وزارت امور خارجه به وزارت تشریفات تبدیل شده­است

۰۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۸ کد : ۱۱۲۶۴ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
گفتارى از سيدصادق خرازى، سفیر سابق ایران در فرانسه
وزارت امور خارجه به وزارت تشریفات تبدیل شده­است
دولت نهم در عرصه سیاست خارجی از تجارب گذشته بهره نگرفت. ما می­توانستیم دوره بازدارندگی را با اصول و موازین و نظم فکری که رهبری داشت پیگیری کنیم.
 
سیاست خارجی ما به جای آنکه به یک سیاست خارجی تهاجمی تبدیل شود، سیاست خارجی ماجراجو شد و حوزه­های تهدید امنیت ملی ایران را گسترده کرد. تهدیدهای امنیت ملی ایران، هم در ابعاد دوجانبه، هم در ابعاد منطقه­ای و هم در ابعاد بین­المللی بسیار مشهود است.
 
ما فاقد یک استراتژی منظم در سیاست خارجی بازدارنده دولت نهم هستیم. این روش و شیوه عملکردی که هم در دستگاه سیاست­گزاری سیاست خارجی و هم در دستگاه اجرایی سیاست خارجی و هم در نهادهای موازی دستگاه اداره کننده سیاست خارجی وجود دارد، توانسته­است بسیاری از فرصت­ها را به تهدید تبدیل کند و مشکلات زیادی را به وجود آورد که مشخص نیست چگونه و با چه هزینه­ای و چه زمانی می­توانیم از پس آنها برآییم.  
 
در حال حاضر در حوزه پیرامونی خودمان مشکلات فراوانی با همسایه­ها داریم. اگرچه عملکرد و واقعیت امریکا در عراق و افغانستان به گونه­ای شده­است که هر اتفاقی در آنجا می­افتد به نفع ایران است، اما از همین اتفاق­هایی که افتاده و از همین فرصت­هایی که به­وجود آمده نتوانستیم بهره­برداری کنیم.
 
در حوزه کشورهای منطقه و کشورهای عربی با چالش روبه­رو هستیم. در واقع جهت­گیری و نزدیکی­های­ اشتباه و شتابزده که نسبت به برخی از کشورهای عرب داشتیم منجر به یک واگرایی در این کشورها شده­است که شایسته عظمت ایران و انقلاب اسلامی نیست. اعراب باید جلوی این عظمت ایران و انقلاب زانو می­زدند. منتها به دلیل رفتارهای کوچک و شتابزده­ای که صورت گرفته و رفت­و­آمدهای بی­برنامه­ای که انجام شده، عظمت ایران را تا حدی تحت­الشعاع قرار گرفته­ است.
 
در حال حاضر با اروپا مشکلاتی جدی داریم. آسیای جنوب شرقی و آسیای دور متاثر از مناسبات بین­المللی و مشکلات ما با غرب هستند. ما شاهد یک رکود اساسی هستیم و این رکود مشکلات خاص خود را در عرصه­های سیاسی و اقتصادی به وجود آورده­است.
 
در صحنه بین­المللی و در آژانس بین­المللی انرژی اتمی با وجود آنکه اوج همکاری­ها را ایران با آژانس انجام داد، اما پرونده ایران بسته نشد. البته میزان همکاری­های ما با آژانس قابل مقایسه با دولت گذشته نیست.
 
چهار قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل داریم. شتابزدگی­هایی که در رابطه با امریکا ایجاد شده بدون پاسخ مانده­ است و در حال حاضر امریکایی­ها نمی­دانند که مخاطبشان در ایران کیست.
 
همه اینها نشان می­دهد که سیاست خارجی بازدارنده فاقد نظم فکری، انسجام در مدیریت و تدبیر در کلام و فاقد آرام سازی و روان سازی است. ما می­توانستیم سیاست خارجی بازدارنده را با ادبیاتی روان و با آرامش پیش ببریم، در حالی که نتوانستیم در این مسیر حرکت کنیم.
 
اینها نقاط ضعفی است که نمی­توان با وجود آنها نمره قبولی به کارنامه سیاست خارجی دولت نهم داد. نکته مهم این است که دستگاه سیاست خارجی از گذشته بسیار ضعیف­تر شده است، دستگاه سیاست خارجی فشل است. به دلیل حمایت­های بیرونی که از قدرت­های بیرون از وزارت خارجه و از نهادهای موازی انجام می­شود، وزارت خارجه به وزارت تشریفات و تبلیغات تبدیل شده است و نقش اجرایی خاص خود را تنها به صورت ابتدایی دارد. این برای دولت و نظام دیوانسالار کشور بسیار مضر است.
سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر


نظر شما :