ناظران انتخابات روسیه را نظاره نمی کنند

۲۶ آبان ۱۳۸۶ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۰۵۵ اخبار اصلی
سنگ اندازی روسیه برای حضور ناظران بین المللی در انتخابات دومای دولتی روسیه می تواند فاصله غرب و دلادیمیر پوتین را بیشتر کند. در این انتخابات که قرار است در ۱۱ آذرماه سال جاری برگزار شود ۴۵۰ نماینده از بین ۱۱ حزب انتخاب خواهند شد.
ناظران انتخابات روسیه را نظاره نمی کنند
سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که به سبب وجود اختلافات با روسیه از نظارت بر انتخابات پارلمانی روسیه که قرار است در تاریخ 2 دسامبر برگزار شود خودداری خواهد کرد.
عدم حضور سازمان امنیت و همکاری برای نظارت بر انتخاباتی که دولت ولادیمیر پوتین آن را برگزار خواهد کرد نشان دهنده این واقعیت است که این انتخابات از طرف کشورهای اروپایی و آمریکا قانونی نخواهد بود.
 
این درحالی است که کشمکش دو ماهه بین سازمان امنیت و همکاری اروپا و روسیه در مورد دعوت از دفتر ارگان دموکراسی و حقوق بشر برای نظارت بر انتخابات دومای دولتی روسیه، روز گذشته با بروز جلجالی پایان یافت و تصمیم سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار است تا روز دوشنبه 28 آبانماه در نشست شورای وزیرات امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بررسی قرار گیرد.
 
این اقدام دولت روسیه می تواند فاصله عمیق تری را بین غرب و آقای پوتین ایجاد کند. دولت روسیه در اوایل مهر ماه سال جاری اعلام کرد که تنها به 70 نفر از اعضای این سازمان اجازه نظارت بر انتخابات پارلمانی را خواهد داد و این در حالی است که یکی از اعضای این سازمان اعلام کرده است که دادن روادید به ناظران این سازمان از طرف روسیه آنقدر به طور انجامیده است که این افراد امکان حضور به موقع در انتخابات روسیه را از دست خواهند داد.
 
این سازمان که مقر آن در شهر ورشو است اعلام کرده است که تحت چنین شرایطی نمی تواند هیچ فرمانی صادر کند.
آمریکا نیز به این اقدام روسیه واکنش نشان داده است و اعلام کرده است که باعث تاسف است که دولت روسیه با ایجاد موانعی به نظاران انتخاباتی سازمان امنیت و همکاری اروپا اجازه حضور در این انتخابات را نداده است.
 
پیش از این کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که آمریکا در انتخابات روسیه دخالت نخواهد کرد اما قصد دارد به سازمان های غیر دولتی کمک کند. خانم رایس اعلام کرده بود که مردم روسیه باید خود انتخاب کنند که انتخابات در کشورشان چگونه برگزار شود. آمریکا می خواهد به روسیه کمک کند تا سازمان های غیر دولتی توسعه یابند و همچنین به توسعه جامعه مدنی کمک کند. انتخابات در روسیه با نیروی مردم روسیه و در جهات منافع آنان برگزار می شود.
 
این در حالی است که یک سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد که کمیته مرکزی انتخابات روسیه تمام تلاش خود را برای حضور ناظران انتخاباتی انجام داده است و دعوت روسیه از این ناظران همچنان بر جای خود باقی است.
 
گفتنی است که در انتخابات سال 2003 پارلمان روسیه 1163 ناظر حضور داشتند و این درحالی است ه در انتخابات امسال تنها 400 ناظر از طرف روسیه دعوت شده اند.
کاخ کرملین از گزارش هفته پیش سازمان نظارت و بازرسی اروپا مبنی بر آزادانه اما غیر عادلانه بودن انتخابات در سال 2003 به شدت انتقاد کرده است.
 
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که گزارش های غلط و اعلام اینکه روسیه برای حضور ناظران انتخابانی مانع تراشی می کند بی اساس است و تنها از حساسیت برخی از محافل غربی نسبت به ماهین حاکمیت سیستم دموکراسی روسیه سخن می گوید که بر اساس سناریوهایی که آنسوی اقیانوس نوشته می شود شکل نگرفته است بلکه بر مبنای قوانین داخلی مطابق با انتخابات آزاد است که ملت روسیه از اوایل دهه 90 قرن بیستم انجام داده اند. این وزارت خانه همچنین اعلام کرد که فدراسیوت روسیه برخلاف آمریکا از استانداردهای عمومی انتخاباتی پیروی می کند. در این گزارش آمده است که از نظر قوانین و استانداردهای سازمان امنیت و همکاری اروپا، دموکراسی آمریکا دور از تکامل است.
 
انتخابات 11 آذرماه در روسیه پنجمین دوره انتخابات دوما است. کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، از مجموع 15 حزب قانونی این کشور، 11 حزب را واجد شرایط شرکت در انتخابات مجلس قانونگذاری اعلام کرد. بر اساس این تصمیم احزاب کمونیست، روسیه واحد، لیبرال دموکرات، روسیه عادل، اتحاد نیروهای راستگرا، وطن پرستان، یابلوکا، نیروهای شهروندی، کشاورزی و عدالت اجتماعی روسیه می توانند در انتخابات شرکت کنند. سه حزب سبزها، صح و وحدت و نیز اتحاد مردمی از فهرست احزاب واجد شرایط حذف شده اند.
 
انتخابات دومای روسیه برای انتخاب 450 نماینده هر چهار سال یکبار برگزار می شود. در انتخابات سال جاری چهار هزار و 700 نامزد از بین 11 حزب برای تصدی کرسی های پارلمان روسیه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
حزب حاکم روسیه واحد با توجه به آنکه ولادیمیر پوتین درصدر فهرست انتخابات آن قرار دارد از شانس بیشتری برای تصدی کرسی های دوما نسبت به سایر احزاب دیگر برخوردار می باشد. بر اساس نتایج یک نظر سنجی که اخیرا از طرف بنیاد افکار عمومی روسیه انجام شده است 57 درصد از مردم روسیه حزب حاکم را حمایت می کنند.
 
ناظران انتخاباتی معتقدند که حضور ولادیمیر پوتین در این انتخابات دگرگونی هایی را در سیستم سیاسی روسیه به دنبال خواهد داشتو به گفته این ناظران این تغییرات به شکل محدود شدن حوزه قدرت رییس جمهور و به نفع نخست وزیر جلوه خواهد کرد.
 
دوره ریاست جمهوری پوتین در ماه می سال 2008 به پایان خواهد رسید. بر اساس قانون اساسی روسیه، رییس جمهور، پس از دو دوره اجازه شرکت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری را نخواهد داشت. این انتخابات در تاریخ 2 مارس سال آینده برگزار می شود و آقای پوتین اعلام کرده است که فردی شایسته و نوگرا را برای جایگزینی برخواهد گزید. ویکتور سوبکوف که در ماه سپتامبر نخست وزیر روسیه شد یکی از نامزدهای احتمالی این پست به شمار می رود.
 
حزب روسیه متحد و ولادیمیر پوتین
حزب روسیه متحد در انتخابات گذشته مجلس دوما که در ماه دسامبر سال 2003 برگزار شد، 311 کرسی از 450 کرسی را به خود اختصاص داد. با توجه به اینکه ولادیمیر پوتین اینبار نامزد انتخاباتی است این امکان وجود دارد که این حزب بتواند به اکثریت دو سومی رسیده و به این ترتیب تغییراتی را در قانون اساسی این کشور به وجود آورد. بر این اساس به نظر می رسد که یک کانون تاثیر گذاری و قدرت به غیر از کرملین به وجود خواهد آمد.
 
درصورتی که ولادیمیر پوتین بتواند به عنوان نماینده پارلمان در دسامبر سال جاری انتخاب شودپف بلافاصله پس از ترک کرسی ریاست جمهوری بر کرسی دوما تکیه خواهد زد. این نشان دهنده آن اس تکه ولادیمیر پوتین قصد ترک صحنه سیاسی را ندارد و می خواهد همچنان در صحنه قدرت روسیه حضور داشته باشد.
 
ولادیمیر پوتین دومین رییس جمهور کشور روسیه پس از اتحاد جماهیر شوروی است. وی متولد هفتم اکتبر 1952 در شهر لنینگراد است. او سابقه همکاری با کا.گ.ب را در کارنامه خود دارد. همچنین عده ای وی را به عنوان ورزشکارترین رییس جمهور دنیا می شناسند. وی از سال 2000 زمانی که 47 سال داشت رییس جمهور کشور روسیه است. ولادیمیر پوتین در ماه مارس سال 2004 میلادی توانست 65 درصد از آرای مردم را از آن خود کند.

نظر شما :