مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۱۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۴۴۳۰ اخبار اصلی
در این ستون می خوانیم: شهردار تهران شخص ولایت‌مداری است، شفاف سازی علی لاریجانی درباره مواضعش پس از حوادث انتخابات، برای جنگ سایبری آماده ایم و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
شهردار تهران شخص ولایت‌مداری است

عبدالعلی گواهی نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول‌الله تهران اعلام کرد همکاری سپاه پاسداران با شهرداری تهران به خاطر عملکرد «ولایت‌مدارانه» شهردار در سطح بالایی قرار دارد.

به گزارش روز جمعه (۱۰ تیر) باشگاه خبرنگاران جوان٬ آقای گواهی گفته که «روابط سپاه با شهرداری تهران خوب و مستمر است و این همکاری هیچ ارتباطی به انتخابات مجلس نهم ندارد.»

دو هفته پیش خبرگزاری برنا از آغاز همکاری انتخاباتی شهرداری تهران و سپاه در انتخابات آتی مجلس خبر داده بود.

بورسیه مروه شربینی

خبرگزاری فارس اعلام کرد دانشگاه تهران بورسیه بین‌المللی «مروه شربینی» به زنان مسلمانی که به دلیل رعایت حجاب اسلامی مورد اذیت و آزار دولت‌های مختلف قرار می‌گیرند، اعطا می‌‌کند.

مروه شربینی زن مسلمان مصری‌تباری بود که جولای سال ۲۰۰۹ در شهر درسدن آلمان در جریان برگزاری جلسه دادگاه کشته شد.

از همکاران قضایی توقع داریم فرشته‌های عدالت باشند

صدیقی خطیب نماز جمعه تهران گفت: قوه قضاییه باید در درون خود اقتدار لازم را داشته باشد و در سنگر اقتدار، استقرار پیدا کند. همچنین در جهت جلب اعتماد حرکت کند و در خروجی قوه‌ قضاییه اصل بی‌طرف بودن و اخلاق رعایت شود و در مسیر قانون و عدالت حرکت شود.

وی با بیان اینکه از همکاران قضایی توقع داریم فرشته‌های عدالت باشند، تصریح کرد: از مسئولان و همکاران قضایی خواستاریم که احترام به مردم را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند تا آنچه که مقام معظم رهبری به عنوان پایه‌ دستگاه قضایی یعنی جلب اعتماد مردم و عدالت قرار دادند اجرا شود و نایب امام زمان، امام زمان و مردم راضی شوند.

صدیقی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت: بعثت پیامبر خیزشی بود علیه طغیان‌ها، استبداد، جهالت، ظلم و فساد و پیامبر در سایه اخلاق، مساله‌ اتحاد و وحدت مقابل ظالمان را مطرح کرد و حکومت عدلی برپا کرد که الگویی برای ایران شد و نظام اسلامی زیر این پرچم با طاغوت‌های زمان مبارزه کرد و شاخ امریکا را در منطقه شکست و نظامی اسلامی و نبوی بر‌پا کرد و تا امروز این نظام به منطقه صادر شده و البته اروپا و آمریکا را نیز متاثر کرده است.

خنده دار است که در دبستان دختر و پسر جدا هستند ولی در دانشگاه مختلط

حجت الاسلام قرائتی در جلسه هفته گذشته از سلسله مباحث درس هایی از قرآن درباره اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها و اثرات آن گفت: من گاهی خنده‌ام می‌گیرد و می‌گویم: مدرسه دختر و پسر از هم جداست. راهنمایی‌ها که هنوز شهوت ندارند، از هم جداست. دبیرستانی‌ها که شهوتشان شکوفا می‌شود، آنها هم از هم جداست، دانشجو که شهوتش گر می‌کشد، مختلط است. آن وقت خنده دار این است که یک مشت دکتر در یک اتاق نشستند، من از این دکترها خنده‌ام می‌گیرد. اسمش را اسلامی کردن دانشگاه می‌گذارند. دختر و پسر را قاطی هم کردند، در اتاق نشستند موز می‌خورند.

وی افزود: می‌خواهند دانشگاه را اسلامی کنند. راست می‌گویید یا دروغ؟ آخر زشت است که آدم خودش را سرکار بگذارد. آدم مردم را سرکار بگذارد بد نیست. این آقایان خودشان، خودشان را سر کار گذاشتند. صبح دخترها بیایند و عصر پسرها بیایند. چه می‌شود؟ مگر یک جاهایی که واقعاً استادش نایاب است، اضطرار است. چه اشکالی دارد. آنوقت دخترها اگر خودشان باشند، می‌توانند چادرشان را هم بردارند، روسری‌شان را هم بردارند. لباس مشکی هم لازم نیست بپوشند. لباس سفید بپوشند راحت راحت هم باشند. همه خانم هستند دیگر. چه اشکالی دارد؟

عقد قرارداد با روسیه برای راکتور جدید قانونی نیست

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصمیم برای عقد قرارداد جدید با روسیه درباره راکتور هسته ای گفت: اینکه مستقیما و بدون مناقصه چنین پروژه‌های سنگین و میلیاردی واگذار می شود وجاهت حقوقی ندارد.

حمیدرضا کاتوزیان در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه اخباری از تصمیم برای عقد قرارداد جدید راکتور هسته ای نیروگاهی با روسیه شنیده شده است، گفت: مشخص نیست از نظر مالی و ایمنی ساخت این نیروگاهها مناسب باشد، بحث مطالعه ایمنی این نیروگاه ها حتما باید در دستور کار مسئولان کشور قرار گیرد.

به گفته وی، بستن قرارداد با کشور یا شرکتی که هنوز پروژه قبلی را به اتمام نرسانده و در قرارداد قبلی هم با مشکلات زیاد و موانع بزرگی ما را روبه رو کرده، مشخص نیست کار درستی باشد.

اسرائیل دست از پا خطا کند سه میلیون آواره روی دستش می‌ماند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اسرائیل بخواهد علیه ما دست از پا خطا کند، تلاویو را ویران می‌کنیم و فقط در لحظه اول بین 2 تا 3 میلیون آواره را بر روی دست اسرائیل خواهیم گذاشت.

کرمی راد با بیان اینکه برد بیش از دو هزار کیلومتر موشک شهاب 3 ایران دارای پیام‌های گوناگونی در چارچوب سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران است خاطرنشان کرد: استکبار جهانی تجربه جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه در لبنان و غزه را از یاد نبرده است. و این در حالی است که کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران دارای قدرتی بینهایت بیشتر است و طبیعتا عوامل بازدارندگی ایران می‌تواند بسیار کشنده‌تر باشد.

برای جنگ سایبری آماده ایم

سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در مورد نقش فضای سایبر در جنگ‌های آینده و عملکرد نیروی زمینی در این حوزه افزود: در جنگ‌های آینده استفاده از شیوه‌های نوین از جمله استفاده از فضای سایبر مد نظر ارتش‌های دنیاست.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه نیروی زمینی ارتش با بهره‌گیری از پتانسیل خود در فضای سایبر آمادگی کامل دفاعی دارد، گفت: بنابراین کشورهای دیگر که برای جنگ به این عرصه وارد شده‌اند برای ما هراس ایجاد نمی‌کنند چون هم با این فضا آشنایی داریم و هم اینکه تجهیزاتی را صنایع دفاع کشورمان در این حوزه تولید کرده است که به راحتی می‌توانیم با تهدیدات سایبری دشمنان مقابله کنیم.

پوردستان افزود: بر این اساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای سایبری هم توان پدافندی و هم توان آفندی دارند.

اخراج برادر خالد اسلامبولی از ایران

روزنامه مصری الیوم به نقل از منابع آگاه نوشت که ایران تصمیم گرفته است 25 نفر از سران ارشد گروه "جماعت اسلامی" مصر را از خاک خود اخراج کند.

به گزارش عصر ایران، به نوشته این روزنامه مصری، ایران از زمان آغاز جنگ امریکا علیه افغانستان تاکنون میزبان این افراد بوده است. از معروف ترین این افراد می توان به محمد شوقی اسلامبولی برادر خالد اسلامبولی قاتل رئیس جمهور اسبق آمریکا اشاره کرد.

المصری الیوم اضافه می کند: دلیل اخراج این افراد از خاک ایران هنوز مشخص نشده است. این افراد هم اکنون با گزینه های بسیار سختی روبه رو هستند. از یک سو یا باید به مصر برگردند که در این صورت آنها با احکام قضایی شدیدی که برخی از آنها به اعدام و زندان ابد می رسد؛ روبه هستند یا اینکه باید به پاکستان بروند که در این صورت تحت تعقیب سازمان های جاسوسی آمریکایی و دیگر کشورها قرار می گیرند.

در حال حاضر روسیه به ایران زیردریایی نمی دهد

به گزارش آتی نیوز به نقل از الجزیره، اولیگ عزیزوف رئیس هیات شرکت "روس اوبورون اکسپورت" در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه کشتی های جنگی در پترزبورگ گفت: موسکو با تهران جهت مجهز کردن ایران به زیردریایی هایی با مقیاس کوچک" برانیا" وارد مذاکره نمی شود. ما هیچ گونه قراردادی با ایران درباره زیردریایی برانیا نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر زیردریایی برانیا سلاحی تهاجمی و یا موشکی باشد، فروش آنها به ایران تحریم بین المللی علیه این کشور را نقض می کند، گفت: این زیردریایی از مدل "اس- 300" است و کاربرد دفاعی دارد نه تهاجمی.

درخواست خانواده های زندانیان سیاسی از مجلس

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در نامه ای به کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به رفتارهای خلاف قانونی که نسبت به زندانیان سیاسی روا داشته می شود نسبت به وضعیت عزیزان خود ابراز نگرانی کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان شدند. آنها در این نامه از کمیسیون امنیت ملی مجلس خواسته اند پیش از سفر گزارشگر حقوق بشر به ایران با ارسال نمایندگانی گزارش واقعی از وضعیت زندان های کشور به ویژه زندان های اوین، رجایی شهر، قزل قلعه و از بندهای عمومی و سلول های انفرادی و قرنطینه ی زندان و سایر محل های غیر رسمی که زندانیان سیاسی بعضا به صورت ایزوله در آنها نگهداری می شوند، تهیه و به استحضار کلیه نمایندگان ملت ایران برسانند.

همچنین خانواده های زندانیان سیاسی انتظار دارند این کمیسیون در مورد اقداماتی که غیر قانونی و غیر شرعی و غیر انسانی می خوانند مانند محرومیت از امکانات درمانی و آموزشی و نیز قطع ارتباط زندانیان سیاسی خصوصا آن دسته از زندانیان که خانواده هایشان در خارج از تهران زندگی می کنند از طریق محدود کردن امکان تماس تلفنی و نیز ندادن امکان مرخصی و ملاقات حضوری برای برخی از زندانیان از قوه قضائیه توضیح بخواهند.

سپاه و بسیج با هدایت رهبر انقلاب فضای مجازی را تسخیر کرده است

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان گفت: سپاه و بسیج در حال حاضر با هدایت رهبر معظم انقلاب فضای مجازی را به تسخیر درآورده است و قدرت سایبری دشمن را تا حد بسیار زیادی از کار انداخته است.

عبدالرضا آزادی افزود: در حال حاضر کشور ما از 2 هزار شبکه ماهواره‌ای 600 شبکه را دریافت می‌کند که به طور اختصاصی 100 شبکه فارسی زبان علیه آرمان‌های دینی و انقلابی مشغول به پخش برنامه هستند. وی اضافه کرد: نفوذ در دولت سازندگی، ایجاد انحراف در مسیر دولت، ایجاد شکاف طبقاتی، نفوذ در دولت اصلاحات و انحراف فرهنگی مردم از جمله فعالیت‌های سران استکبار در قالب جنگ نرم است. سپاه و بسیج در حال حاضر با هدایت رهبر معظم انقلاب فضای مجازی را به تسخیر درآورده است.

پشت پرده لغو سفر احمدی نژاد به ارمنستان چه بود؟!

به گزارش تابناک، «واهان هوانیسیان»، رهبر حزب مخالف این کشور و یکی از شخصیت های برجسته پارلمان ارمنستان در این باره گفت: در آخرین دقایق، موضوعاتی مبهم در برنامه سفر رئیس جمهور ایران از سوی طرف ارمنستانی گنجانده شده که طرف ایرانی، خواستار شفاف سازی ارمنی ها در این باره شده بود. با وجود این، وی توضیحات بیشتری در این زمینه نداد.

علی گرانمایه دیپلمات سابق ایران نیز که اکنون استاد روابط بین الملل در دانشگاه «اس او ای اس» لندن است، مباحث داخلی ایران را در زمینه لغو سفر رئیس جمهور به ارمنستان بی تأثیر ندانسته است اما با وجود این، وی نیز به عنصری خارجی همچون روابط ایران و ترکیه اشاره می کند و بر این باور است که این تصمیم امکان دارد، به دلیل رویکرد ترکیه به روابط ایران و ارمنستان مرتبط بوده باشد.

هرچند وی توضیح بیشتری در این باره نداد، گویا منظور وی در نظر گرفتن ملاحظاتی از سوی ایران به سود ترکیه باشد؛ ملاحظه ای که بسیار بعید به نظر می رسد، چرا که هر کشوری در ارتباط متقابل با دیگر کشورها، قاعدتا به دنبال تأمین منافع ملی خود در بالاترین حد ممکن است.

ممکن است فیس بوک به زودی رفع فیلتر شود

سرهنگ دوم تورج کاظمی معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا، به روزنامه روزگار گفته است که بر رعایت هر چه بیشتر ضریب امنیتی از سوی کاربران در فیس بوک تاکید دارد و ممکن است به زودی فیلترینگ فیس بوک برداشته شود.

او می‌گوید پلیس تاکنون به صورت مستقل درباره جرم بودن این موضوع سخنی به میان نیاورده است و حتی قانونگذار نیز در این باره تعریف مجرمانه‌ای ندارد.

به گفته وی، افرادی که وارد شبکه‌های مجازی شده و عضو آنها هستند، مجرم نیستند مگر عملی که بر اساس قوانین جرایم رایانه‌ای و تعریف مراجع قضایی استناد به عمل مجرمانه باشد در غیر این صورت می‌توان اعلام کرد که استفاده، عضویت یا هر گونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، مغایر با قوانین جمهوری اسلامی نیست یا قابلیت پیگیری و برخورد از سوی مقامات قضایی را ندارد.

معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا همچنین گفته است: چه بسا در آینده به دلیل بالا رفتن فرهنگ جامعه در استفاده از این شبکه‌ها شرایط به گونه‌ای مهیا شود که مسئولان نیاز بدانند این سایت‌ها از فیلتر خارج شوند. اگر چه تا امروز نیز برخی از مسئولان در این زمینه عقیده دارند که نیازی به فیلتر کردن نیست و اشکالی ندارد که عموم مردم به فیس بوک دسترسی داشته باشند.

شرط پرداخت یارانه به ایرانیان مقیم خارج

محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی گفت: ایرانیان مقیم خارج در صورت بازگشت به کشور و ثبت نام یارانه نقدی دریافت می کنند.

 

خواهر و برادر فارسی وان به زودی می آیند

به گزارش مشرق، نیوز کورپوریشن متعلق به رابرت مرداک یهودی قصد دارد تا دو شبکه تلویزیونی فارسی زبان از طریق شراکت دفتر دوبی با یک شرکت رسانه ای محلی راه اندازی نماید.

یکی از این شبکه ها به نام "زمزمه" زنان فارسی زبان را هدف خود قرار داده و در چند روز آینده افتتاح خواهد شد. شبکه دیگر نیز که در اواخر شهریورماه افتتاح می شود، با هدف جذب مردان فارسی زبان تاسیس می شود تا در مجموع سه شبکه، با همکاری نیوزکورپوریشن و بی ام ای علیه ایرانیان و فارسی زبانان به صورت رایگان فعالیت کنند.

شفاف سازی علی لاریجانی درباره مواضعش پس از حوادث انتخابات

علی لاریجانی در گفتگو با خبرگزاری فارس، به آنچه برخی منتقدانش عدم شفافیت در موضع گیری علیه فتنه سال 88 می خوانند این چنین پاسخ داد: اعتقادم این است که، چه در زمانی که در وزارت ارشاد بودم، چه در رادیو و تلویزیون، چه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و چه در مجلس، بنده نزد خود و خدای خودم احساس می‌کنم که نظرات رهبری را بفهمم، عمل می‌کنم. البته ممکن است زمانی من برداشتی داشته باشم و رهبری برداشت دیگری داشته باشند اما وقتی فهمیدم که نظر ایشان فلان است، اصلاح کردم؛ این مسئله وجود داشته است؛ هم در رادیو و تلویزیون ممکن بود، باشد و هم الان. انسان‌ها تشخیص‌های متفاوتی دارند ولی در مسائل پس ازانتخابات یک بخش تصمیمات رهبری بود و یک بخش مدیریت صحنه، این دو مقوله یکی نیستند. آن روزی هم که بنده مصاحبه تلویزیونی کردم، زمانی بود که حوادث بسیاری در تهران رخ داد و شهر مضطرب شده و افرادی هم کشته شده بودند؛ آن شب تلاشم این بود که فضا را آرام کنم. آرام کردن فضا هم این نیست که موج جدیدی ایجاد و با تندی صحبت کرد بلکه باید فضا را آرام کنیم تا طرفین احساس کنند تا افراد و مراجعی هستند که به موضوع رسیدگی می‌کنند. در آن گفتگوی تلویزیونی بنده به نظرات رهبری تأکید کردم و به اجرای قانون هم تأکید داشتم و گفتم که قانون باید در کشور اجرا شود. بنابراین مبنای امروز و آن روز بنده قانون بود. اما اینکه مردم بتوانند تظاهرات کنند، من این را درست می‌دانم و مردم می‌توانند تظاهرات کنند اما در چارچوب قانون و نه بدون اجازه. اگر هم مردم اعتراضاتی دارند، رسیدگی می‌شود و این منطقی است که من همیشه دارم؛ ما که نباید بگوییم اگر کسی اعتراضی دارد رسیدگی نمی‌شود. حتی رهبری هم در نماز جمعه فرمودند که ما رسیدگی می‌کنیم. ایشان ضمن اینکه تلقی خودشان را فرمودند، گفتند که رسیدگی می‌کنیم.

 

نظر شما :