ویرانگرترین جنگ تاریخ اسرائیل

۱۵ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۲ کد : ۱۴۳۹۰ اخبار اصلی
بحث اسرائیل و تحولات جاری در آن بحث روز بسیاری از رسانه‌های جهان است. اسرائیل زمانی زیر ذره‌بین تحلیلگران خاورمیانه رفت که مانور نظامی عجیب و غریبی انجام داد که هدف از آن را آماده‌سازی جامعه اسرائیل برای هر گونه جنگ نظامی احتمالی دانست.
ویرانگرترین جنگ تاریخ اسرائیل
دیپلماسی ایرانی: بحث اسرائیل و تحولات جاری در آن بحث روز بسیاری از رسانه‌های جهان است. اسرائیل زمانی زیر ذره‌بین تحلیلگران خاورمیانه رفت که مانور نظامی عجیب و غریبی انجام داد که هدف از آن را آماده‌سازی جامعه اسرائیل برای هر گونه جنگ نظامی احتمالی دانست. مقامات اسرائیلی به روشنی گفتند که مردم شهرهای بزرگ اسرائیل باید آماده یک جنگ تمام عیار باشند. از سویی مقامات سابق اسرائیلی که هنوز حرفشان برای بسیاری از ناظران اهمیت دارد، نسبت به هر گونه عملیات نظامی هشدار داده‌اند و دائما هر گونه جنگ‌افروزی را به مثابه بازی با آتش و نتیجه آن را ارمغان ویرانی توصیف می‌کنند. با این حال برای بسیاری این پرسش مطرح است که واقعا در اسرائیل چه می‌گذرد؟ آیا واقعا فعل و انفعلاتی در سایه تحولات منطقه در حال رخ دادن است که این گونه برخی از ناظران به ویژه خود اسرائیلی‌ها را نگران و مضطرب کرده است؟

شبکه الجزیره در وبسایت خود گزارشی تحلیلی از وضعیت جاری در اسرائیل تهیه و تلاش کرده به نوعی به این پرسش‌ها پاسخ دهد. در ابتدای این یادداشت آمده است: اسرائیل هفته گذشته بزرگترین مانور جبهه داخلی خود را انجام داد و رسما گفت هدف از برگزاری این مانور محک زدن توان جبهه داخلی‌اش در برابر یک جنگ بزرگ احتمالی است. اسرائیل برای نخستین بار گفت که این جنگ نه در فراتر از مرزها بلکه در درون خود فلسطین اشغالی خواهد بود. این مانور نظامی که نقطه تحول 5 نام‌گذاری شد، در چارچوب دفاع از جبهه داخلی اسرائیل گنجانده می‌شود و یکی از مهمترین نظریه‌های ثابت و انکارناپذیر امنیت داخلی اسرائیل به ویژه پس از جنگ‌های اخیر این رژیم محسوب می‌شود. ولی پرسشی که وجود دارد این است که واقعا چه اتفاقی افتاده که اسرائیل دست به این مانور زده است؟ آیا نقشه‌ای طراحی شده که مهمترین بخش آن جنگ است که اسرائیلی‌ها خود را برای آن آماده می‌کنند و بی‌پروا صحبت از فرود ده‌ها هزار موشک به شهرهای بزرگ اسرائیل از جمله تلاویو می‌زنند؟

در ادامه این یادداشت آمده است: با انجام این مانور دریافته‌ایم که اسرائیل سناریوهای تاریک و سیاهی را طراحی کرده است. این سناریوها زمانی که با توجه به حجم و گستردگی محل وقوعشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند برایمان سیاه‌تر و تاریک‌تر می‌نمایند. به ویژه این که با کمی تمرکز بر اوضاع داخلی اسرائیل و مرور آن چه طی چند سال گذشته در درون جامعه آن گذشته در می‌یابیم که این رژیم در طول این مدت تلاش‌های بسیاری برای تقویت جبهه داخلی‌اش چه از لحاظ ابعاد روانی و چه از لحاظ ابعاد امنیتی و نظامی داشته است. کارشناسان اسرائیلی معتقدند که این رژیم در حال تدارک جنگی بزرگ ولی متفاوت با جنگ‌های گذشته است و نام آن را هم "جنگ موشک‌ها" گذارده‌اند.

نویسنده این یادداشت سپس تاکید می‌کند، آنچه از تحرکات امنیتی و نظامی اخیر رژیم صهیونیستی بر می‌آید می‌‌توان گفت که جنگ آتی اسرائیل قطعا در جبهه داخلی این رژیم خواهد بود و اسرائیل خود را برای هدف قرار دادن تمامی نقاط زیربنایی‌اش آماده کرده است. اسرائیلی‌ها تلاش دارند جبهه داخلی را تا آنجا که ممکن است تقویت کنند چرا که خود اعتراف می‌کنند که جبهه داخلی ضعیف‌ترین و ضربه‌پذیرترین نطقه در اسرائیل است. از این رو است که می‌گویند هر چقدر هم تلاویو برتری نظامی داشته باشد به واسطه وجود ضعف شدید در این حلقه احتمال شکستش در هر جنگ احتمالی بسیار بالا است.

در ادامه این یادداشت به اظهارات مقام‌های اسرائیلی اشاره شده و آمده است: ژنرال مائیر الران، یکی از مهم‌ترین افراد مدافع جبهه داخلی این رژیم که نسبت به ضعف جبهه داخلی اسرائیل بارها هشدار داده و هر گونه جنگی را به همین دلیل رد کرده است، جنگ آتی اسرائیل را کابوس توصیف می‌کند و می‌گوید: «وقتی به طور میدانی وضعیت جبهه داخلی اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم در می‌یابیم که چه ضعف‌هایی در این جبهه وجود دارد. بین سال‌های 1967 تا 2009 بیش از 12 هزار موشک و خمپاره به اسرائیل اصابت کرده است. از این تعداد هزار موشک از سوی فلسطینی‌ها و و از مرزهای اردن و اسرائیل در دهه‌های شصت و هفتاد شلیک شده، 6 هزار موشک را لبنانی‌ها در سال‌های 1996 تا 2006 شلیک کرده‌اند، 5 هزار موشک را فلسطینی‌ها از نوار غزه در فاصله سال‌های 2000 تا 2009 به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند و 40 موشک نیز در سال 1991 از عراق شلیک شده‌اند ولی هیچ کدام از این حملات آن آمادگی لازم برای یک جنگ موشکی را برای جامعه اسرائیل ایجاد نکرده‌اند.»

نویسنده در ادامه می‌افزاید: یوآف لیمور، کارشناس مسائل نظامی نیز در این باره می‌گوید: «با توجه به مانورهایی که این روزها برای دریافت میزان آمادگی شهروندان و سازمان‌های اجتماعی برای هر گونه جنگ احتمالی انجام شده، می‌توان این گونه برداشت کرد که احتمال وقوع جنگ روز به روز بیشتر می‌شود. گزارش‌ها همگی حاکی از آن است که وضعیت اسرائیل روز به روز نگران‌کننده‌تر می‌شود و سناریوهایی که طراحی کرده‌اند حاکی از آن است که این جنگ قرار است جنگ موشک‌ها باشد. یعنی هزاران موشک به تمامی نقاط اسرائیل فرود خواهند آمد، به خصوص تلاویو، بئر السبع و اسدود در جنوب، حیفا و کریات شمونا در شمال بیشترین موشک‌ها را خواهند خورد.» وی تاکید می‌کند، این مانورها برای مدت کوتاهی انجام می‌شود ولی مقامات اسرائیلی انتظار دارند که زودتر از حد پیش‌بینی جواب بگیرند در حالی که اگر جنگی در بگیرد طولانی مدت خواهد بود و جامعه به هیچ وجه آماده چنین جنگی نیست. از این رو به اعتقاد من در جنگ آتی فرماندهان نظامی نمی‌توانند آن را به خوبی اداره کنند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: این مانورها نشان دادند تا چه اندازه ترس و رعب و وحشت از بروز هر گونه جنگی در آینده در جامعه اسرائیل موج می‌زند. بسیاری از سازمان‌های اسرائیل از جمله وزارت دفاع، امنیت داخلی، بهداشت، پلیس، آتش‌نشانی، ستاره داوود سرخ، استان‌داری‌ها و شهرداری‌های از کمبود امکانات به شدت رنج می‌برند و هیچ کدام برای یک جنگ تمام عیار آماده نیستند. مانورهای اخیر نه تنها جامعه اسرائیل را آماده یک مبارزه نکرده بلکه فقط باعث شده تا جامعه بیش از پیش نگران و مضطرب شود.

همچنین در این یادداشت آمده است: بر اساس آنچه مقامات اسرائیلی از دستاوردها و پیشرفت‌های نظامی برای مقابله با هر گونه حمله موشکی منتشر کرده‌اند، می‌توان گفت که جنگ آتی منطقه مختص به دو طرف نخواهد بود و احتمالا چند کشور را درگیر خواهد ساخت. به گفته اسرائیلی‌ها انتظار می‌رود بیشترین تعداد موشک‌ها از سمت سوریه، ایران، لبنان و غزه شلیک شوند و احتمالا در یک لحظه صدها موشک به سراسر خاک اسرائیل اصابت خواهد کرد. کارشناسان اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند در این جنگ احتمالی صدها نفر کشته شوند، اقتصاد به شدت آسیب ببیند و ویرانی و خرابی فراتر از حد تصور باشد.     

 

نظر شما :