به نام ایران به کام امریکا

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۲ کد : ۸۲۳۶ آمریکا
ایران این روزها بهانه تمام فعالیت‌های ایالات متحده در اروپا، خاورمیانه و آسیا شده است. در نخستین روزهای حضور باراک اوباما در قدرت وی برای به دست آوردن دل روس‌ها اعلام کرد که برنامه‌ای برای استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپای شرقی ندارد.
به نام ایران به کام امریکا

دیپلماسی ایرانی: ایران این روزها بهانه تمام فعالیت‌های ایالات متحده در اروپا، خاورمیانه و آسیا شده است. در نخستین روزهای حضور باراک اوباما در قدرت وی برای به دست آوردن دل روس‌ها اعلام کرد که برنامه‌ای برای استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپای شرقی ندارد. در شانزده ماه گذشته اوباما به هدف خود در نزدیکی به روسیه رسید. رای مثبت روسیه به تحریم‌های در شورای امنیت در حقیقت همان چیزی بود که باراک به دنبال آن بود.

اکنون در فضایی که مدودف و اوباما کت‌های خود را درآورده و در مقابل دوربین خبرنگاران در رستورانی شلوغ ساندویچ گاز می‌زنند، نوبت به ادامه طرح استقرار سامانه دفاع موشکی می‌رسد. طرحی که باراک تا امروز اجرایی شدن آن را به تعویق انداخت تا بتواند به ناز و کرشمه روس‌ها هم پاسخ دهد. زمانی که جورج بوش رئیس جمهوری سابق ایالات متحده از اسثقرار این سامانه موشکی در بیخ گوش روس‌ها خبر داد، زنگ خطرها در کرملین به صدا در آمد و همگان ادعا کردند که امریکا باز در جامه روزهای جنگ با روسیه فرو رفته است. این بار اما اوباما به آهستگی و در حالی که دستان مدودف و پوتین را در دست دارد، از همان طرح سخن می‌گوید. از طرحی که بوش هم ادعا می‌کرد برای مقابله با حمله ایران و کره شمالی است و باراک هم ادعایی مشابه را در خصوص آن مطرح می‌کند.

تازه‌ترین خبرهای رسیده از سامانه دفاع موشکی را روزنامه واشنگتن پست منتشر می‌کند. در گزارش این روزنامه تاکید شده است که آمريکا در حال نزديک شدن به فعال سازى يک سيستم سپر دفاع موشکى بر فراز جنوب اروپا به عنوان بخشى از اقداماتش براى تامين امور دفاعى منطقه در مواجه با تهديدهاى موشکى عليه اين منطقه است. مقام‌هایی در پنتاگون که ترجیح می‌دهند اسم و رسم‌شان مخفی بماند ادعا می‌کنند که این بار وزارت امور خارجه ایالات متحده به دنبال نصب یک ایستگاه رادار زمینی در ترکیه یا بلغارستان است. به نظر می‌رسد که اوباما میزبانی این سامانه موشکی را از چک و لهستان گرفته و به ترکیه یا بلغارستان می‌دهد تا با این شیوه دل روس‌ها را هم نرم کند. روس‌ها پیش از این ادعای دولت امریکا در مواجهه این سامانه با حملات ایران را بی پایه و اساس خوانده و تاکید داشتند که هدف از این نظامی‌گری‌ها در منطقه کاهش نفوذ نظامی ‌روسیه است.

براساس خبر منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست طرح حفاظت از جنوب اروپا هنوز در حال بررسى است. همزمان با این حرکت‌های مارپیچ در اروپای شرقی و بیخ گوش روسیه، ایالات متحده در قالب پنتاگون به تجهیز متحدان استراتزیک خود در منطقه خاورمیانه و اروپا ادامه می‌دهد. پیش از آنکه تحریم‌های ایران در قالب چهارمین قطعنامه در شورای امنیت قطعی شود، هیلاری کلینتون و رابرت گیتس وزرای امور خارجه و دفاع تاکید کرده بودند که واشنگتن برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اقدام به تجهیز کشورهای همسایه متحد و دوست خود می‌کند.

تجهیز ارتش اسرائیل هم به سبک و سیاق سال‌های گذشته همچنان ادامه دارد و حتی به گواه اسناد و مدارک در دوران رئیس جمهوری فعلی افزایش نیز یافته است. آمريکا يک ايستگاه زمينى رادار در سال 2008 در اسرائيل مستقر کرد و غرب به دنبال آن است که يک ايستگاه رادار ديگر نيز در يک کشور عربى در منطقه خليج فارس مستقر کند. اين رادارها هشدارهاى زودهنگام مهمى را پيش از شليک هر نوع موشک به سوى اين کشورها خواهد داد.

به گزارش واشنگتن پست، پروژه‌هاى سپر دفاع موشکى در اروپا،‌ اسرائيل و خليج فارس از لحاظ فنى جدا از يکديگر انجام خواهند شد و مراحل توسعه آنها نيز به طور متفاوت انجام مى‌شود اما همه اين پروژه‌هاى سپر دفاع موشکى طرح سيستم‌هاى فرماندهى و کنترل آمريکا عملياتى مى‌شوند .


نظر شما :