مجله هفته/ سه سکانس از بانوان فوتبالیست ایرانی

۲۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۳۵۶۵ اخبار اصلی
در این بخش سه سکانس از پیش از اعزام تیم فوتبال بانوان ایران به اردن، سپس جلوگیری از برگزاری مسابقه با پوشش متفاوت فوتبالیست های ایرانی و در نهایت تقدیر مسئولان فوتبال کشور از پایبندی بانوان ایرانی به حجاب اسلامی روایت می شود.
مجله هفته/ سه سکانس از بانوان فوتبالیست ایرانی
دیپلماسی ایرانی: پس از ماجراهایی که به دنبال رویارویی تیم های ورزشی ایرانی با تیم های رژیم صهیونیستی اتفاق می افتاد و کماکان می افتد و به حاشیه هایی ورزشی و سیاسی دامن می زند و گاه تیم ها و ورزشکاران ما را تا آستانه محرومیت از مسابقات بین المللی پیش می برد، حالا حضور بانوان محجبه فوتبالیست ایران در چمن سبز با ممانعت مقام های بین المللی فوتبال مواجه شده و مسئولان ما قصد دارند به همان مسئولان گله و شکایت ببرند.

پس از اتفاقی که پیش از بازی تیم های المپیک فوتبال بانون ایران و اردن رخ داد و به تیم ما اجازه حضور در مسابقه با رعایت پوشش اسلامی داده نشد، اعتراض هایی از جانب مسئولان فدراسیون فوتبال مطرح شده و با وجودی که همگی حمایتی تمام عیار از فوتبالیست های مایوس و دل آزرده ایرانی انجام داده اند، همچنان بحث ها در این باره ادامه دارد و مسئولان و کارشناسان در پی راهی هستند تا موانع موجود را از سر راه ورزشکاران محجبه ایرانی بردارند.

مشکل از جایی نشات می گیرد که قوانین داخلی جمهوری اسلامی، همه زنان و از جمله ورزشکاران را ملزم به رعایت حجاب اسلامی می داند و از سوی دیگر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) این پوشش را خلاف قوانین بین المللی ورزشی و برهم زننده نوع پوشش رایج مسابقات می داند. با این وصف خیلی ها بر این باورند که این تعارض و تناقض در قوانین تازگی ندارد و پیش از این نیز وجود داشته ولی لابی های ایرانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا آن اندازه تاثیر و قدرت داشته اند که بتوانند هربار بر این موانع غالب بیایند و تیم های زنان ایران در مسابقات بین المللی شرکت کنند. گویا این بار هم برگزارکننده مسابقات و هم فیفا پای خود را در یک کفش کرده بودند و نمی خواستند اجازه دهند تیم فوتبال ایران با پوشش و قوانین موردنظر خود در مسابقات شرکت کند. در همین راستا سه سکانس را از زمان پیش از اعزام تیم فوتبال بانوان ایران به مسابقات مزبور و سپس مانع تراشی بر سر حضور آنها انتخاب کرده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.
 

تیم با روحیه خوبی روانه مسابقات شد
 

رئیس کمیته بانوان فدراسیون فوتبال در آستانه مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک در اردن گفت: تیم بانوان در گروه سختی قرار گرفته و اگر بتواند از این مرحله صعود کند شاهکار کرده است.

فریده شجاعی در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به سطح بالاتر تیم های ازبکستان، تایلند و ویتنام و اینکه یک تیم از این مرحله صعود می کند، شانس زیادی برای صعود نداریم ولی در عین حال تا امید هم نیستیم و اگر صعود کنیم یک شگفتی رقم خورده است.

وی تصریح کرد: در بین تیم های رقیب اردن میزبان مسابقات ضعیف ترین تیم است که آنها با مقابل بایرن مونیخ و برزیل دیدار تدارکاتی انجام داده و در هلند اردو زده است و تدارک خوبی برای این مسابقات داشته و به همین دلیل می گویم کار سختی برای صعود داریم . پس از صعود تیم از مرحله اول فرصت کوتاهی برای آماده سازی آن برای مرحله دوم در اختیار داشتیم و تنها توانستیم دو بازی تدارکاتی مقابل اوکراین را برای این تیم تدارک ببینیم که متاسفانه مشکلات مالی فدراسیون در ماه‌های اول سال نیز اجازه نداد تا تیم را آنطور که لازم است برای این مسابقات تدارک کنیم .

رئیس کمیته بانوان در عین حال تاکید کرد: هر چند با حریفان سختی روبرو هستیم اما بازیکنان ما هم غیرقابل پیش بینی هستند و در بازی های بزرگ همواره فراتر از انتظار ظاهر شدند که امیدوارم در بازی های اردن هم این ویژگی به تیم ما کمک کند و بتوانیم از این گروه سخت صعود کنیم. 

وی یادآورشد : خوشبختانه تیم با روحیه خوبی روانه مسابقات شد و همگی بازیکنان یکدل و مصمم هستند تا دراین مسابقات بهترین نتیجه را بگیرند و امیدوارم تیم ایران با ارائه بازی های خوب و هماهنگ شگفتی ساز مسابقات شود.

مرحله دوم رقابت های فوتبال مقدماتی المپیک لندن از روز جمعه 13 خرداد آغاز شد و تیم فوتبال بانوان کشورمان که در این مرحله با تیم های اردن، تایلند، ویتنام و ازبکستان هم گروه بود، قرار بود در نخستین دیدار به مصاف اردن میزبان مسابقات برود که خیلی زود به میهن اسلامی بازگشت.
 

ممانعت از بازی بانوان ایران
 

رئیس فدراسیون فوتبال با ابراز تاسف از عدم برگزاری دیدار دو تیم ملی ایران و اردن گفت: از مسئول برگزارکننده این مسابقات به فیفا شکایت خواهیم کرد.

تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان که خود را برای حضور در دور دوم رقابت های مقدماتی المپیک لندن آماده کرد بود، قرار بود ساعت 19:00 روز جمعه به مصاف تیم ملی اردن برود که به دلیل اجازه ندادن مسئول برگزاری مسابقات از کشور بحرین به جهت استفاده بانوان ایرانی از پوشش اسلامی، این بازی برگزار نشد. این در حالی بود که پیش از این ملی پوشان کشورمان در دور اول رقابت های مقدماتی المپیک لندن با پوشش کامل اسلامی به رقابت با حریفان خود پرداخته بودند . بازیکنان تیم ملی پس از حضور در زمین مسابقه و خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران و زدن دور افتخار در استادیوم و در نهایت سجده کردن بر پرچم مقدس کشورمان، زمین مسابقه را با چشمانی اشک آلود ترک کرده و بازیکنان اردنی به همراه تماشاگرانی که در ورزشگاه حضور داشتند به تشویق تیم ملی ایران پرداختند. این بازی قرار بود در ورزشگاه 75 هزار نفری ورزشگاه امان اردن به مصاف حریفان خود برود.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در این مورد به سایت فدراسیون فوتبال گفت: پیش از این ما با سپ بلاتر - رئیس فدراسیون جهانی فوتبال - فیفا مذاکرات لازم را در خصوص حضور بانوان ایرانی با پوشش کامل اسلامی انجام داده بودیم اما متاسفانه نمی دانم چرا مسئول برگزارکننده مسابقات اجازه بازی به تیم ملی کشورمان را نداده است.

کفاشیان ادامه داد: هر چند که در قانون فیفا آمده است هیچ کشوری حق ندارد با پوشش اسلامی بازی کند اما ما با مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال رایزنی های لازم را انجام داده بودیم و متاسفانه مشخص نیست که چرا مسئول بحرینی مسابقات از حضور بانوان در این دیدار جلوگیری کرد.
 

برنده واقعی شما بودید
 

پس از جلوگیری از مسابقه ایران با اردن به دلیل رعایت پوشش اسلامی توسط بازیکنان ایرانی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال و معاون بانوان سازمان تربیت بدنی با حضور در جمع بازیکنان و کادر فنی تیم فوتبال بانوان از حرکت شایسته ملی پوشان در مسابقات مقدماتی المپیک تقدیر و تشکر کردند.

مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران در سخنانی گفت: حرکت اصولی و به موقع شما در مسابقات اردن باعث شد تا ورزش بانوان کشور بیمه شود. معتقدم آنها نخواستند این نوع حجاب که مورد علاقه بسیاری از کشورهای مسلمان منطقه بود الگو قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: به عقیده من برنده اصلی مرحله دوم رقابت های مقدماتی المپیک لندن ، تیم ملی فوتبال بانوان ایران بود. مطمئن باشید با این حرکت و تمکین نکردن به مسئول برگزاری مسابقات، قهرمان شدید و قول می دهم که تقدیری ویژه و پاداشی ویژه برای ارج نهادن به اعتقادتان صورت گیرد. امیدوارم فیفا با این موضوع منطقی برخوردکند و بانوان ملی پوش ایران به حق خود برسند.

مرضیه اکبر آبادی معاون سازمان تربیت بدنی نیز در دیدار با اعضای تیم فوتبال بانوان طی سخنانی گفت: با روحیه بالایی که از بازیکنان سراغ داشتم، مطمئن بودم که موفق خواهند بود. فوتبال برد و باخت دارد اما شما معنایی بالاتر از برد و باخت را در تاریخ فوتبال بانوان به ثبت رساندید. زمانی که دور افتخار را در ورزشگاه زدید و بر پرچم مقدس ایران سجده کردید، نشان از موفقیت و اقتدارتان می دهد و این یعنی موفقیت فوتبال بانوان در مسابقات مقدماتی المپیک لندن.

 

نظر شما :