مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۲۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۴۵۹۳ اخبار اصلی
در این ستون می خوانیم: خروج نخبگان هیچ منعی ندارد، عضویت در فیس‌بوک جرم نیست، استخدام در بی.‌بی.‌سی جایز نیست، بازگشت فرمانده سابق سپاه از پاکستان به ایران و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
امضاء تفاهم بین بعثه رهبری و مفتیان روسیه

 

همزمان با برگزاری همایش بین المللی «حج و امت اسلامی» در قازان، مرکز جمهوری تاتارستان که با همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و با حضور، اندیشمندان بیش از 15 کشور و مفتیات سایر جمهوری های فدراسیون روسیه و حضور هیئتی بلند پایه از شخصیت ها و مقامات کشورمان به ریاست حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر، در حال برگزاری است، یادداشت تفاهم همکاری بین بعثه حج مقام معظم رهبری و شورای مفتیان روسیه به امضاء رسید.

در این یادداشت تفاهم که با هماهنگی و پیگیری های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو به نتیجه رسید، طرفین نسبت به تعمیق و گسترش مناسبات و استفاده از ظرفیت و پتانسیل های موجود، برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها و نیز ایجاد سایت ها و پایگاههای مشترک اینترنتی برای بهره برداری و آموزش زائران بیت الله الحرام تاکید نمودند.

 

فرصت‌طلبی‌های ذاتی رژیم روسیه

 

سایت اصولگرای جهان نیوز در یادداشتی انتقادی علیه مواضع و منفعت طلبی های روسیه علیه ایران نوشت: روس‌ها که ثابت کرده‌اند در شورای امنیت به دنبال چیزی جز گرفتن امتیاز نیستند و تنها به مترسک شباهت دارند تا کشوری صاحب حق وتو، بارها این انفعال خود را در حمایت از حقوق واقعی ملت‌ها نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که تنها منفعت خود را می‌بینند و حاضر به دفاع از حقوق ملت‌ها نیستند. موضع‌گیری‌های خصمانه روس‌ها در برابر برنامه هسته‌ای کشورمان نیز یکی دیگر از فرصت‌طلبی‌های ذاتی رژیم روسیه است. رژیم مدودوف – پوتین نشان داده است که به فکر هیچ ملتی نیست و ملت لیبی هم از این قاعده مستثنی نیست. آیا روس‌ها آن‌قدر بی‌سوادند که امروز لیبی را نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند؟ پس چرا به قطعنامه تجاوز به این کشور رای مثبت دادند؟ آیا اکنون احساس می‌کنند از سیل غنائم بازمانده‌اند که ساز مخالف کوک کرده‌اند؟ اکنون هم منت گذاشته و می‌گویند که اجازه دخالت نظامی در سوریه را نمی‌دهند، حال آنکه احتمال این دخالت نظامی بسیار پایین است و تقریبا می‌توان گفت که روس‌ها تصمیم دارند به محال اجازه وقوع ندهند!

این یاداشت حاکی است: روس‌ها نیز همچون همتایان غربی خود باید بدانند که بهار عربی، ریشه در تمدن اسلامی دارد پس قابل مصادره نیست. این انقلاب‌ها نه ابزاری است برای جلوگیری از استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در اروپای شرقی و نه محملی است برای کسب منافع اقتصادی پس اصولا روس‌ها بهتر است در آن دخالت نکنند، چرا که ملت‌های منطقه دست روس‌ها را خوانده‌اند؛ مگر آنکه تغییر موضع داده و رسما به حمایت از مردم و دولت‌های مستقل منطقه بپردازند، که اگر چنین کنند، اعتباری بزرگ را برای خود کسب خواهند کرد.

 

همسر بشار اسد به لندن فرار کرد

 

رسانه های عبری زبان اعلام کردند که در پی درگیری ها در سوریه همسر بشار اسد رئیس جمهور این کشور به لندن گریخت.

به گزارش آتی نیوز به نقل از العربیه، تلویزیون دولتی رژیم صهیونیستی به نقل از منابع دیپلماتیک عرب زبان در لندن ادعا کرد که " اسماء اسد" همسر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به همراه سه فرزند خود حدود دو هفته گذشته دمشق را به سمت لندن ترک کرد.

 

رهبر معظم انقلاب اجازه نخواهند داد این وضعیت ادامه پیدا کند

 

حمیدرضا ترقی نماینده مجلس در گفتگویی با آتی نیوز درباره اختلافات چند ماه اخیر میان اصولگرایان و تنش های فیمابین گفت: یقینا رهبر معظم انقلاب اجازه نخواهند داد که این وضعیت ادامه پیدا کند. چون ادامه آن به ضرر نظام و کشور تمام خواهد شد و روند توسعه کشور و کارایی دولت و نظام را مختل کرده و در پیگیری اهداف نظام اسلامی و تحقق جهاد اقتصادی و نیز رسیدن به برایند پیشرفت و عدالت در کشور مانع ایجاد می کند. بنابراین مقام معظم رهبری در شرایط کنونی با ارشادات و توصیه های همراه با تاکیدی که به مسئولان داشتند، در حال مهار و سوزن بانی این شرایط هستند تا کشور به سمت آرامش حرکت کند و از اتهام و افترا زدن و محکوم کردن بدون هیچ استناد قانونی جلوگیری شود. کسانی که شعله اختلافات را افزایش می دهند هم بدانند که برخلاف مصالح نظام حرکت می کنند. مقام معظم رهبری با جدیت در حال مدیریت این اوضاع هستند و اجازه نخواهند داد که این شرایط ادامه پیدا کند.

 

طلاب در جبهه جنگ نرم حضور فعال داشته باشند

 

نوری همدانی مرجع تقلید از تلاش دشمنان برای مصادره و ایجاد انحراف در مسیر انقلاب‌های اخیر منطقه یاد کرد و افزود: امروزه دشمنان دست به کارند تا حرکت مردم منطقه را به سود خود منحرف کنند.

به گزارش ایسنا، وی در دیدار طلاب مدارس علمیه استان قزوین نیز با تشریح وظایف طلاب علوم دینی در دوره حساس کنونی، وظیفه این قشر را بسیار سنگین خواند و چهار وظیفه هدایت، خدمت به مردم، بحث و مناظرات کلامی در برابر فرق منحرف و مبارزه با دشمنان اسلام را برعهده روحانیون دانست.

نوری همدانی ادامه داد: همان طور که طلاب در زمان جنگ تحمیلی با نثار خون خود وظیفه‌شان را ادا کردند، امروز در جبهه جنگ نرم نیز باید حضور فعالی داشته باشند.

 

از قوه قضاییه و نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: از کسانی که در مقابله با فرهنگ غرب جهاد می‌کنند به ویژه قوه قضاییه و نیروی سرافراز انتظامی تشکر می‌کنیم.

سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به تجمع حمایتی از حجاب و عفاف پس از نماز جمعه اظهار کرد: از قوه قضائیه و نیروی سرافراز انتظامی که سعی در ارشاد افراد دارند و یا کسانی را که به طور آگاهانه هنجارشکنی می‌کنند را تحویل قانون می‌دهد، تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه «مردم نمی‌توانند بینند که یک عده مزدور به طور خودآگاه یا ناخودآگاه به ارزش‌های جوشیده از خون شهدا و نظام توهین کنند» تاکید کرد: از قوه قضائیه و تمام دادستان‌ها می‌خواهیم که با جدیت بیشتری به این مساله بپردازند؛ چراکه مشخص است این مسائل برنامه‌ریزی شده است. در جامعه خود نخبگانی داشته و داریم که نخبه‌اند؛ اما دلداده به غرب‌اند و ما این‌ها نخبگان گمراه و مخالف نظام می‌دانیم که اگر آگاه نیستند آگاه شوند و اگر آگاهند، این خیانت به ملت که با امکانات ملت رشد کنند و تمام توانایی‌های‌شان را در خدمت دیگران بگذارند.

 

توصیه مهمان پرست به روسیه

 

رامین مهمان پرست درباره روابط تهران و مسکو و کارشکنی های متعدد روسیه در راه اندازی نیروگاه بوشهر و تحویل سامانه موشکی اس 300 گفت: امریکایی ها احساس می کنند که می توانند با اعمال فشار به سایر کشورها آنها را به پذیرش خواسته هایشان وادار کنند و تا الان کمتر کشوری را سراغ داریم که در مقابل این فشارها تسلیم نشده باشد و یا سیاست هایشان تحت تأثیر فشارهای آمریکا قرار نگرفته باشد.

وی افزود: توصیه ای که به کشورهای مختلف، همسایگان و مقامات روسیه داشتیم این بود که باید با هوشیاری و درایت منافع بلندمدت خود را در نظر بگیرند نه مسائل مقطعی و کوتاه مدت را. همسایگان در منطقه باید به فکر هم باشند و روابط خوبی را با یکدیگر تنظیم کنند و بهتر است اسیر فشارهای آمریکا نشوند

 

بازگشت فرمانده سابق سپاه از پاکستان به ایران

 

روزنامه خراسان از بازگشت عباس آقازمانی (ابوشریف) فرمانده سپاه در اوایل انقلاب و از چهره‌های رازآلود دوران معاصر به ایران خبر داد. این روزنامه نوشته که ابوشریف سال‌ها در پاکستان به عبادت و مطالعات دینی مشغول بوده است.

ابوشریف پس از بازگشت به ایران اعلام کرد رهبری آیت الله خامنه‌ای نباید به ایران محدود شده و همه ملت‌های جهان باید از این رهبری بهره‌مند شوند. به گزارش رجا‌نیوز٬ ابوشریف گفته که «رهبری کنونی جمهوری اسلامی را نباید به درون ایران محدود کرد و باید ولایت فقیه را به جهان صادر کنیم. نباید انقلاب ما به مرزهای ایران محدود شود، چراکه این رهبری بهترین رهبر جهان است. بهترین حکومت همین حکومت الهی در ایران است و حکم آن حکم خداست. ما باید برای جهانی شدن انقلاب اسلامی و جهانی شدن ولایت فقیه و این امامت و ولایتی که شیعیان دارند، زمینه‌های توطئه را از میان ببریم.

 

وظیفه سپاه برخورد با جریان برانداز است

 

عضو کمیسیون امنیت ملی ‌مجلس اهانت‌های سران حزب منحله و غیرقانونی مشارکت به فرمانده سپاه را ناشی از توطئه نافرجام جریان فتنه برای براندازی انقلاب اسلامی دانست و گفت: سپاه پاسداران وظیفه دارد با جریان برانداز داخلی همچون دشمن خارجی برخورد کند.

زهره الهیان گفت: وقتی یک جریان برانداز رسما خودنمایی می‌کند، برخورد با آن دیگر سیاسی نیست بلکه سپاه پاسداران وظیفه دارد با جریان برانداز داخلی همچون دشمن خارجی برخورد کند چراکه این دو جریان هدف یکسانی دارند.

 

تقاضاهای زیادی برای دعوت از آیت الله سبحانی و نوری همدانی داریم

 

محمد باقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات سالامی به خبرگزاری ایرنا گفت: وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیپلماسی عمومی و فرهنگی است که زمینه استفاده هرچه بیشتر از مراجع در دیپلماسی فرهنگی در این سازمان فراهم شده است.

وی ادامه داد: در این راستا آیت الله نوری همدانی به دو کشور آفریقایی کنیا و تانزانیا سفر داشته و تقاضاهای زیادی از کشورهای دیگر از جمله سودان با دعوت از آیت الله سبحانی و اندونزی با دعوت از آیت الله نوری همدانی داریم که بزودی زمینه سفر این بزرگواران به کشورهای فوق فراهم می شود.

خرمشاد بیان داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با توجه به جایگاه مرجعیت در میان شیعیان، مسلمانان و دیگر ادیان تصمیم دارد با برنامه ریزی و هماهنگی با مراجع تقلید، زمینه سفر این بزرگواران به دیگر کشورها را مهیا و تسهیل کند.

 

ایران آماده اعطای وام 50 میلیون یورویی به قرقیزستان است

 

به گزارش خبرگزاری "24.kg"، منوچهر مرادی سفیر ایران در قرقیزستان، در طول دیدار با نمایندگان وزارت دارایی این کشور بیان کرد که ایران آماده اعطای وام به مقدار یک میلیون یورو برای ساخت یک مجموعه ورزشی در شهر "اوش" و بانک توسعه ایرانی خواستار ارائه وام به مقدار 50 میلیون یورو به قرقیزستان است.

 

استخدام در بی.‌بی.‌سی جایز نیست

 

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: «استخدام در رسانه بی.‌بی.‌سی جایز نیست و همچنین هر رسانه‌یی که مانند آن است جایز نیست.»

به گزارش انتخاب، پیرو درخواست استفتا از آیت‌الله مکارم شیرازی درباره استخدام در شبکه‌های خارجی مانند بی‌بی سی ایشان پاسخ دادند: با توجه به اینکه رسانه هم در خدمت استعمار است و هم ناشر اکاذیب و هم سبب دامن زدن به مفاسد اخلاقی و امثال آن است بنابراین استخدام در آن جایز نیست و همچنین هر رسانه‌یی که مانند آن است.

 

عضویت در فیس‌بوک جرم نیست

 

معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا درباره عضویت در سایت فیس‌بوک نیز اظهارکرد: براساس قانون جرایم رایانه‌ای موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیس‌بوک وجود ندارد و حتی اگر افراد از طریق فیس‌بوک اطلاعاتشان مورد سوء استفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم یارانه‌ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد اما هیچ‌گاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی‌شود و بر این اساس عضویت در فیس‌بوک جرم نیست مگر آن که افراد بخواهند از این فضا سوءاستفاده کنند.

سرهنگ تورج کاظمی گفت: هر اقدامی که موجب هک حرمت و حیثیت افراد در فضای فیسبوک شود جرم محسوب می‌شود و افراد اگر در فیس‌بوک اقدام به توهین و افترا به مقامات دولتی یا افراد خاص و هر شخصی که خسارت و توهینی به فرد دیگر وارد کرده باشد، مرتکب جرم شده است.

 

حجم مناسبات ایران و چین از 40 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت

 

سفیر چین در ایران با بیان اینکه امروز ایران به دومین شریک تجاری چین در آسیای غربی تبدیل شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حجم مناسبات کل ایران و چین در سال جاری از مرز 40 میلیارد دلار فراتر برود.

یو هونگ یانگ سفیر چین در ایران به خبرگزاری ایرنا گفت: در اوایل برقراری روابط تجاری ایران و چین، حجم مناسبات تجاری دو کشور تنها 5 میلیون و 980 هزار دلار بود، در حالی که در سال 2010 این رقم به 29 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که حدودا 4هزار و 900 برابر افزایش پیدا کرد.

یانگ با اشاره به صادرات چین و ایران خاطرنشان کرد: در سال 2010 صادرات چین به ایران به مبلغ 11 میلیارد و 100 میلیون دلار و واردات چین از ایران به مبلغ 18 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است. در چهار ماه اول سال جاری حجم مناسبات دوجانبه دو کشور به 13 میلیارد و 280 میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 55 درصد افزایش یافته است.

 

ورود سپاه به سیاست ممنوع نیست

 

حسین همدانی فرمانده سپاه تهران اعلام کرد سپاه پاسداران یک «جریان اصول‌گرا» است و ورود اعضای این نیرو به سیاست ممنوع نیست.

روزنامه تهران امروز روز دوشنبه (۲۰ تیر) به نقل از همدانی نوشت: همه مردم بسیجی هستند و سپاه از بسیج جدا نیست و «اگر قرار باشد بسیج وارد فعالیت‌های سیاسی نشود پس چه کسی باید فعالیت سیاسی کند؟

همدانی اظهار داشته که «نظامیان می‌توانند وارد سیاست شوند ولی نه در قالب یک حزب و تشکل سیاسی.» این اظهارات فرمانده سپاه تهران در واکنش به بازتاب‌ جنجال برانگیز اظهارات محمدعلی جعفری فرمانده سپاه درباره فعالیت‌های سیاسی محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان بیان شده است.

 

خروج نخبگان هیچ منعی ندارد

 

احمدی‌نژاد با اشاره به گزارش ارائه شده درباره کاهش خروج نخبگان از کشور اظهارداشت: هیچ منعی برای سفر نخبگان به خارج از کشور وجود ندارد، چراکه آنها باید با محیط و علم روز دنیا آشنا شوند، اما باید در داخل کشور مسیر برگشت برای آنها به صورتی صحیح و درست تعریف، و به گونه‌ای عمل شود که روند رو به کاهش خروج نخبگان بدون بازگشت به کشور به صفر برسد.

رییس جمهور با بیان این‌که بخش وسیعی از اساتیدی که امروز در دانشگاه‌های کشور در حال خدمت و آموزش به جوانان هستند، در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، گفت: موضوع رفتن و آمدن نخبگان به خارج از کشور اهمیت چندانی ندارد، بلکه آنچه که باید مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود نگاه آرمانی، انقلابی و اسلامی در وجود نخبگان است.

 

نظر شما :