تحویل تانک‌های امریکایی به مصر در سایه مخالفت اسرائیل

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۴۴۶۴ اخبار اصلی
سازمان همکاری‌های دفاعی امریکا روز جمعه 8 ژوئیه در نامه‌ای به اطلاع کنگره امریکا رسانده است که قصد دارد 125 تانک از نوع "ابرامز M1A1" به مصر بفروشد که در صورت تحویل این محموله به ارتش این کشور این نخستین فروش تسلیحاتی امریکا به مصر پس از سقوط نظام حسنی مبارک خواهد بود.
تحویل تانک‌های امریکایی به مصر در سایه مخالفت اسرائیل
 دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا اعلام کرده است، به رغم حوادث سیاسی که در مصر جریان دارد و تغییر عملکرد سیاسی هیئت حاکمه این کشور و احتمال تداوم این تغییر در آینده، همچنان به فروش تسلیحاتی خود به مصر ادامه می‌دهد و به معاهدات تسلیحاتی که از زمان حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق میان قاهره و واشنگتن منعقد شده بوده، پایبند است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف به نقل از روزنامه جورزالیم پست، سازمان همکاری‌های دفاعی امریکا، وابسته به پنتاگون، روز جمعه 8 ژوئیه در نامه‌ای به اطلاع کنگره امریکا رسانده است که قصد دارد 125 تانک از نوع "ابرامز M1A1" به مصر بفروشد که در صورت تحویل این محموله به ارتش این کشور این نخستین فروش تسلیحاتی امریکا به مصر پس از سقوط نظام حسنی مبارک خواهد بود.

در صورت تایید اعضای کنگره امریکا، پیش‌بینی می‌شود این رقم به یک هزار تا 1300 تانک نیز برسد. بنا به گزارشی که به کنگره امریکا تحویل داده شده است، 125 تانک در وهله نخست تحویل مصری‌ها خواهد شد که عملیات مونتاژ آن در خاک مصر صورت خواهد گرفت. همچنین قرار است در چارچوب همین فروش تسلیحاتی، اسلحه‌های M256 و مسلسل‌های M2.50 و 7.62 میلیمتری نیز به ارتش مصر تحویل داده شود. همچنین قرار است شماری از کارشناسان امریکایی به مصر سفر کرده و عده‌ای مصری نیز به امریکا بروند تا آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شود. پنتاگون همچنین قصد دارد در چارچوب این توافق‌نامه که از قبل امضا شده، به حمایت‌های لجستیکی خود از مصر ادامه دهد.

پنتاگون در نامه خود به کنگره همچنین آورده است که این تجهیزات ظرف 30 روز پس از تصویب آن در کنگره به ارتش مصر تحویل داده خواهد شد. ارسال این تجهیزات به کشور دوست و متحد امریکا، مصر بسیار مهم است و می‌تواند ضمن بهبود وضعیت امنیتی این کشور باعث تقویت امنیت امریکا نیز شود. همچنین به ثبات سیاسی و رشد اقتصادی مصر به عنوان یک متحد استراتژیک برای امریکا نیز کمک خواهد کرد.

پنتاگون هدف دیگر ارسال این تانک‌ها به مصر را تقویت توان نظامی ارتش این کشور در برابر هر گونه حمله نظامی احتمالی دانسته و تاکید کرده است که این تانک‌ها که از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تانک‌های نظامی دنیا محسوب می‌شوند باعث ارتقا و توان نظامی ارتش مصر و به روز شدن سیستم تدافعی آن می‌شود.  

این در حالی است که اسرائیل با تحویل این جنگ‌افزارها به مصر مخالفت کرده و اعلام کرده است که ممکن است فروش این تجهیزات باعث تهدید امنیت ملی اسرائیل شود. تلاویو می‌گوید که توافق‌نامه همکاری نظامی مصر و امریکا که سالانه به بیش از 3/1 میلیارد دلار می‌رسد در زمان امضای توافق‌نامه صلح کمپ‌دیوید میان قاهره و تلاویو در سال 1979 امضا شده و با سرنگونی نظام مبارک و عدم آگاهی از آینده سیاسی مصر صحیح نیست که این کمک‌های نظامی همچنان در اختیار ارتش مصر قرار بگیرد. به ویژه این که انتخابات مصر نیز نزدیک است و احتمال دارد در پی این انتخابات جریانی در این کشور قدرت را در دست بگیرد که بخواهد مجددا مصر را به کشوری متخاصم با اسرائیل تبدیل کند. به ویژه این که تمامی پیش‌بینی‌ها و آمار نشان می‌دهند که احتمال پیروزی حزب اخوان المسلمین در این انتخابات بالا است و همه می‌دانند که این حزب تا چه اندازه با اسرائیل دشمنی دارد.

بینی گانتز، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز گفته است که فروش این تجهیزات نظامی به مصر وضعیت مدیریت تسلیحاتی اسرائیل را به هم می‌زند و فشارهای ناشی از آن باعث می‌شود تا اسرائیل نیز به توسعه توان نظامی خود اقدام کند در حالی که در حال حاضر اسرائیل نمی‌تواند فکری برای خرید تسلیحاتی خارج از برنامه داشته باشد.  


( ۲ )

نظر شما :