ایران ستیزی، تنها دلیل استقبال اسرائیل از ویلیام هیگ

۱۵ آبان ۱۳۸۹ | ۰۲:۱۰ کد : ۹۲۳۹ اروپا
اسرائیل برای استقبال از مقام‌های انگلیسی آداب و رسوم خاص خود را دارد. ویلیام هیگ زمانی که از پله‌های هواپیما در تل آویو پایین آمد، تاریخ را به یاد می‌آورد. روزهایی که رابین کوک وزیر امور خارجه بریتانیا بود و تقویم سال 1998 را نشان می‌داد.
ایران ستیزی، تنها دلیل استقبال اسرائیل از ویلیام هیگ

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل برای استقبال از مقام‌های انگلیسی آداب و رسوم خاص خود را دارد. ویلیام هیگ زمانی که از پله‌های هواپیما در تل آویو پایین آمد، تاریخ را به یاد می‌آورد. روزهایی که رابین کوک وزیر امور خارجه بریتانیا بود و تقویم سال 1998 را نشان می‌داد.

دیلی تلگراف با قیاس تاریخی هیگ و کوک می‌نویسد‌: چند ساعت از حضور کوک در اسرائیل گذشته بود که وی با مقام‌های فلسطینی در شرق بیت المقدس و منطقه مورد مجادله‌هار هوما دیدار کرد. این حرکت کوک، اسرائیلی‌ها را بسیار خشمگین کرد. در ان تاریخ،نخست وزیر رژیم اسرائیل مهمانی شام ویژه خود را با وزیر امور خارجه بریتانیا کنسل کرد. کوک تا زمانی که همچنان بر مسند وزارت امور خارجه بریتانیا تکیه زده بود از سوی اسرائیلی‌ها با بی محلی روبه رو بود.

در اسرائیل امروز هم مردی به نام آویگدور لیبرمن جامه وزیر امور خارجه را بر تن کرده است و البته عادت دارد که با مهمانان خود با صراحت سخن گوید. ماه گذشته میلادی بود که هیگ در مهمانی شامی‌که برای وزرای امور خارجه فرانسه و اسپانیا ترتیب داده بود به صراحت به آقایان گفت: بهتر است به مشکلات خود در اروپا رسیدگی کنید و کاری به کار ما نداشته باشید. تنها در این صورت است که می‌توانم به پیشنهادهای شما فکر کنم!

لیبرمن در ادامه سخنانش برای آنکه در ژستی قابل قبول فرو رفته باشد تاکید کرد که اسرائیل نمی‌خواهد چکسلواکی 2010 باشد.

در ماه مارس بود که ماجرای ترور یکی از اعضای عالی رتبه حماس در امارات متحده عربی و افشای استفاده ماموران سیا از پاسپورت‌های انگلیسی رابطه میان دو طرف را به شدت متشنج کرد. از همان روزها بود که بسیاری نامیمونی سفر هیگ به اسرائیل را پیش بینی کردند.   

بسیاری هیگ را به طنز عرب می‌خوانند. هیگ چند روز پس از انتخاب در ماه می‌به واشنگتن سفر کرد و از همان زمان بسیاری وی را عرب خواندند. در صبحانه خصوصی که هیگ در سفارتخانه بریتانیا در واشنگتن داد، یکی از حاظران از وی پرسید: شما در رقابت‌های انتخاباتی همواره شعار می‌دادید که بریتانیا باید رابطه مستحکمی‌با واشنگتن داشته باشد اما این رابطه نباید منجر به برده داری بریتانیا شود. چگونه می‌خواهید در تعامل با بریتانیا با تونی بلر و گوردون براوون متفاوت باشید ؟

هیگ به راحتی گفت: با اسرائیل. با جنگ لبنان.

چند دقیقه طول کشید که حضار متوجه سخن کوتاه اما مغزدار هیگ شوند. وی با زیرکی خاصی حمایت ایالات متحده و بریتانیا از اسرائیل را تبدیل به ابزاری برای حمله به رابطه خاص لندن – واشنگتن کرد.

بنابراین با این پیشینه همگان می‌دانستند که اسرائیل از هیگ استقبال چندانی نخواهد کرد. معاون وزیر امور خارجه اسرائیل هم از بیم بازداشت شدن در لندن، سفر خود به این کشور و برنامه سخنرانی در جمع یهودیان را کنسل کرد. ترک‌ها بارها هشدار داده اند که از معاون وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل به اتهام دست داشتن در قتل صلح بانان در ناوگان مرمره شکایت خواهند کرد. شکایتی که می‌تواند منجر به بازداشت وی در خاک کشوری ثانی شود. بریتانیا در زمان گوردون براون قرار بود قانون دادگاه‌های انگلیس برای تعقیب قضایی مقامات دیگر کشورها را به نفع اسرائیل تغییر دهد. این تغییر هنوز اعمال نشده است و شاید به همین دلیل باشد که اسرائیلی‌ها همزمان با رسیدن هواپیمای ویلیام هیگ هشدار دادند که تمامی‌مذاکرات امنیتی خود با لندن را تا زمان تصویب این قانون به حالت تعلیق درخواهند آورد.از همان لحظه همه چیز برای دیداری کاملا تنش آمیز مهیا بود. آویگدور لیبرمن اما به میدان آمد و تلاش کرد فضا را تلطیف کند. وی در این خصوص گفت: ما تنها گفتگوها را به حالت تعلیق درآورده ایم. هیچ روندی کنسل نشده است و هیچ چیز هم به حالت تعلیق درنیامده است.

اسرائیل نمی‌خواهد در این سفر انگلیسی‌ها را سر جایشان بنشاند بلکه ماجرا اینجاست که اسرائیل، بریتانیا را عقل سلیم اتحادیه اروپا می‌داند. برآیند فعالیت‌های سفیر جدید بریتانیا در اسرائیل و توانایی ‌هایی که ویلیام هیگ دارد، به اسرائیلی‌ها اثبات کرده است که ویلیام هیگ در حقیقت یک بازیگر است. بنابراین وی تمام آنچه را که باید در این سفر دریافت می‌کند. دیدار با بنیامین نتانیاهو و شیمون پرز و البته اییهود باراک و تزیپی لیونی.  

در تمام این گفتگوها هم ایران محور اصلی بود. تمام جهان این روزها و این ماه‌ها سرگرم برنامه صلح در خاورمیانه است اما برای اسرائیلی‌ها هیچ تهدیدی جدی تر از ایران نیست. در طول این سفر اسرائیلی‌ها به خوبی دست بر نقطه حساسیت ویلیام هیگ در روابط بین الملل گذاشتند: ایران.

دیلی تلگراف در نهایت می‌نویسد: ویلیام هیگ شاید دوست اسرائیل نباشد اما در شرایطی که دشمن ایران و منتقد درجه یک این کشور باشد، می‌توان او را در خیل دوستان وارد کرد.


نظر شما :