آمريکا از رويا تا واقعيت

۲۸ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۷۷۳ کتابخانه
نگاهی به کتاب وجدان يک محافظه کار نوشته سناتور سابق برى گلدواتر
وجدان یک محافظه کار
نویسنده: بری گلدواتر
انتشارات دانشگاه پرینستون، 3 آوریل سال 2007
160 صفحه 10.17 دلار
 
در سال 1960، بری گلدواتر چهارمین کتاب خود را با نام وجدان یک محافظه کار در اوج جنگ سرد به رشته تحریر درآورده است. نکاتی را که گلدواتر در این کتا ب به آن اشاره کرده است نه تنها جالب است بلکه نکاتی بسیار بنیادی و اساسی است. وی به اهمیت ارزش های آزادی اخلاقی محافظه کاران در زندگی سیاسی این افراد اشاره می کند. گلدواتر به طور بنیادی دورنمای سیاسی را در زندگی خود تغییر داده است.
 
بری گلدواتر، در تاریخ 2 ژانویه سال 1909 به دنیا آمد و در 29 ماه می سال 1998 از دنیا رفت. وی 5 دوره به عنوان سناتور در سنای آمریکا از ایالت آریزونا فعالیت داشت و در سال 1964 به عنوان کاندیدای حزب جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. وی خود را مردی ساده معرفی می کرد. منتقدان وی می گویند بری گلدواتر که با غرور تمام خود را مردی ساده معرفی می کرد مانند یک معمای تاریخی باقی مانده است. 
 
این کتاب به طور مشخص دیدگاه های انعطاف ناپذیر گلدواتر را بیان می کند. گلدواتر به آزادی به عنوان بزرگترین ارزش جامعه آمریکا نگاه می کند. آزادی از قانون، آزادی از دولت و آزادی از همه چیز.
 
کتاب وی مسائلی همچون تحصیلات، جوامع کارگری و سیاست، حقوق مدنی، سیاست های بخش کشاورزی و برنامه های رفاه عمومی و مالیات ها را در بر می گیرد و دیدگاه های اقتصادی و سیاسی محافظه کاران آمریکایی را بررسی می کند.
 
در صفحات اول این کتاب گلدواتر اشاره می کند که جامعه آمریکا به طور بنیادی جامعه ای محافظه کار است و مرم آمریکا خواهان بازگشت قواعد محافظه کاری به جامعه هستند. سپس وی محافظه کاران را محکوم می کند که در تغییر قواعد محافظه کاران با نیازهای امروز تلاش های لازم را انجام نداده اند. وی تلاش می کند تا فاصله بین تئوری و عمل را بپوشاند.
 
بری گلدواتر درتلاش است تا این نظریه را بقبولاند که محافظه کاران آمریکایی به روز نیستند. وی می نویسد که هدف محافظه کاران چیزی بیشتر از استفاده از تجربه و واقعیت های گذشته برای حل مشکلات امروز نیست.
 
برعکس لیبرال ها، گلدواتر می نویسد که یک محافظه کار بر این عقیده است که انسان تنها اقتصاد نیست بلکه انسان یک آفریده معنوی است. وی می نویسد که محافظه کاران به عنوان ابتدایی ترین فلسفه سیاسی خود  در تلاشند تا طبیعت معنوی انسان ها را گسترش دهند.
 
این سناتور آمریکایی در کتاب خود در خصوص آنچه که محافظه کاران از گذشته آموخته اند می نویسد: 1- انسان ها با یکدیگر متفاوتند. بنابراین آینده نگری ما باید برای توسعه پتانسیل های گوناگون انسان ها باشد. 2-  اقتصاد و زوایای روحی انسان دو موضوع جداناشدنی هستند و هیچ یک بدون دیگری آزاد نخواهد شد. 3- رشد فکری و جسمی انسان ها نمی تواند به وسیله نیروهای خارجی تغییر کند. هر انسانی مسوول رشد خود است.
 
با توجه به آنچه که گلدواتر در کتا ب خود به آن اشاره کرده است می توان نتیجه گرفت که محافظه کاران به سیاست به عنوان هنری برای به دست آوردن حداکثری آرادی های فردی نگاه می کنند.
 
بری گلدواتر معتقد است که آزادی در آمریکا در معرض خطر است چرا که هر دو حزب آمریکا این اجازه را به دولت می دهند تا قدرت زیادی در اختیار داشته باشد و در حال که قدرت تنها در دست تعداد اندکی از انسان ها است مردم آمریکا خواهان تغییر این رویه هستند. وی می گوید که تنها زمانی آزادی واقعی بازخواهد گشت که آمریکایی ها کاندیداهایی را انتخاب کنند که به تقویت قانون اساسی در این کشور وعده دهند، جمهوری را از نو رواج دهند و کسانی که اعلام کنند:" من به کارآمد ساختن دولت و لایق بودن آن علاقه چندانی ندارم. رفاه عمومی را افزایش نخواهم داد اما قول می دهم که آزادی را گسترش دهم. هدف من این نیست که قوانین بیشتری را وضع کنم بلکه هدف من این است که آنها را باطل کنم. برنامه های جدیدی ندارم بلکه تمامی برنامه های پیشین را نیز که به هدف هایشان نرسیده است لغو خواهم کرد."
 
بری گلدواتر در این کتاب بیشتر به آن چیزی که جامعه آمریکا و دنیا باید باشد توجه دارد تا آنچه که هست. در این کتاب وی به سه پیوند محافظه کاران آمریکایی در دهه 1960 اشاره می کند که شامل محافظه کاری سنتی، لیبرالیزم کلاسیک و آنتی کمونیست است. این کتاب که نویسنده آن یک محافظه کار است در دوره ای برای اولین بار چاپ شد که محافظه کاران به قدرت سیاسی نهفته خود پی بردند.
 
 
Paperback: 160 pages
Publisher: Princeton University Press (April 3, 2007)
Language: English
ISBN-10: 0691131171
 

نظر شما :