ایران آهسته اما پیوسته می رود

۱۲ مهر ۱۳۸۹ | ۰۰:۲۷ کد : ۸۸۶۶ پرونده هسته ای
رابطه تهران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای روزهای پرتنش خود را تجربه می کند. آخرین گزارش آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران و ادعای عدم همکاری تهران با بازرسان آژانس بر حجم این تنش ها افزوده است.
ایران آهسته اما پیوسته می رود

ديپلماسى ايرانى: رابطه تهران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای روزهای پرتنش خود را تجربه می کند. آخرین گزارش آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران و ادعای عدم همکاری تهران با بازرسان آژانس بر حجم این تنش ها افزوده است. در این چنین شرایطی اولی هاینونن که سابق بر این مسئولیت تیم بازرسی آژانس را بر عهده داشت، نسبت به نفوذ کرم استاکس نت به برنامه کامپیوتری ایران اظهار نظر کرده است. رسانه های غربی مانند ایندیپندنت در یک هفته گذشته گزارش های بسیاری را به این مساله اختصاص داده اند و غالبا آن را به حمله سایبری به ایران تعبیر کرده اند. با این همه اولی هاینونن ادعا می کند که نمی توان آلوده شدن کامپیوترهای صنعتی در ایران را حمله سایبری خواند.

این ادعا در حالی از سوی هاینونن مطرح می شود که بسیاری از تحلیل گران ادعا کرده اند که استاکس نت می تواند بدافزاری باشد که از سوی دولت های آمریکا یا رژیم اسرائیل برای هدف قرار دادن کامپیوترهای نیروگاه های بوشهر یا نطنز ساخته و منتشر شده است. همزمان با حمله استاکس نت به سیستم های عامل در ایران، کارشناسان امنیتی ادعا می کنند که واشنگتن و تل آویو برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران پیش از توسل به ابزار نظامی دست به هر کاری می زنند. برخی حتی مشکلات تکنیکی بوجود آمده در نیروگاه های نطنز را هم کارشکنی غربی ها می دانند. در حال حاضر بخش عمده فعالیت هسته ای ایران در نظنز خوابیده است. ویروس استاکس نت در دیگر کشورها مانند هند و پاکستان هم نفوذ کرده اما گویا هدف اصلی ان نیروگاه بوشهر بوده است.

هاینونن در تازه ترین اظهارنظر خود در گفتگو با رویترز در این خصوص گفت: تمام اطلاعات ما بر اساس حدس و گمان است و نه اسناد و مدارک. به نظر من ما مدارک کافی در اختیار نداریم که ادعا کنیم متوقف شدن برنامه هسته ای ایران در نطنز نتیجه خرابکاری و یا بدافزاری است که در ایران به شکل ویروس کامپیوتری منتشر شده است.

هاینونن در ادامه در خصوص  اصلی ترین دغدغه غرب یعنی میزان اورانیوم ذخیره شده در ایران گفت: به نظر ما  رقم تولید ماهانه اورانیوم در ایران  ثابت و برابر با 120 کیلوگرم است.  

رئیس سابق بازرسان آژانس در ادامه افزود: می توانیم تصور کنیم که برخی از این راکتورها از کار افتاده اند اما باید تاکید کنم که راکتورهای دیگر بهتر و حتی شاید دو برابر کار می کنند.

نفس ثانیه ها به شماره افتاد

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که 1000 کیلوگرم ذخیره اورانیوم برای تولید بمب هسته ای کافی است. هاینونن یک ماه پیش اعلام کرده بود که میزان ذخیره اورانیومی تهران قریب به دو تن است. هاینونن تا پیش از کنار کشیدن از پست خود به دلایل شخصی ریاست تیم های بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را بر عهده داشت. وی بارها بازرسان آژانس را راهی ایران کرد تا از نظامی نبودن برنامه هسته ای تهران مطمئن شوند. هاینونن از کارکشته ترین بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در حوزه ایران بود و همواره ادعا کرده است که تهران به دنبال ساخت بمب هسته ای نیست. وی همچنین بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای ایران به ارامی اما با ثبات خاصی پیش می رود.

این بار نیز هاینون در گفتگو با رویترز تاکید کرد که این مساله که نفس زمان در برنامه هسته ای تهران به شماره افتاده است واقعیت دارد اما هنوز هم زمان برای مصالحه و مذاکره باقی است.

کشورهای غربی امیدوارند که برنامه هسته ای تهران با تحریم ها متوقف شود. متوقف شدن غنی سازی اورانیوم یکی از وجه های ان است. ایران که همواره بر صلح امیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است اصرار دارد که دست به غنی سازی اورانیوم نخواهد زد.


نظر شما :