روابط تلاویو - آنکارا باز هم متشنج می‌شود

اسرائیل: ماهواره تجسسی بر امارات حلال،بر ترکیه حرام

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۷۸۱۶ اخبار اصلی
اسرائیل از این نگران است که این ماهواره‌ها مراکز نظامی و استراتژیک این رژیم را عکس‌برداری کرده و ترکیه این عکس‌ها را به کشورهای متخاصم اسرائیل از جمله جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حتی جنبش حماس بفرستد.
اسرائیل:  ماهواره تجسسی بر امارات حلال،بر ترکیه حرام
 دیپلماسی ایرانی: به رغم این که مدتی است روابط اسرائیل و ترکیه در رکود به سر می‌برد و دو طرف از ایراد اظهارات خصمانه علیه یکدیگر اجتناب می‌کنند ولی بسیار روشن است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نه تنها به فکر بهبود روابط با ترکیه نیست بلکه تلاش دارد تا از طریق فشار به دیگر کشورهای جهان بر روابط ترکیه با کشورهای دیگر نیز اثر بگذارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، یوسی ملیمن، تحلیلگر مسائل استراتژیک و امنیتی در این باره مطلبی را در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشته و یادآور شده است: بحران جدیدی در روابط دو طرف به وجود آمده است. منابع عالی‌رتبه در دولت اسرائیل می‌گویند که تلاویو تلاش‌های شدیدی را آغاز کرده است تا شرکت‌های تخصصی غربی فعال در تولید ماهواره‌ را قانع کند که از فروش ماهواره تجسسی به ترکیه امتناع کنند.

وی سپس می‌نویسد: ارتش ترکیه یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های منطقه و ناتو است. وزارت دفاع این کشور در سال 2009 توافق‌نامه‌ای را با شرکت فرانسوی تیلیس و دو شرکت ایتالیایی تیلیمباتسیو و پین مکانیکا امضا کرد که بر اساس آن این شرکت‌ها ماهواره‌های پیشرفته تجسسی در اختیار ارتش ترکیه قرار حواهند داد. شرکت فرانسوی، ماهواره سفارشی ترکیه را در شهر کن ساخته و مراحل تکمیلی آن نیز رو به پایان است و قرار است تا سال 2013 به فضا بفرستد.

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، این ماهواره‌های تجسسی می‌توانند تمامی ابزارها و سازه‌هایی که کمتر از یک متر طول داشته باشند را ردیابی و عکس بگیرند. اسرائیل از این نگران است که این ماهواره‌ها مراکز نظامی و استراتژیک این رژیم را عکس‌برداری کرده و ترکیه این عکس‌ها را به کشورهای متخاصم اسرائیل از جمله جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حتی جنبش حماس بفرستد.

منابع آگاه می‌گویند، به نظر می‌رسد به رغم روابط متشنجی که در روابط تلاویو با آنکارا وجود دارد، اسرائیل از ترکیه خواسته است که تضمینی بدهد که این ماهواره‌ها به هیچ وجه از مناطقی که تحت کنترل اسرائیل است عکس‌برداری نخواهند کرد. به گفته همین منابع، ترکیه این تقاضا را از اساس رد کرده است.

این تحلیلگر اسرائیلی سپس به گزارشی از روزنامه زمان ترکیه اشاره می‌کند و می‌نویسد: یک منبع امنیتی عالی‌رتبه در آنکارا درباره این که چرا ترکیه به تقاضای اسرائیل اهمیت نمی‌دهد، گفته است: «اسرائیل سال‌های طولانی از اراضی ترکیه عکس‌برداری کرده و این دلیلی است بر این که تقاضای اسرائیلی‌ها را نپذیریم.»

وی سپس می‌نویسد: به همین دلیل است که تلاویو از ترس این که مبادا اطلاعات امنیت و استراتژیکش لو روند، فشارهای شدیدی را به دولت‌های فرانسه و ایتالیا وارد می‌آورد تا شاید آنها به شرکت‌های سازنده این ماهوراه‌ها فشار بیاورند که قرارداد خود با ترکیه را لغو کنند. تا کنون مشخص نیست که نتیجه این فشارها به کجا رسیده است ولی بر اساس تجربه‌های گذشته نتایج آن باب میل اسرائیل نخواهد بود و این ماهواره‌ها به ترکیه تحویل داده خواهد شد.

میلمن در تشریح تجربیات گذشته می‌نویسد: مشابه همین اتفاق در سال 2009 رخ داد. تلاویو فشارهای سنگینی را به پاریس وارد آورد که شرکت‌های فرانسوی از فروش ماهواره‌های تجسسی که بتوانند اشیا و ابزارهایی که کمتر از یک متر طول دارند را تصویربرداری کنند، به مصر خودداری کنند. این فشارها نتیجه داد و این شرکت‌ها از فروش این ماهواره‌ها به مصر تحت فشار شدید اسرائیل سر باز زدند. اما نتیجه کار در نهایت باب میل اسرائیل نبود چرا که مصری‌ها ماهواره‌های تجسسی مورد نیاز خود را از روسیه خریدند و اسرائیلی‌ها نیز نتوانستند هیچ کاری از پیش ببرند. این موضوع را مجله فرانسوی اینتلجنس آن‌لاین نیز تایید می‌کند. این مجله علاوه بر آن می‌افزاید: بر اساس تفاهماتی که میان اسرائیل با فرانسه وجود دارد پاریس همچنین مانع فروش ماهواره‌های تجسسی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی شد. اما در عین حال تلاویو به شرکت اسرائیلی ایمیج ست، که شرکتی وابسته به صنایع هوایی اسرائیل است اجازه داد که ماهواره‌های تجسسی را به امارات متحده عربی بفروشد که این ماهواره‌ها توان عکس‌برداری از اشیاء کمتر از یک متر طول را دارند.

میلمن در پایان می‌نویسد: ممانعت اسرائیل از فروش تجهیزات ماهواره‌ای به ایران و کشورهای عربی از ابتدا شکست خورده است چرا که این کشورها این تجهیزات را می‌توانند هر زمان که بخواهند از کشورهای دیگر خریداری کنند.    


نظر شما :