تلاش سوریه برای استفاده از برگه روابط آنکارا – بغداد - تهران

۲۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۳۶۰۱ اخبار اصلی
بنا به شواهد و ارزیابی‌ها روابط ایران و ترکیه سر سوریه تا اندازه‌ای تیره شده است. ظاهرا به دلیل مواضع ترکیه در برابر سوریه و میزبانی این کشور از مخالفان نظام سوری، روابط ایران و ترکیه دیگر به خوبی گذشته نیست.
تلاش سوریه برای استفاده از برگه روابط آنکارا – بغداد - تهران
دیپلماسی ایرانی: بنا به شواهد و ارزیابی‌ها روابط ایران و ترکیه سر سوریه تا اندازه‌ای تیره شده است. ظاهرا به دلیل مواضع ترکیه در برابر سوریه و میزبانی این کشور از مخالفان نظام سوری، روابط ایران و ترکیه دیگر به خوبی گذشته نیست.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم سمیر صالحه به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: آنکارا در اقناع رهبران سوریه برای انجام فوری اصلاحات و از سرگیری گفتگوها ناکام مانده است. این مسئله باعث شده تا آنکارا روز به روز بیشتر از دمشق فاصله بگیرد. از سویی ترکیه میزبان جریان‌های مخالف اسد در شهر آنتالیا بود که روابط تیره ترکیه و سوریه را بیش از پیش تیره کرد. نشستی که در آن بیش از 300 شخصیت سیاسی مخالف سوری در آن شرکت کردند و همگی یکپارچه خواستار رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت شدند. این در حالی است که آنکارا گفته است که برای خارج شدن سوریه از بحران همه گونه کمکی انجام می‌دهد. رهبران مخالفان گفته‌اند که این نشست فقط بازگوکننده خواست مخالفان نظام بشار اسد و ارتباطی با مواضع دولت ترکیه ندارد ولی همه می‌دانند که دولت رجب طیب اردوغان، بازیگری مهم و شریکی اساسی سر آنچه در سوریه می‌گذرد، محسوب می‌شود.

نویسنده این یادداشت در ادامه درباره سیاست‌های ترکیه می‌نویسد: سیاست جدید ترکیه را احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این گونه تعریف کرده است، هدف ترکیه این است که از مصالح سوریه حمایت کامل کند و در امور داخلی آن دخالت نکند ولی دروازه‌های ترکیه در برابر همه جریان‌های مخالف باز شده است، اگر چه مواضع و تلاش‌های سیاسی در عالم واقعیت چیز دیگری می‌گویند. بیانیه اختتامیه نشست آنتالیا و شعارهایی که دادند نیز موید این موضوع است که ترکیه واقعا دستی در تحولات اخیر سوریه دارد. نشست آنتالیا به اندازه‌ای گسترده بود و دستاوردهای فراوان برای مخالفان داشت که بسیاری می‌گویند هدیه ارزشمند دولت ترکیه به مخالفان بشار اسد محسوب می‌شود.

در ادامه این یادداشت به سفر اخیر ولید معلم از بغداد اشاره شده و آمده است: ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه چندی پیش به بعداد آمد و با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. هدف از این سفر این بود که از بغداد بخواهد که با همکاری ایران که هم‌پیمانی استراتژیک برای بغداد و دمشق محسوب می‌شود از دولت ترکیه بخواهند که دست از حمایت از مخالفان بشار اسد بردارد و در هم‌پیمانی استراتژیکش با ایران و سوریه و عراق پایبند باشد. مواضع اخیر و ناگهانی عراق در برابر تحولات سوریه و پافشاری‌اش بر لزوم پایبندی ترکیه بر سهم عراق از آب‌های دجله و فرات همگی نشان از آن است که عراق از حامیان نظام بشار اسد محسوب می‌شود.

در پایان این یادداشت آمده است: روابط تهران و آنکارا از یک سو و بغداد و آنکارا از سوی دیگر نشان از تعریف تازه‌ای از روابط ترکیه و سوریه در مرحله آینده دارد. اختلاف مواضع بر سر سیاست‌های آنکارا در برابر آنچه در سوریه می‌گذرد نشان می‌دهد که آنکارا اگر قرار باشد هم‌پیمانی منطقه‌ای‌اش با تهران، دمشق و آنکارا را حفظ کند باید در مواضع خود تجدید نظر داشته باشد. این حقیقتی است که سوریه به خوبی از آن آگاه است و تلاش دارد نهایت استفاده را از آن ببرد.  

 

نظر شما :