راه‌هایی که به اشتون ختم می‌شود

۰۹ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۸۸۳۸ اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این روزها دوران پرکاری را سپری می‌کند. او دو ماموریت جدید و بسیار مهم در دستور کار دارد: پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات صلح خاورمیانه که یکی از ریشه دارترین و قدیمی‌ترین بحران‌های خاورمیانه است.
راه‌هایی که به اشتون ختم می‌شود

دیپلماسی ایرانی: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این روزها دوران پرکاری را سپری می‌کند. او دو ماموریت جدید و بسیار مهم در دستور کار دارد: پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات صلح خاورمیانه که یکی از ریشه دارترین و قدیمی‌ترین بحران‌های خاورمیانه است و دیگری با وجود مذاکرات زیاد هنوز لاینحل باقی مانده است.

بعد از آن که اعضای اروپایی گروه 1+5 ابراز تمایل کردند که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته ای با ایران را پیش ببرد و به دلیل اختلاف نظر میان اعضا بر سر این مسئله این گروه نتوانست زمان مشخصی را برای شروع مذاکرات با ایران تعیین کند، این بار ماموریت سنگین جلوگیری از شکست مذاکرات مستقیم صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل به او واگذار شده است و قرار است او پنج شنبه برای انجام این ماموریت به خاورمیانه سفر کند.

سفر اشتون به خاورمیانه در حالی انجام می‌شود که مذاکرات صلح خاورمیانه میان محمودعباس و نتانیاهو، به دلیل شروع دوباره شهرک سازی در قسمت شرقی قدس عملا با بن بست مواجه شده و امکان خروج محمود عباس از مذاکرات بسیار بالاست و فشارهای بین المللی بر اسرائیل برای تمدید مهلت توقف شهرک سازی تا به حال به دلیل فشار گروه‌های تندروی داخل اسرائیل، بی نتیجه مانده است.

راه حل اشتون برای جلوگیری از شکست مذاکرات صلح چندان غیر قابل پیش بینی نیست. او تلاش خواهد کرد که طرف اسرائیلی را قانع کند مهلت شهرک سازی را متوقف نماید و در این راه از تمام توان خود بهره خواهد گرفت. چرا که ابومازن تصمیم گیری نهایی خود را درباره ادامه مذاکرات صلح منوط به نظر اتحادیه عرب دانسته و عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب ادامه مذاکرات را در سایه شهرک سازی ناممکن دانسته است. هر چند که با توجه به مواضع نتانیاهو توفیق او در این کار بسیار بعید به نظر می‌رسد.

اما باید دید او درباره مسئله هسته ای ایران چگونه عمل خواهد کرد. اشتون به خبرنگار رویترز گفته است که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در چند هفته آینده برگزار خواهد شد. او در حالی اعلام کرده است که گروه 1+5 آمادگی دارد در چند هفته آینده مذاکرات با ایران را آغاز کند، که این گروه در جلسه نیویورک خود به دلیل عدم توافق در سطح مذاکرات و تمایل اعضای اروپایی برای انجام مذاکرات از طریق اشتون، پیشنهاد ایران را برای ازسرگیری مذاکرات در سطح وزرای خارجه بی پاسخ گذاشت.

اشتون در مصاحبه با رویترز به این مسئله هم اشاره کرده است که در حال انجام اقدامات لازم برای مذاکره با جلیلی در وین یا مکان دیگری است اما به نظر می‌رسد با توجه به تمایل برخی از اعضای گروه 1+5 برای پیگیری مذاکرات از طریق اشتون، مذاکرات او و جلیلی پیش از مذاکرات ایران و گروه 1+5 برگزار شود و این گفت و گو‌ها بر سر کلیات مسئله هسته ای ایران انجام شود.

با توجه به مواضع اخیر اشتون درباره تحریم‌ها یعنی ابراز تردید او نسبت به تاثیرگذاری تحریم‌ها علیه ایران و اذعان او به استفاده کشورهای غربی از تحریم به منظور فشار بر ایران برای جدی تر گرفتن مذاکرات توسط ایران، به نظر نمی‌رسد او در گفت و گو با جلیلی چیز تازه ای برای حل مسئله هسته ای ایران داشته باشد.


نظر شما :