ايران، بحث داغ سناتورهاى امريکايى

۱۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۴ کد : ۹۵۲۵ آمریکا
ر اساس طرحى که اين سناتورهاى جمهورى خواه ارائه مى‌دهند کمک‌هاى مالياتى به شرکت‌هايى که از تحريم ايران تخطى کنند، قطع خواهد شد. علاوه بر اين کارمندان خارجى اين شرکت‌ها نيز از ورود به خاک آمريکا محروم خواهند شد.
ايران، بحث داغ سناتورهاى امريکايى

ديپلماسى ايرانى: جمهورى خواهان امريکايى دست از سر پرونده هسته اى ايران برنمى‌دارند. درست در روزهايى که ايران خود را براى نشستن سر ميز مذاکره با غرب مهيا مى کند، در ايالات متحده هم سناتورهاى تندرو سوداى تشديد تحريم هاى ايران را در سر دارند. گويا تحريم‌هاى شوراى امنيت که با تحريم يک جانبه اتحاديه اروپا و کنگره آمريکا همراه شد هم نتوانسته است نتيجه مد نظر واشنگتن را بر برنامه هسته اى ايران داشته باشد. ساختار سياسى در ايالات متحده از روزى که باراک اوباما موفق شد در شوراى امنيت راى همگان به غير از ترکيه و برزيل را عليه ايران بخرد، تغييرات بسيارى کرده است. کنگره آمريکا در اختيار جمهورى خواهان است و فاصله دموکرات ها با رقيب در مجلس سنا هم کمتر شده است. اکنون اوباما براى پيشبرد شعار تعامل در کنار تحريم براى همراه کردن ايران با غرب با مشکلات بيشترى مواجه است.

به گزارش آسوشييتدپرس، سناتور باب کيسى قرار است طرحى را ارائه دهد که بر اساس آن حجم تحريم‌هاى اعمال شده بر ايران دو برابر خواهد شد. بر اساس تحريم‌هاى جديد، شرکت امريکايى مادرى که زيرمجموعه هاى آن در خارج از خاک آمريکا با ايران ارتباط داشته باشند، جريمه خواهند شد. بر اساس اين قانون شرکت‌هايى که بيش از 20 ميليون دلار در بخش انر‍ژى ايران سرمايه گذارى کنند هم جريمه خواهند شد. غربى‌ها ادعا مى‌کنند که ايران با وجود فشارهاى بين‌المللى براى رها کردن برنامه هسته اى، همچنان به دنبال توليد تسليحات است.

واشنگتن هم به رهبرى باراک اوباما دموکرات همچنان تلاش مى‌کند تا ايران را به عنوان يکى از قدرتمندترين کشورهاى حاضر در خاورميانه از انرژى هسته اى دور و دورتر سازد.

بر اساس طرحى که اين سناتورهاى جمهورى خواه ارائه مى‌دهند کمک‌هاى مالياتى به شرکت‌هايى که از تحريم ايران تخطى کنند، قطع خواهد شد. علاوه بر اين کارمندان خارجى اين شرکت‌ها نيز از ورود به خاک آمريکا محروم خواهند شد. علاوه بر اين وزارت خزانه دارى آمريکا مى‌تواند بر فعاليت کمپانى‌هاى طراز اول مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هم نظارت داشته باشد. سناتور کيسى که رياست پرونده ايران در کميته سياست خارجى سناتور را عهده دار است در اين خصوص مى‌گويد: تحريم‌هاى سازمان ملل که ابتداى سال جارى بر ايران وارد شد و البته بعدها با تحريم‌هاى کنگره و اتحاديه اروپا هم همراه شد تاثيراتى شگرف بر تلاش هاى ايران براى توسعه بخش انرژى گذاشت. اما تا زمانى که برنامه هسته اى ايران کاملا متوقف نشود، بايد بر حجم فشارهاى خود براى منزوى کردن ايران بيفزائيم. اين فشارها بايد سياسى و اقتصادى باشد.

سناتورهاى امريکايى در حالى به دنبال اعمال فشار بر ايران هستند که اسناد منتشر شده ويکى ليکس حاکى از بازى پشت پرده اعراب با ايران است. ويکى ليکس ادعا مى‌کند که رهبران برخى کشورهاى عربى مانند عربستان سعودى از امريکا خواسته‌اند که به ايران حمله کند.


نظر شما :