توصیه کارشناسان به غرب: به مصالحه فرصت نفس کشیدن بدهید

۱۵ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۵۸ کد : ۷۷۲۳ آمریکا
کارشناسان مسائل خاورميانه به کمک ايران آمده‌اند. پرونده هسته‌اى ايران هر روز پيچيده‌تر از ديروز مى‌شود. در شرايطى که ايالات متحده و همراهان غربى‌اش بر تحريم ايران اصرار دارند، کارشناسان اعتقاد دارند که تحريم تهران به ضرر امنيت و آرامش منطقه است .
توصیه کارشناسان به غرب: به مصالحه فرصت نفس کشیدن بدهید
 دیپلماسی ایرانی: کارشناسان مسائل خاورميانه به کمک ايران آمده‌اند. پرونده هسته‌اى ايران هر روز پيچيده‌تر از ديروز مى‌شود. در شرايطى که ايالات متحده و همراهان غربى‌اش بر تحريم ايران اصرار دارند، کارشناسان اعتقاد دارند که تحريم تهران به ضرر امنيت و آرامش منطقه است .

به گزارش آسوشييتدپرس، 9 کارشناس خبره مسائل هسته‌اى از جمله بازرس سابق تسليحاتى آژانس ديويد کرى ، معاون وزير امور خارج سابق ايالات متحده تام پيکرينگ و کارشناسان مسائل هسته‌اى جفرى لوئيس و داريل کيم‌بل  در زمره کسانى هستند که اعتقاد دارند بايد در برابر تهران به ديپلماسى متوسل شد .

ترکيه و برزيل در آخرين تلاش‌ها براى به ثمر نشاندن تعامل در برابر تقابل، قريب به ده روز پيش موفق به  جلب رضايت ايران براى تبادل اورانيوم شدند. قرار است بر اساس اين توافقنامه 1200 کيلوگرم اورانيوم از ايران به ترکيه منتقل شود، در ازاى اين انتقال ترک‌ها نيز ميله هسته‌اى براى استفاده در مصارف پزشکى به آنکارا منتقل مى‌کنند.

پيش از اين تمامى کشورهاى اروپايى موافق اين طرح تبادل بودند. طرحى که به اعتقاد آنها مى‌توانست منجر به خروج بخش اعظمى از ذخاير اورانيومى از ايران شود. با اين‌همه پيشنهاد جديد شک و ترديد غربى‌ها را برانگيخته است.

در حالى که بازار تهديد و هشدار به ايران بسيار داغ شده است، جمعى از کارشناسان حوزه ديپلماسى و عدم تکثير تسليحات هسته‌اى به کمک تهران آمدند و با صدور بيانيه‌اى بازى را تغيير دادند:

ما از گروه وين (روسيه، ايالات متحده، فرانسه و آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى) مى‌خواهيم که مسير تعامل و مذاکره با ايران را بر هر تقابلى ترجيح دهند.

پس از انتشار اين بيانيه بود که شوراى ايران – امريکا که در واشنگتن استقرار دارد؛ اين حرکت کارشناسان فن حوزه هسته‌اى را به باد انتقاد گرفت. اين در حالى‌ست که 9 کارشناسى که اين بيانيه را صادر کرده‌اند در قالب گروهى مستقل و عارى از هر‌گونه ارتباط سياسى با کشورهاى خاص فعاليت مى‌کنند. در اين بيانيه به نگرانى غرب در خصوص برنامه هسته‌اى ايران نيز اشاره شده است . غربى‌ها ادعا مى‌کنند که توافقنامه تهران بايد بحث غنى‌سازى اورانيوم را نيز شامل شود. اين کارشناسان اعتقاد دارند که پذيرش اين توافقنامه از سوى غرب مى‌تواند مسير را براى تعامل بيشتر با تهران هموار سازد. در بخش‌هايى از اين بيانيه آمده است: توافق ايران با انتقال بخش اعظمى از اورانيوم موجود به ترکيه، حرکتى در خور ستايش است. توافقنامه تهران در ميان سياستمداران در راس در ايران طرفداران جدى پيدا کرده است و غرب مى‌تواند از اين استقبال عمومى در تهران براى مصالحه و مذاکره بهره‌بردارى کند. 

نظر شما :