هشدار کاسترو در مورد حمله آمریکا به ایران

۱۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۷ کد : ۸۳۰۹ آمریکا
کاسترو درباره خطر یک جنگ هسته‌ای که ایران و آمریکا در آن شرکت دارند، هشدار داد و از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تقاضا کرد مانع بروز این مناقشه شود.
هشدار کاسترو در مورد حمله آمریکا به ایران

دیپلماسی ایرانی: فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا پس از سالها کناره‌گیری از قدرت به خاطر بیماری در مجمع ملی این کشور سخنرانی کرد و نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای ناشی از حمله آمریکا به ایران و کره شمالی هشدار داد.

او در این سخنرانی در باره خطر یک جنگ هسته‌ای که ایران و آمریکا در آن شرکت دارند، هشدار داد و گفت این به عهده آمریکاست که از یک هولوکاست هسته‌ای جلوگیری کند او از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تقاضا کرد مانع بروز این مناقشه شود.

فیدل کاسترو از چهار سال پیش پس از آن که تحت عمل جراحی معده قرار گرفت قدرت را به برادرش رائول واگذار کرد و در این مدت در مجامع عمومی حاضر نشد. با این حال او در یک ماه اخیر فعال‌تر شده است. او پیش از این  آمریکا را متهم کرده بود که حمله به ایران و کره شمالی را برنامه‌ریزی می‌کند.

هفته گذشته نیز در مقاله‌ای نوشته بود که یک جنگ هسته‌ای جهانی تقریبا اجتناب ناپذیر است. او در این مقاله گفته بود اقتصاد آمریکا پس از تهاجم به ايران مانند خانه‌اى کاغذى فرو خواهد ريخت. او در این مقاله به نقل قولى از سردار على فدوى، فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، اشاره کرد که در آن آمده است: «در صورتى که آمريکا و هم‌پيمانان آن اقدام به بازرسى کشتى‌هاى ايرانى در آب‌هاى آزاد و بين‌المللى ‌کنند، با واکنش خاص و متناسب نيروى دريائى سپاه در تنگه هرمز و خليج فارس روبرو خواهند شد.»

او در این مقاله  نوشت: من هيچ شکى ندارم که به محض اينکه رزم‌ناوهاى آمريکا و اسرائيل - به همراه ساير کشتى‌هاى نظامى آمريکا که در حوالى سواحل ايران هستند - در منطقه موضع بگيرند و سعى کنند اولين کشتى تجارى ايران را بازرسى کنند، بارانى از موشک از دو طرف باريدن خواهند گرفت.

یک ماه پیش نیز او در یک برنامه تلویزیونی گفت حمله آمریکا به ایران فاجعه بار خواهد بود زیرا با مقاومتی روبرو خواهد شد که در عراق نشده است. او هشدار داده بود که  تقابل آمریکا و اسرائیل با ایران ممکن است به یک جنگ اتمی منجر شود.

فیدل کاسترو که هفته آینده هشتاد و چهار ساله خواهد شد فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه هاوانا فارق التحصیل است و در سال 1959 توانست با پشتیبانی نیرو‌های چریکی تحت فرمان چه گوارا، حکومت استبدادی فلوخنسیو باتیستا را سرنگون کند و قدرت را در دست بگیرد.

او پس از به دست گرفتن حکومت در کوبا مخالفت با سیاست‌های آمریکا در کوبا و آمریکای جنوبی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داد. او که به مدت 49سال قدرت را در کوبا در دست داشت در تاریخ 17 فوریه 2008 از تلاش برای تصدی یک دوره ریاست جمهوری جدید در کشورش منصرف شد و برادر 76 ساله‌اش رائول کاسترو در تاریخ 24 فوریه 2008جانشین وی شد. هرچند او در یک ماه اخیر فعال شده است و در رسانه‌ها بیشتر ظاهر می‌شود با این حال یک وزیر ارشد دولت کوبا گفته است او قصد پیوستن مجدد به دولت را ندارد.


( ۶ )

نظر شما :