اعتراض نمایندگان مجلس افغانستان به سخنان احمد وحیدی

۰۱ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۴۰۱۸ اخبار اصلی
پس از سفر جنجالی وزیر دفاع ایران به بولیوی، حالا سفر وی به افغانستان نیز با حاشیه همراه شده است. نمایندگان مجلس افغانستان او را به مداخله در امور کشورشان متهم کرده اند.
اعتراض نمایندگان مجلس افغانستان به سخنان احمد وحیدی

دیپلماسی ایرانی: سخنان اخیر وزیر دفاع ایران در مورد روابط درازمدت استراتژیک افغانستان و ایالات متحده امریکا خشم شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان را برانگیخته است. او دو هفته پیش نیز به بولیوی رفته بود که آن سفر با اعتراض مقام های آرژانتینی همراه شد و دولت بولیوی را نسبت به حضور این مقام نظامی ایران در خاک کشورش به عذرخواهی واداشت.

البته اعتراض افغان ها از جنس آرژانتینی ها نیست و ربطی به اتهامات و ادعاهای تروریستی ندارد. این نمایندگان مجلس در بحث ها و صحبت هایی که روز سه شنبه مطرح کردند، به شدت از احمد وحیدی انتقاد کرده و گفته اند ایران نباید در امور افغانستان مداخله کند.

در همین باره احمد شاه رمضان و خوشک وطن دوست دو عضو ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان افغانستان گفته اند: «آیا افغانستان در امور داخلی ایران دخالت کرده است که گفته باشد چرا همچو پیمان هایی بسته اید؟ امروز وزیر دفاع ایران به عنوان مهمان به افغانستان می آید و می گوید مخالف پیمان استراتژیک افغانستان با امریکا هستیم.»

اگرچه حامد کرزی در سخنرانی روز شنبه خود، از مذاکره امریکایی ها با طالبان و پیمان استراتژیک با امریکا سخن گفت و هر دو را مورد تایید قر ار داد، اما این نکته را نیز بر زبان آورد که همسایگان دغدغه هایی در این باره دارند و از آنجا که حضور نیروهای خارجی در افغانستان، حکم حضور در منطقه را دارد، این قبیل نگرانی ها مشروع و قابل توجه است. با این وجود اعتراض تند تعدادی از نمایندگان مجلس افغانستان نشان می دهد که برخی جریان ها در این کشور، اظهارات و اصرارهای مقام های ایرانی را درباره پیمان امریکا و افغانستان، مصداق دخالت در امور داخلی قلمداد می کنند.

احمد وحیدی وزیر دفاع ایران روز شنبه همین هفته با مقام های افغان و نیز حامد کرزی در کابل دیدارهایی جداگانه داشت. براساس گزارش ها، وزیر دفاع کشورمان در صحبت با مقام های دولتی افغانستان، نگرانی ایران را در مورد تلاش ها برای ایجاد روابط بلندمدت استراتژیک میان افغانستان و امریکا به طرف مقابل منتقل کرده است. وی همچنین گفته است ایران به شدت مخالف برقراری روابط استراتژیک میان افغانستان و امریکاست.

بازتاب این صحبت ها در رسانه های افغانستان، واکنش اهالی رسانه و تعدادی از نمایندگان مجلس را درپی داشته است. رادیو آزادی در این باره گزارش داده است، استاد محمد اسحق اتمر از تحلیل گران افغان معتقد است، همسایگان افغانستان نباید به خاطر اهداف و منافع خودشان تلاش کنند حق افغانستان زیرپا گذاشته شود.

البته تنها ایران نیست که نگران ماندن طولانی مدت امریکایی ها در افغانستان از طریق تفاهم نامه استراتژیک است. به باور کارشناسان، نه تنها ایران بلکه روسیه، چین و پاکستان نیز نگران هستند که پس از امضای سند روابط درازمدت استراتژیک میان امریکا و افغانستان، امریکایی ها به تاسیس پایگاه های نظامی دایمی در افغانستان دست بزنند و با این کار امنیت و هژمونی آنها در معرض خطر قرار بگیرد.

با این حال مقام های امریکایی چند بار به طرق مختلف تایید کرده اند که به دنبال طرح ایجاد پایگاه های نظامی دایمی امریکا در افغانستان هستند. حامد کرزی در سخنرانی اخیرا خود اعلام کرد که تصمیم دولت های افغانستان و امریکا برای داشتن روابط درازمدت استراتژیک، همسایگان را به تشویش دچار کرده، اما به گفته وی در صورتی که در این زمینه با مقام های امریکایی به توافق برسند، اجازه نمی دهند از قلمرو افغانستان علیه کشوری استفاده شود.


نظر شما :