هشدار، فتنه طایفه‌ای در کمین است

۱۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۳۵۴۵ اخبار اصلی
مسائل طایفه‌ای این روزها به دغدغه مردم و حکومت‌های منطقه تبدیل شده است. همین هفته گذشته بود که دیدیم نمایندگان سلفی پارلمان کویت به دلیل مسائل شیعه و سنی نخست‌وزیر این کشور را به دلیل استقبالش از علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران مورد سرزنش شدید قرار دادند حتی خواستار برکناری او شدند.
هشدار، فتنه طایفه‌ای در کمین است
دیپلماسی ایرانی: مسائل طایفه‌ای این روزها به دغدغه مردم و حکومت‌های منطقه تبدیل شده است. همین هفته گذشته بود که دیدیم نمایندگان سلفی پارلمان کویت به دلیل مسائل شیعه و سنی نخست‌وزیر این کشور را به دلیل استقبالش از علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران مورد سرزنش شدید قرار دادند حتی خواستار برکناری او شدند. حقیقت این است که کشورهای عربی از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس این روزها از افزایش تنش‌های شیعه و سنی به شدت رنج می‌برند.

عبدالرحمن راشد، سردبیر روزنامه الشرق الاوسط در یادداشتی با عنوان "کویت و حبسی محرض برای شیعه و سنی" به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: به عنوان یک روزنامه‌نگار آزادی بیان را تقدیس می‌کنم و بسیار هم طبیعی است که از هر گونه فشار و نظارت بر هر رسانه‌ای به هر دلیلی متنفر باشم. ولی با همه این احوال به طور اضطراری باید در یک مورد تجدید نظر کنم. اختلاف‌های طایفه‌ای یا بهتر است بگویم جرم‌های رسانه‌ای که میان شیعیان و سنی‌ها و مسلمانان و قبطی‌ها به وجود آمده به اندازه‌ای جدی شده است که تنش سیاسی و امنیتی ناشی از آن جوامع را به شدت تهدید می‌کند. در این شکی نیست که در وضعیت ثبات سیاسی بحث و جدل دینی جزئی از آزادی بیان است ولی در زمان منازعات دینی، مناقشات کلامی می‌تواند دریچه‌ای برای کشتار باشد، یعنی همان چیزی که اکنون در منطقه می‌بینیم و باید در برابر آن ایستاد.

وی سپس به کویت اشاره می‌کند و می‌نویسد: در کویت امور به سمتی پیش می‌رود که جنایت‌های طایفه‌ای رقم بخورد. هیئت دولت کویت مجازات‌های سنگینی را برای مرتکبان این جنایات و خاطیان در این زمینه وضع کرده است. رسانه‌ها نیز وظیفه دارند کاملا نظارت کنند و تا آن جا که ممکن است اجازه ندهند فضا به سمت درگیری طایفه‌ای حرکت کند. این روزها در منطقه تلاش می‌کنند که عده‌ای میان شیعیان و سنی‌ها جنگ راه بیندازند و حتی فتنه خود را گسترده‌تر می‌کنند و می‌خواهند اسماعیلی‌ها با علوی‌ها، دروزی‌ها با اهل تصوف یا مسیحیان با مسلمانان درگیر شوند.

در ادامه این یادداشت آمده است: درگیری‌های طایفه‌ای گذشته عراق اکنون به بحرین رسیده است و هیچ بعید نیست در آینده این وضعیت به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، یمن، سوریه و مصر نیز برسد. متاسفانه برخی رسانه‌های سنتی نیز در این زمینه بد و دردآور عمل کردند. بسیاری از آنها در رسانه‌های خود شیعیان را به بدترین شکل ممکن مورد حمله قرار دادند و بالعکس عده‌ای تندرو سنی‌ها را به باد انتقاد گرفتند. بدون این که به عواقب تلخ این فتنه‌انگیزی‌ها توجه کنند. آیا می‌توان مشکلات منطقه را با فتنه‌های مذهبی حل کرد؟ آیا حکومت می‌تواند به همین دلیل ائمه مساجد، استادان دانشگاه، نویسندگان و روزنامه‌نگاران را دائما به زندان بیندازد؟ حکومت‌ها نمی‌خواهند در این روزهای مهم منطقه‌ای وارد برخوردهای طایفه‌ای شوند ولی باید در بسیاری موارد شجاعانه رفتار کرده و در مقابل فتنه‌های طایفه‌ای ایستاد.

عبدالرحمن راشد در پایان یادداشت خود می‌نویسد: نباید فراموش کنیم تاثیر رسانه از هر بازداشت و زندانی کردنی قوی‌تر و تاثیرگذارتر است. روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها وظیفه دارند تمام قد وارد میدان شده و اجازه ندهند فتنه طایفه‌ای همه‌گیر شود و منطقه را در بر گیرد. دولت کویت فعلا توانسته در برابر فتنه‌های طایفه‌ای بایستد و از ایجاد آتشفشانی فاجعه‌آمیز میان شیعیان و سنیان جلوگیری کند. ولی حقیقت این است که باید تمامی کشورهای منطقه در برابر هر گونه تلاشی برای ایجاد فتنه اسلامی – مسیحی و اسلامی – اسلامی بایستند.   

 

نظر شما :