پرونده سازی جدید چنی علیه ایران

۲۳ آبان ۱۳۸۶ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۰۳۹ اخبار اصلی
چندی است که موضوع اقدام نظامی آمریکا علیه ایران مجددا به بحثی داغ در میان محافل خبری و سیاسی آمریکا تبدیل شده است. چند موسسه معتبر آمریکایی اقدام به انتشار نظرسنجی های عمومی شان در این مورد کرده اند.
پرونده سازی جدید چنی علیه ایران

آمریکا پیش از انجام اقدام قهرانه علیه ایران ناگزیر است مدارکی را علیه این کشور ارائه کند. واشنگتن تاکنون نشان داده است که به هیچ وجه درصدد محکوم ساختن ایران در عرصه بین الملل نیست و تنها به منظور توجیه افکار عمومی آمریکا و حمایت گروه های مختلف از حمله به ایران جمع آوری مدارک را در دستور کار خود قرار داده است.

برخی گزارش ها طی چند روز گذشته از تلاش های جدید دیک چنی برای مطرح کردن پرونده جدیدی علیه ایران حکایت دارند. وی چندی پیش تلاش کرد تا به نوعی ایران را متهم به ارسال سلاح به عراق کرده و بدین ترتیب مدارک لازم برای انجام یک حمله نظامی علیه ایران را فراهم آورد. اما این مدارک تاکنون هرگز به اندازای نبوده است که معاون رئیس جمهور آمریکا بتواند روی آنها مانور موثری داده و افکار عمومی کشورش را در این زمینه با خود همراه کند.

بحث دخالت نظامی ایران در حوادث عراق به دلیل عدم دستیابی به مدارکی متقن در این مورد، پس از مدتی در محافل خبری آمریکا فروکش کرد. بر همین اساس گروه نئومحافظه کاران تحت رهبری چنی در دولت بوش در صدد است تا مدارکی جدید را در مورد تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای آغاز کرده است. این تلاش مبتنی بر همان رویکردی است که وی سال 2002 پیش از حمله نیروهای آمریکایی به عراق پیگیری کرد.

جامعه بین الملل بر اساس برخی از گزارش های رسمی و غیررسمی اکنون به این نتیجه رسیده است که ایران تا سال 2010 قادر به دستیابی به فن آوری هسته ای نیست. این درحالی است که دیک چنی در تلاش جدید خود امیدوار است ثابت کند که کشور ایران در مدت زمانی کوتاهتر از سه سال قادر خواهد بود به سلاح هسته ای دست یابد.

همزمان معاون رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند تا جنگ تبلیغات علیه ایران را در مورد دخالت این کشور در ناآرامی های عراق به گونه ای جدی تر مورد پیگیری قرار دهد. شاید بتوان گزارش اخیر روزنامه گاردین را شاهدی بر این ماجرای دانست.

در این گزارش آمده است که مقامات نظامى آمريکا اخیرا فشار زيادى بر روى بازرسان در عراق وارد مى کنند تا با تحقيق ‏از جنگجويان عراقى، شواهد لازم براى متهم کردن ايران را به دست آورند. ‏

ميکا بروز، يک بازرس خصوصى که با نيروهاى نظامى آمريکا در عراق در نزديکى مرزهاى ايران ‏همکارى دارد، به خبرنگار گاردين گفت هر گونه اطلاعاتى از ايران ارزش "طلا" را دارد. اين ادعاها پس ‏از آن اعلام مى شود. بروز که کارش به دست آوردن اطلاعات از عراقيان تحت بازداشت است، مى گويد: "آنها فشار زيادى روى ‏ما گذاشته اند تا مدرکى در باره ارتباط با ايران به دست آوريم . آنها يک چهارچوب از پيش تعيين شده از ‏سوالات دارند و از حجم سوالات معلوم است که به ايران بيش از هر مورد ديگرى توجه دارند. از بين همه ‏درخواست هايى که من اين اواخر دريافت کرده ام، مى توانم بگويم 60 تا 70 درصد آن به ايران مربوط مى ‏شود."‏

بروز مى گويد خبرهاى مربوط به موضع گيرى هاى فزاينده بازها ى واشنگتن عليه تهران که شامل حمله ‏نظامى احتمالى هم مى شود، با وقايع اينجا همخوانى دارد. او مى گويد: "احساس من اين است که که آنها در ‏تلاش اند حتى کوچکترين اجزاى مورد نياز را هم بدست آورند. اگر ما چيزى در اينجا پيدا کنيم براى تصوير ‏کلى مورد نياز آنها به کار مى آيد. موتور آنها احتياج به سوخت دارد و آنها از ما مى خواهند سوخت لازم را ‏پيدا کنيم؛ آن هم نوع خاصى از سوخت را."‏

این گزارش ها در حالی منتشر می شود که خبر رسیده است مخالفت هایی جدی از سوی برخی از فرمانده هان ارتش آمریکا در زمینه حمله احتمالی به ایران در وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) مطرح شده است. بر اساس گزارشی که در روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون به چاپ رسید دریاسالار "میشل مولن" که اخیرا فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا را بر عهده گرفته است از جمله این فرمانده هان است که معتقد است تهاجم نظامی با ایران در موقعیت کنونی اشتباهی بزرگ است.

وی معتقد است که ریسک حمله به ایران با توجه به این که توان نظامی ارتش آمریکا به شدت در افغانستان و عراق تحلیل رفته است، بسیار بالا است. وی در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز هم گفته است که آمریکا باید در مورد حمله به سومین کشور در آن گوشه از دنیا بسیار خردمندانه تصمیم بگیرد.

مولن در حالی این موضع را اتخاذ کرده است که برخی از فرمانده هان نیروهای آمریکای چنین نظری را تایید کرده اند. "ویلیام فالون"، رئیس مرکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه و یکی از طرفداران سرسخت طرح های جنگی دیک چنی نیز اخیرا احتمال حمله به ایران را رد کرده و گفته است که انجام چنین حمله ای اقدامات تلافی جویانه گسترده ایران را در پی خواهد داشت که می تواند خسارات جبران ناپذیری را به نیروهای آمریکایی و ائتلاف وارد آورد.

اما این بحث در حالی میان محافل نظامی و سیاسی آمریکا در جریان است که نتایج آخرین نظرسنجی ها در آمریکا از مخالفت جدی افکار عمومی آمریکا در مورد حمله به ایران حکایت دارند. بر اساس نظر سنجی جدیدی که در این مورد با مشارکت روزنامه یو اس ای تودی و موسسه گالوپ صورت گرفته است، سه آمریکایی از هر چهار آمریکایی معتقد است که هنوز بسیار زود است که این کشور علیه ایران وارد جنگ شود.


نظر شما :