لبنان ميان جنگ و صلح

۲۳ آبان ۱۳۸۶ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۰۲۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جلسه نمايندگان پارلمان لبنان براى بار سوم به تعويق افتاد تا مسئله انتخاب رئيس‌ جمهورى این کشور همچنان لاينحل باقى بماند. بر اساس بيانيه پارلمان لبنان به صلاح‌ ديد «نبيه برى» رئيس مجلس، جلسه نمايندگان براى انتخاب رئيس ‌جمهور تا 21 نوامبر به تعويق افتاد.
لبنان ميان جنگ و صلح

جلسه نمايندگان پارلمان لبنان براى بار سوم به تعويق افتاد تا مسئله انتخاب رئيس‌ جمهورى  این کشور همچنان لاينحل باقى بماند.

 

بر اساس بيانيه پارلمان لبنان به صلاح‌ ديد «نبيه برى» رئيس مجلس، جلسه نمايندگان براى انتخاب رئيس ‌جمهور تا 21 نوامبر به تعويق افتاد. بر اساس اين بيانيه نمايندگان قرار است راس ساعت 8:30 صبح روز چهارشنبه به وقت گرينويچ در جلسه علنى مجلس شرکت کرده تا براى انتخاب رئيس ‌جمهور جديد کشور راى‌گيرى کنند.

 

هدف از تاخير مجدد جلسه نمايندگان مجلس دادن فرصتى مجدد به احزاب سياسى براى انجام مشورت‌هاى بيشتر براى تعيين رئيس‌جمهورى جديد اعلام شده است.

 

بر اساس قانون اساسى لبنان روز 24 نوامبر آخرين زمان براى تعيين رئيس‌جمهورى خواهد بود. يعنى اگر مجلس بخواهد بازهم جلسه روز چهارشنبه را به تعويق بياندازد تنها سه روز فرصت باقى مى‌ماند تا رئيس ‌جمهورى جديد انتخاب شود.

 

در همين حال «سعد الحريرى» رهبر طيف المستقبل و رئيس گروه اکثريت در پارلمان لبنان گفته است که با نمايندگان اکثريت موسوم به 14 مارس از جمله  «وليد جنبلاط»، «سمير جعجع»، «امين جميل» و «نسيب لحود» گفت و گو کرده و از آنها خواسته هر چه سريعتر موضوع نهايى خود درباره نامزد مورد حمايت خود را اعلام کنند.

 

وى همچنين گفت:«به اطلاع آنها رساندم که انتخاب رئيس‌ جمهورى به توافق دو سوم آرا انجام خواهد شد و نمى‌توانيم رئيس‌جمهورى را از طريق نصف به علاوه يک انتخاب کنيم.»

 

از سوى ديگر «ميشل عون» رئيس گروه «تغيير و اطلاحات» درباره برخى اظهارات مبنى بر اين که وى تلاش دارد به هر نحوى به منصب رياست جمهورى برسد، گفت:«کسى نمى‌گويد يا ما يا هيچ کس بلکه به اعتقاد ما توافق با هر کسى تنها راه حل است.»

 

وى در ادامه افزود:«ضرورت دارد رئيس‌جمهورى جديد مورد توافق همگان باشد و حداقل توقعات توافق شده را به انجام رساند. من هشدار مى‌دهم هر کسى بخواهد بدون توافق با ديگر احزاب خود را به قدرت برساند يک درگيرى تمام عيار را موجب خواهد شد که به هيچ وجه قابل قبول نيست.»

 

اظهارات تازه ميشل عون نشان مى ‌دهد که وى پذيرفته تا اندازه ‌اى از اظهارات قبلى خود عقب ‌نشينى کند. وى پيش از اين هر کس را که با انتخاب وى به عنوان رئيس‌ جمهور جديد مخالفت مى‌کرد، به شدت مورد انتقاد قرار مى‌داد وى را به انجام توطئه عليه خود و ملت متهم مى‌ساخت. اين عقب‌نشينى آن هم از کسى چون ميشل عون که از سال 2002 تا کنون براى رسيدن به منصب رياست‌جمهورى به شدت تلاش مى‌کند، نشان مى‌دهد که اوضاع لبنان تا چه اندازه متشنج است و احتمال يک درگيرى تمام عيار بسيار نزديک است.

 

در همين حال گفته مى‌شود که پاريس با توافق دمشق و ديگر کشورهاى درگير در پرونده لبنان پيشنهاد داده «پتريک نصرالله» رهبر مسيحيان مارونى لبنان فهرستى از نامزدهايى که بيشترين توافق بر روى آنها صورت گرفته، تهيه شود و آن را تحويل نبيه برى رئيس پارلمان و سعد حريرى رئيس گروه اکثريت پارلمان لبنان دهد تا آنها ضمن مشورت با يکديگر بر روى يک نام به توافق رسيده و در مجلس راى‌گيرى را انجام دهند.

 

در همين رابطه فرستاده دولت فرانسه به لبنان نامه ويژه «نيکولا سارکوزى» رئيس‌جمهورى آن کشور را به پتريک نصرالله داد. تا کنون محتواى اين نامه فاش نشده است.

 

منابع نزديک به صفير اعلام کرده‌اند، نام‌هايى براى رياست‌جمهورى لبنان پيشنهاد شده اما تا کنون بر روى هيچ کدام توافقى صورت نگرفته است. برخى خبرها حاکى از آن است که نام‌هاى «ميشل عون»، «بطرس حرب»، «نسيب لحود» و «امين جميل» در اين فهرست قرار دارد. قرار است نامزدهاى نهايى در يک راى‌گيرى مخفى انتخاب شوند. اين منابع تاکيد کرده ‌اند، راى‌گيرى مخفى توسط نمايندگان مجلس و در درون پارلمان انجام خواهد شد.

 

آنها همچنين احتمال ارسال فهرست نامزدها به جايى غير از دفتر رئيس مجلس لبنان را رد کردند و اعلام کردند، اقدامى به غير از اين به معناى حذف نام نامزدها از چرخه راى ‌گيرى انتخابات مجلس است.

 

اين براى نخستين بار است که نام نامزدهاى احتمالى براى رسيدن به پست رياست جمهورى اعلام مى‌شود. اين اتفاق اميد براى رسيدن به توافق و پايان بحران انتخاب رئيس‌جمهور را بيشتر مى‌کند. علاوه بر آن به خوبى نشان مى‌دهد که احزاب سياسى لبنانى تا چه اندازه نگران وقايع جارى در کشورشان هستند و تلاش دارند به هر نحوى بحران موجود را حل و فصل کنند.

 

همچنين گزارش‌ها حاکى از آن است که «سمير جعجع» رئيس فالانژهاى لبنان پذيرفته تا همکارى بيشترى با گروه‌هاى اکثريت داشته باشد و تلاش کند تا بحران لبنان بيش از اين عميق نشود. وى همچنين پذيرفته از نامزد توافقى حمايت کامل کند. عقب‌نشينى سمير جعجع از مواضع سابق خود نيز به خوبى نشان مى‌دهد عرصه سياسى در لبنان تا چه اندازه تنگ شده است. زيرا کسى چون او به اين راحتى‌ها از سياست‌هاى خود عقب نمى‌نشيند.

 

فرانسه و ايتاليا تلاش بسيارى دارند تا بحران رياست‌ جمهورى لبنان به شکل مسالمت‌آميز حل و فصل شده و از تنگناى کنونى خود خارج شود. ايالات متحده آمريکا نيز تعهد داده است تمام تلاش خود را براى انجام يک انتخابات دموکراتيک، سالم و منسجم بر اساس قانون اساسى لبنان انجام دهد.

 

ديويد ولش مشاور امور خاورميانه ‌اى وزير امور خارجه آمريکا در اين باره گفت:«ساعت حقيقت در لبنان به صدا در آمده است. انتخاب رئيس‌جمهورى اين کشور بايد به گونه‌اى انجام شود که تهديدى متوجه کسى نشود. ما بايد به لبنانى‌ها کمک کنيم. اين کمک به معناى ضربه زدن به هيچ کشورى در منطقه نيست.»

 

اشاره ولش به سوريه است که همواره متهم به دخالت در امور داخلى لبنان بوده و گفته مى‌شود در انتخابات رياست‌جمهورى نيز خلل وارد مى‌کند.

 

هشدار دولت به اردوگاه‌ها

در همين حال دولت لبنان نسبت به هر گونه آشوب تا زمان انتخاب رئيس‌جمهورى جديد براى کشور هشدار داد و اعلام کرد، دولت لبنان در صورت بروز هر گونه آشوبى در اردوگاه‌ها وظيفه خود مى‌داند که با تمام قوا به رو در رويى با آن بپردازد.

 

«غازى العريضى» وزير اطلاع رسانی لبنان گفت:«اطلاعاتى به دست ما رسيده که نشان مى‌دهد افرادى به صورت غير قانونى وارد اردوگاه‌هاى فلسطينى شده‌اند تا ميان لبنانى‌ها و فلسطينى‌ها آشوب به پا کنند. ما با هر گونه آشوب بدون هيچ ملاحظه‌اى مقابله مى‌کنيم و اجازه نمى‌دهيم بار ديگر قضيه اردوگاه نهرالبارد تکرار شود.»

 

وى همچنين از تمام گروه‌هاى امنيتى و سياسى خواست هوشيارى خود را حفظ کرده و مراقب هر گونه تهديدى باشند.

 

پيش از اين «احمد جبريل» دبير کل جبهه ملى آزادى‌بخش فلسطين و يکى از افراد نزديک به دمشق در مصاحبه‌اى با شبکه نيو تى ‌وى گفته بود:«امکان آغاز يک آشوب جديد در اردوگاه فلسطينى‌ها تا قبل از انتخاب رئيس‌جمهورى جديد لبنان وجود دارد.»

 

جبريل همچنين گفت:«صدها فلسطينى به صورت قاچاق وارد لبنان شده ‌اند تا سناريوى نهرالبارد را بار ديگر تکرار کنند.»

 

پيش از اين ايالات متحده آمريکا، اسرائيل و گروه اکثريت لبنان سوريه را متهم کرده بودند که براى ايجاد يک نزاع داخلى از اردوگاه‌هاى فلسطينى استفاده مى‌کند.

 

بدين ترتيب به نظر مى‌رسد، احتمالا نزاع داخلى جديد در لبنان در صورت انتخاب نشدن رئيس‌جمهور توافقى از اردوگاه‌هاى فلسطينيان آغاز شود. به عبارت ديگر ممکن است اين بار سناريوى نهرالبارد سراسر لبنان را در خود فرا گيرد و طبيعتا ابعاد فاجعه آن بسيار بيش‌ تر از واقعه نهرالبارد خواهد بود. همه اميدوارند روز 21 نوامبر رئيس‌جمهور مورد توافق احزاب رسما انتخاب شود زيرا در غير اين صورت مشخص نيست آينده لبنان چه خواهد شد. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :