اسرائيل روياى امريکا را بر باد داد

۱۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۷ کد : ۷۷۰۹ آمریکا
اسرائيل با بى‌تدبيرى که در مرز آبى با غزه به راه انداخت تمامى معادلات خاورميانه را بر هم زد. روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشى تحليل گونه از تحولات در خاورميانه مى‌نويسد...
اسرائيل روياى امريکا را بر باد داد

اسرائيل با بى‌تدبيرى که در مرز آبى با غزه به راه انداخت تمامى معادلات خاورميانه را بر هم زد. روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشى تحليل گونه از تحولات در خاورميانه مى‌نويسد: چهل و چهارمين رئيس‌جمهورى ايالات متحده عزم خود را براى دوستى با جهان اسلام جزم کرده است و با اين‌همه اسرائيل هر روز با حرکتى عجيب و غريب تمامى اين تلاش‌ها را بر باد مى‌دهد.

اين روزنامه با ايجاد ارتباط ميان برنامه هسته اى ايران و تلاش‌هاى اوباما در خاورميانه مى‌نويسد: در حالى که دولت اوباما در جهت افزايش روابط خود با جهان اسلام تلاش مى‌کند تا توجه جهان عرب را از مساله‌ فلسطين و اسراييل کاهش دهد و توجه آن‌ها را به مساله‌ هسته‌‌اى ايران معطوف کند، اقدام اخير اسرائيل تمام تلاش‌هاى امريکا را از بين برده است.

اين روزنامه امريکايى با اشاره به برنامه ديدار ميان باراک اوباما و بنيامين نتانياهو نخست وزيرى اسرائيل در خاورميانه افزود:  باراک و بى‌بى روز سه‌شنبه در کاخ سفيد قرار ملاقات داشتند و مقامات از اين ملاقات انتظار ملاقاتى کاملا دوستانه و صميمى را داشتند. عمليات اسرائيل که به صورت غيرمنتظره برپا شد و نگرانى‌هايى براى مقامات به وجود آورد که اميدهاى موجود ميان دو کشور را از بين برد.

 روابط اوباما و نتانياهو که تاکنون بسيار خوب و صميمى بود اکنون با حوادث اخير صدمه خورده است.  روياى امريکا براى کاهش نگرانى‌ها درباره‌ مساله‌ فلسطينى‌ها و سوق دادن نگرانى‌ها به سمت ايران اکنون به تدريج ناپديد مى‌شود. در واقع همه‌ اين اتفاقات زمانى اتفاق افتاد که اوباما در کاخ سفيد از موضوع خبر نداشته و فرماندهان اسرائيل ناوگان حامل کمک‌هاى بشردوستانه براى نوار غزه را مورد حمله قرار مى‌دهند. تنها چند ساعت پس از اين حادثه بود که خبر رسيد ديدار ميان باراک و بى‌بى لغو شد. دولت اوباما در اوايل هفته از مقامات اسرائيل درخواست کرده بود که ساخت شهرک‌سازى در سرزمين‌هاى اشغالى متوقف کند.


نظر شما :