع داخلی لبنان مسئله این است که در حال حاضر اختلاف نظری در خصوص کمک های مالی دولت لبنان به دادگاه ترور آقای رفیق حریری وجود دارد. از آنجا که دولت لبنان بر اساس تعهداتی که دولت آقای سینیوره داده بوده موظف بوده که برخی از هزینه های دادگاه ترور حریری را تامین کند، الان مجددا این بحث ایجاد شده که دولت لبنان باید بخشی از این هزینه ها را تقبل کند و اختلاف نظرها بالا گرفته است. در حال حاضر گروه 14 مارس که مخالفین دولت هستند به دولت فشار می آورند که طبق روال قبل، دولت باید این هزینه را تامین کند. آقای میقاتی به نظر می رسد که موضع بینابینی دارد و هم از یک سو می خواهد به عنوان یک دولت تعهدات بین المللی دولت قبلی لبنان را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر با موضع حزب الله و جریان 8 مارس مواجه است که به خصوص حزب الله اعلام کرده است که مخالف تامین هزینه دادگاه از سوی دولت لبنان است. این اختلافات موجب تشدید منازعات در دولت لبنان شده و اوضاع سیاسی در لبنان تا حد زیادی حاد شده است و اوضاع داخلی لبنان را تحت تاثیر قرار داده است. سید حسن نصر الله به این موضوع اشاره داشت و خطاب به جریان 14 مارس گفت که شما اگر می خواهید که این هزینه را تامین کنید از کشورهای عربی که دوست شما هستند بگیرید و با توجه به این که حزب الله این دادگاه را یک دادگاه سیاسی می داند و نه یک دادگاه حقوقی و قضایی، سوال کرد که چرا مردم لبنان باید این هزینه را بپردازند.

در بخش دیگری از سخنان نصرالله، او در مورد نقش ارتش نیز سخن به میان آورد و گفت که ارتش همانطور که تاکنون بوده باید به عنوان نیرویی که در منازعات و اختلافات سیاسی بی طرف است بماند و پشتیبان مردم و مقاومت باشد و تا وقتی که ارتش در این وضعیت است می تواند تامین کننده امنیت لبنان باشد. نصرالله در خصوص وضعیت مقاومت هم اشاره کرد که وضعیت مقاومت در لبنان در حال حاضر بهتر از هر زمان دیگری است. او این وضعیت را با سالهای گذشته به خصوص سالهای 1982 و سال 2000 و سال 2006 که جنگ 33 روزه اتفاق افتاد مقایسه کرد و نتیجه گیری کرد که در حال حاضر مقاومت بهترین شرایط خود را دارد.
در خصوص مسائل منطقه و جنبش های اخیر در منطقه نیز نصرالله تحولاتی که در منطقه رخ داده و تغییراتی که در رژیم های تونس، مصر و لیبی ایجاد شده، را به نفع نیروهای طرفدار مقاومت و ضد اسرائیلی دانست و تحلیل کرد که این تحرکات باعث قوی تر شدن کشورهایی می شود که مخالف اسرائیل هستند و بنابراین جبهه مقاوت جبهه قوی تری می شود.

در مورد ایران هم او مسئله مهمی را عنوان کرد و آن که این تهدیداتی که علیه ایران می شود اگر منجر به تجاوز به ایران شود فقط ایران و آن نیروی متجاوز نیستند که درگیر جنگ می شوند و کل منطقه وارد این جنگ و درگیری خواهند شد و این نکته مهم و درستی است و ایشان هم خیلی برجسته آن را بیان کردند. در حقیقت نصر الله می خواست این مطلب را بیان کند که تجاوز به ایران کل منطقه را درگیر جنگ می کند و قطعا اگر به ایران حمله شود، حزب الله و نیروهایی که حامی ایران هستند هم بیکار نخواهند نشست و علاوه بر عکس العمل ایران باید انتظار داشت که از طرف آنها نیز عکس العمل صورت گیرد.

این سخنان با توجه به شدت گرفتن هجمه ها علیه جریان مقاومت در منطقه از اهمیت برخوردار است. طبیعی است که غربی ها، به خصوص آمریکا و اسرائیل درصدد تضعیف نیروها و کشورهایی بوده اند که حامی مقاومت بودند که ایران در راس آنها بوده است حزب الله و سوریه نیز در این زمره قرار می گیرند. با این وجود مسائل سوریه مقداری متفاوت است. درست است که رژیم بشار اسد همواره حامی مقاوت بوده است اما مسائل داخلی سوریه مسئله ای پیچیده و بغرنج شده است و این پیچیدگی می تواند تا حدی به مسئله و شرایط مقاومت لطمه بزند. به هر ترتیب سوریه از یک سو در حال برخورد خشن با مردم خود است و به نظر من این برخوردها به صلاح رژیم سوریه و جریان مقاومت نیست. بشار اسد باید حتما خویشتن داری بیشتری را نسبت به مردم خود داشته باشد و تلاش کند کسانی را که تظاهرات می کنند قانع کند و کشتارآنها قطعا نتیجه منفی می دهد. بنابراین وضعیت سوریه وضعیت خاصی است وحوادثی که در سوریه اتفاق می افتد به جریان مقاومت ضربه می زند، چرا که به هر حال سوریه کشوری بوده است که حامی مقاومت بوده است.

اما مسائل حزب الله و ایران مسائل متفاوت از سوریه است. از گذشته دور آمریکا و اسرائیل و کشورهای دیگر غربی به دنبال تضعیف جریان ها و گروههایی و کشورهایی بود که حامی مقاومت بوده اند و در راس آنها حزب الله بوده که بازوی اجرای مقاومت در منطقه بوده است وبرای این کار از هر ترفندی استفاده می کند و یکی از این ترفندها، تهددیاتی است که در سطح منطقه علیه ایران و حزب الله وجود دارد. از سوی دیگر مسائل داخلی لبنان است که تمرکز خود را بر نیروهای مخالف مقاومت در داخل لبنان قرار داده اند و با تحریک آنها و تحرکاتی که به وسیله آنها انجام می دهند درصدند که نیروی مقاومت را هرچه بیشتر تضعیف کنند. بنابراین موضع گیری نصر الله در شرایط کنونی و با توجه به این هجمه ها از اهمیت برخوردار است و تلاش می کند که با این رویکرد این ترفند اسرائیل و حامیانش را خنثی کند.
 

نظر شما :