سند دوستی دو همسایه

۱۴ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۵۸۰ اخبار اصلی
در چارچوب توسعه و تحکيم روابط دوستانه ميان جمهورى اسلامى ايران و جمهورى عراق و در پاسخ به دعوت جلال طالبانى رييس‌جمهور عراق، محموداحمدى‌نژاد رييس جمهورى اسلامى ايران در رأس هيأتى عالى‌رتبه به مدت دو روز درتاريخ‌هاى ‌١٢ و ‌١٣ اسفندماه رسماً از جمهورى عراق ديدار کرد
سند دوستی دو همسایه
در چارچوب توسعه و تحکيم روابط دوستانه ميان جمهورى اسلامى ايرانو جمهورى عراق و در پاسخ به دعوت جلال طالبانى رييس‌جمهور عراق، محموداحمدى‌نژاد رييس جمهورى اسلامى ايران در رأس هيأتى عالى‌رتبه به مدت دو روز درتاريخ‌هاى ‌١٢ و ‌١٣ اسفندماه رسماً از جمهورى عراق ديدار کرد.
در جريان اين سفر، رييس‌ جمهورى اسلامى ايران با جلال طالبانى رييس‌جمهور عراق، نورى المالکى نخست‌وزير و عبدالعزيز حکيم رييس مجلس اعلاى اسلامى عراق ملاقات کرد.
همچنين رييس‌ جمهور، اعضاى فراکسيون‌هاى سياسى مجلس نمايندگان عراق، سفرا و رؤساى نمايندگى‌هاى مقيم بغداد، روساى دانشگاه‌ها،علماى مذهبى، شخصيت‌هاى برجسته و شيوخ عشاير، رؤساى اتحاديه‌هاى ادبى و هنرى را نيزجداگانه به حضور پذيرفت.
در اين سفر توافقنامه‌ها و پروتکل‌هاى همکاريمشترک ميان دو کشور در زمينه‌هاى مختلف در حضور رؤساى جمهورى دو کشور به امضايطرفين رسيد.
در جريان اين سفر مقامات دو کشور جمهورى اسلامى ايران و جمهورى عراق پس از گفت‌وگو و تبادل ‌نظر پيرامون مسائل مورد اهتمام مشترککه در فضايى دوستانه و تفاهم‌آميز برگزار شد درباره مسائل ذيل به توافق رسيدند:
1-  طرفين با عنايت به مشترکات فراوان تاريخى،فرهنگى و دينى موجود ميان دو کشور همسايه و مسلمان و بر اساس احترام متقابل و اصولحسن همجوارى و عدم دخالت در امور داخلى يکديگر و پايبندى به تعهدات دو جانبه وتوافقنامه‌هاى امضا شده ميان دو کشور، بر ضرورت ارتقاى سطح روابط و همکارى‌هاى فيما بين در کليه زمينه‌هاى سياسى، اقتصادى، امنيتى، نفتى، صنعتى و فرهنگى و حل کليهموانع بر سر راه توسعه اين روابط تأکيد کردند.
‌٢ - طرفين بر تقويت همکارى فى ما بين در زمينه نفتو گاز و تسريع در اجراى طرح‌هاى مورد توافق و بهره‌بردارى دو جانبه از ميادين نفت وگاز مشترک طبق قوانين و مقررات بين‌المللى تأکيد کردند.
‌٣ - طرف عراقى از جمهورى اسلامى ايران براى تخصيصيک ميليارد دلار وام با شرايط سهل در جهت کمک به اقتصاد عراق در زمينه‌هاى مختلف وبازسازى زيرساخت‌هاى کشور قدردانى کرد. جمهورى اسلامى ايران نيز آمادگى خود را براياعطاى اين وام اعلام داشت.
‌٤  -با عنايت به توسعه همکارى‌هاى اقتصادى وبازرگانى ميان جمهورى عراق و جمهورى اسلامى ايران طرفين بر توسعه همکارى‌هاى بانکيميان دو کشور براساس قوانين و ساز و کارهاى بين‌المللى توافق کردند.
‌٥  - طرفين حمايت خود را از گفتگوهاى جارى ميان دوکشور براى توافق در زمينه تشويق و حمايت از سرمايه‌گذارى مشترک ميان دو کشور اعلام  کردند.
‌٦  - جمهورى اسلامى ايران بار ديگر بر اهميت تقويتوحدت ملى و تضمين يکپارچگى و حاکميت عراق و استقلال آن تأکيد کرد و بر حمايت خود ازطرح آشتى ملى، که از سوى جناب آقاى نورى مالکى نخست وزير با هدف تأمين مشارکت همهجانبه کليه اقشار ملت عراق در فرآيند سياسى و همچنين ثبات کامل در عراقى يکپارچه وفدرالى مطرح شده است، تأکيد کرد.
‌٧  - طرفين کليه اشکال تروريسم عليه اهداف انسانى،مراکز اقتصادى، تأسيسات دولتى و اماکن مذهبى در عراق را محکوم کردند. جمهورى اسلاميايران حمايت کامل خويش را از اراده و عزم جدى دولت و ملت عراق در مقابله همه جانبهبا فعاليت‌هاى تروريستى و جنايتکارانه اعلام داشت. طرفين ضرورت هماهنگى مياندستگاه‌هاى امنيتى دو کشور براى مقابله با تروريسم را مورد تأکيد قرار دادند.
‌8- دو طرف ضمن بررسى ترتيبات جارى، از همکارى‌هايموجود ميان دو کشور در خصوص زيارت عتبات مقدس استقبال نمودند و بر ضرورت فعاليت جهتارائه تسهيلات بيشتر و همچنين افزايش تعداد آنها در آينده تأکيد کردند.
‌٩  - طرفين بر ضرورت بکارگيرى کليه روش‌ها در جهتتأمين امنيت مرزهاى دو کشور به عنوان مرزهاى صلح و دوستى تأکيد نمودند، به نحوى کهاين تلاش‌ها منجر به جلوگيرى از تردد تروريست‌ها، باندهاى قاچاق اسلحه، مواد مخدر وغيره و مانع بروز مشکلات ميان دو کشور گردد. طرفين همچنين بر تشکيل کميته‌هاياجرايى براى جانمايى نقاط مرزهاى زمينى و رودخانه‌اى بر اساس نتايج مثبتى که دوکشور در جلسات اخير در تهران و در تاريخ ‌١٩ تا ‌٢٠٠٨/٢٢ برگزار شد، تأکيد نمودند.
‌١٠  - دو طرف بر اهميت بازسازى عراق و تحقق توسعهاقتصادى در اين کشور و نقش زيربنايى آن در برقرارى امنيت و ثبات در عراق و منطقهتأکيد نمودند. طرف عراقى از اعلام آمادگى جمهورى اسلامى ايران براى حمايت وپشتيبانى از عراق در اين زمينه استقبال کرد.
‌١١  - طرفين بر ضرورت گفتگوهاى مسالمت‌آميز و عدمبکارگيرى قدرت نظامى به عنوان تنها راه حل مشکلات دوجانبه و منطقه‌اى و بين‌الملليکه کشورهاى منطقه با آن مواجهند تأکيد کردند.
‌١٢ - دو طرف بر اهميت تقويت هماهنگى فيما بين واجراى توافقات حاصله در اجلاس‌هاى کشورهاى همسايه عراق تأکيد کردند. در اين راستاجمهورى اسلامى ايران مجدداً پشتيبانى خود را از کليه اقدامات دولت عراق که با هدفتقويت و تعميق امنيت و ثبات در اين کشور اتخاذ نموده است، اعلام داشت.
‌١٣ - طرفين ضمن بررسى آخرين تحولات خاورميانه،سياست قلع و قمع (بکارگيرى مفرط زور) در غزه توسط رژيم صهيونيستى و کليه اقداماتيکه منجر به قربانى شدن افراد بى‌گناه و غيرنظامى مى‌شود را محکوم کردند و خواستارهمه‌گونه کمک‌رسانى به مردم فلسطين و رفع محاصره از آنان شدند.
‌١٤  - جناب آقاى دکتر محمود احمدى‌نژاد رياست محترمجمهورى اسلامى ايران مراتب تقدير و تشکر خود را از استقبال و ميهمان نوازى گرم وبرادرانه جناب آقاى جلال طالبانى رياست محترم جمهورى و جناب آقاى نورى المالکى نخستوزير محترم دولت عراق ابراز داشتند.
 

نظر شما :