دو پهلوگویی‌های عربستان در فضای رقابت منطقه‌ای

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۶ کد : ۱۱۴۲۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین علایى
گفتاری از دکتر حسین علایی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی.
دو پهلوگویی‌های عربستان در فضای رقابت منطقه‌ای
عربستان اظهارات وزير دفاع امريکا مبنی بر اين کهمقامات سعودی با وی پیرامون اعمال فشار به چين برای حمايت از دور جديد تحريم‌هاعليه ايران صحبت کردند، را تکذیب کرد.
 
گفتاری از دکتر حسین علایی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:
 
عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای ایران از یک سو و متحد امریکا در سیاست‌های خاورمیانه‌ای این کشور از سوی دیگر است.
 
عربستان همواره تلاش دارد به امریکا نشان دهد که برای اجرای سیاست‌های منطقه‌ای خود در خاورمیانه می‌تواند از ظرفیت‌ها و امکانات عربستان استفاده کند. همچنین ریاض تلاش مى کند به ایران نشان دهد که در رقابت‌های منطقه‌ای از پشتیبانی امریکا برخودار است.
 
مساله دیگری که همواره مد نظر مقامات سعودی قرار دارد این است که ایران یک همسایه دائمی برای این کشور محسوب می‌شود و سفرها و رفت و آمدهای ایرانیان به مکه و مدینه در عربستان برای این کشور نیازی همیشگی است تا در جهان اسلام به عنوان کشوری که تمایل دارد با کلیه مسلمانان ارتباط داشته باشد، مطرح شود.
 
بنابراين ریاض در شرایط مختلف سخنان دو پهلو یا دو منظوره‌ای را مطرح می‌کند تا هم امریکاییان برداشت مورد نظر خود را از این مواضع و سخنان داشته باشند و هم برای ایران امکان برداشت مثبت از سخنان مسئولین و مقام‌های سعودی وجود داشته باشد.
 
 در شرایط فعلی که مشخص شده برای امریکا امکان اقدام نظامی علیه ایران متصور نیست و در اعمال تحریم‌های جدید نیز محدودیت هایی وجود دارد، طبیعی است که مسئولین عربستان به گونه‌ای اظهار نظر کنند که متناسب با آن چه که عملا رخ خواهد داد از مواضع ریاض برداشت منطقی شود و برداشت‌های فراتر از اقداماتی که امریکاییان در برنامه عملیاتی خود در قبال ایران دارند صورت نگیرد. 
 
در مجموع دو پهلو گویی‌ها و رقابت‌های عربستان در سطح منطقه با ایران ایجاب می‌کند که عربستان در مقطع کنونی هرگونه همکاری برای اعمال فشار بر چین را با هدف حمایت پکن از تحریم‌های جدید علیه ایران، تکذیب کند.
حسین علایى

نویسنده خبر


نظر شما :