مجله هفته/ پایان کار وزیر دفاع غیرنظامی

۱۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۴۴۲۸ اخبار اصلی
هفته گذشته رئیس جمهور ایالات متحده باارزش ترین مدال ریاست جمهوری را به وزیر دفاع سابق خود رابرت گیتس اعطا کرد.
مجله هفته/ پایان کار وزیر دفاع غیرنظامی
دیپلماسی ایرانی: رابرت گیتس اولین شخص غیرنظامی بود که به عنوان وزیر دفاع امریکا انتخاب شده بود. گیتس 67 ساله بعد از شش سال فعالیت به عنوان وزیر دفاع امریکا روز پنجشنبه هفته گذشته جایش را به لئون پانتا داد تا یک تغییر دیگر در دولت باراک اوباما ثبت شود.

در مراسمی که برای تقدیر از گیتس ترتیب داده شده بود، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، فعالیت های رابرت گیتس را ستود و عنوان کرد که او مسیر جنگ را در عراق تغییر داد و استراتژی جنگ در افغانستان را هم نظم و  تحرک تازه ای داد.

باراک اوباما در این باره توضیح داد: زمانی که در طول جنگ علیه القاعده در افغانستان به تمرکز و تاکتیک های جدید احتیاج داشتیم، رابرت گیتس در تهیه یک استراتژی نوین به ما کمک کرد و توانستیم القاعده را با شکست مواجه کنیم. حالا این اطمینان به دست آمده است که کشور ما بار دیگر از خاک افغانستان مورد حمله قرار نخواهد گرفت.

اوباما که در این مراسم برای گیتس سنگ تمام گذاشت، افتخارات جنگ در افغانستان و عراق را به نام او زد و گفت: زمانی که وضعیت جنگ در عراق رو به وخامت گذاشته بود، رابرت گیتس با تلاش های فراوانش شرایط را در عراق دگرگون کرد و در نتیجه تلاش های او بود که ما ظرف دو سال و نیم اخیر قادر به خروج بیش از صد هزار نیروی امریکایی از عراق شدیم.

نکته جالب این است که اوباما در این مراسم تجلیل، پایان ماموریت گیتس در وزارت دفاع و افغانستان و عراق را به معنی پایان جنگ در این دو کشور در نظر گرفت و آن را خاتمه یافته تلقی کرد.

رابرت گیتس در سال 2006 که ریاست سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) را برعهده داشت، از سوی جورج بوش رئیس جمهور وقت امریکا به عنوان وزیر دفاع برگزیده شد. گیتس از سال ۱۹۶۶ در استخدام سیا بوده و تنها افسر این سازمان محسوب می شود که از یک شغل ابتدایی به مقام مدیریت سیا رسید. او دارای دکترای تاریخ شوروی از دانشگاه جورج تاون است که مدت چهار سال ریاست دانشگاه تگزاس A&M را برعهده داشت. او در زمان هشت رئیس جمهور امریکا در نهادهای مختلف فعالیت کرده و اولین فرد غیرنظامی بود که لباس وزیر دفاع را به تن می کرد.

در مراسمی که پنجشنبه گذشته به مناسبت تودیع رابرت گیتس در پنتاگون برگزار شده بود، بارک اوباما در یک اقدام ناگهانی مدال آزادی ریاست جمهوری را به او اعطا کرد. مدال آزادی (Presidential Medal of Freedom) بالاترین و ارزشمندترین جایزه مدنی در ایالات متحده است که توسط رئیس جمهور اعطا می‌شود. پیشتر مادر ترزا از رونالد ریگان، دوک الینگتون از ریچارد نیکسون و آریتا فرانکلین و آلن گرینسپن از جورج دبلیو بوش این مدال را دریافت کرده بودند.

اوباما ضمن اهدای مدال آزادی ریاست جمهوری، گیتس را یکی از بهترین وزیران دفاع امریکا دانست که در تاریخ این کشور بی نظیر بوده است. گیتس بعد از دریافت مدال آزادی، با لحن شوخی به حاضران گفت که کاش از قبل می دانست به خاطر یک ماموریت مخفی - منظورش ماموریت کشتن اسامه بن لادن در پاکستان بود - این مدال را به دست می آورد.

پس از گیتس، لئون پانتا رئیس سابق سیا به مقام وزارت دفاع امریکا رسید.

 

نظر شما :