فواید حضور مستقیم امریکا در مذاکرات غرب و ایران

۲۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۱ کد : ۱۱۲۶۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: امیر محبیان
گفتاری از امیر محبیان، کارشناس مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
فواید حضور مستقیم امریکا در مذاکرات غرب و ایران

ایالات متحده امريکا روز چهارشنبه اعلام کرد که به‌طور کامل در مذاکرات مستقيم گروه ۱+۵ با ايران بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور، شرکت خواهد کرد.

گفتاری از امیر محبیان، تحلیل گر مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی:
 در کلیه مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران، امریکا همیشه به عنوان فاکتوری مجهول اما موثر حضور داشت. در واقع هر چند حضور ایالات متحده امریکا در این مذاکرات عینی نبود اما عملا تمام عوامل دیگری که در مذاکرات حضور داشتند خود را با امریکا تنظیم می کردند و بخشی از زمان برای هماهنگی مجدد دیگر اعضای گروه 1+5 با امریکا به هدر می رفت.

به نظر می رسد که حضور مستقیم امریکا در این نوع مذاکرات می تواند به بهبود روند موجود - روشن شدن وضعیت هسته ای ایران و در تعامل ایران و غرب پیرامون این موضوع- کمک کند.

ایران همواره به صورت آشکار و شفاف اعلام کرده است که در پی دست یابی به سلاح هسته ای نیست و به همین دلیل به نظر می رسد که ایران با حضور مستقیم امریکا در مذاکرات مخالفتی ابراز نکند.

در شرایط جدید به دلیل تغییر وضعیت امریکا و تحول نگرش رئیس جمهور این کشور، حضور مستقیم امریکا در مذاکرات غرب و ایران می تواند به تسریع در شفافیت اوضاع بینجامد.

دست آوردهای جدید ایران
ایران توانسته است حقانیت خود را در بعد هسته ای اثبات کند، اکنون مسئله دست یابی ایران به انرژی هسته ای موضوع بحث نیست و کلیه کشورها توان هسته ای ایران را پذیرفته اند، تنها نکته باقی مانده این است که طرف های غربی بعضا مدعی هستند که احتمال انحراف برنامه های هسته ای ایران به سوی تولید سلاح وجود دارد که ایران همواره منکر این ادعاست.

به نظر می رسد که تنها مسیر باقی مانده برای غرب این است که با تلاش ایالات متحده امریکا، ایران به نحوی پروتکل الحاقی را بپذیرد.

گمان می رود که مسئله هسته ای ایران اکنون مسئله ای پذیرفته شده در صحنه بین المللی است و بازی های سیاسی گذشته به مانند قبل بروی برنامه هسته ای ایران انجام نخواهد شد.

امیر محبیان

نویسنده خبر


نظر شما :