وزير دفاع بريتانيا: نمى خواهيم پليس جهانى باشيم

۰۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۳:۵۸ کد : ۷۶۴۵ اروپا
سه وزیر بریتانیایی از دولت افغانستان می‌خواهند که امنیت کشور را به عهده بگیرد تا وظایف نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این عرصه سبک شود. وزارت دفاع بریتانیا قصد خود را مبنی بر عقب‌نشینی هرچه سریع‌تر از افغانستان اعلام کرد.
وزير دفاع بريتانيا: نمى خواهيم پليس جهانى باشيم

دیپلماسی ایرانی: سه وزیر بریتانیایی از دولت افغانستان می‌خواهند که امنیت کشور را به عهده بگیرد تا وظایف نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این عرصه سبک شود. وزارت دفاع بریتانیا قصد خود را مبنی بر عقب‌نشینی هرچه سریع‌تر از افغانستان اعلام کرد.

در سیاست خارجی بریتانیا از زمان برکناری دولت حزب کارگر و به قدرت رسیدن نیروهای محافظه‌کار، عقب‌نشینی سریع ارتش از افغانستان در دستور کار دولت قرار گرفته است. لیام فاکس، وزیر دفاع تازه بریتانیا در گفت‌وگویی با روزنامه تایمز می‌گوید: «بیش از این نباید بر سربازان فشار وارد آورد. من مایلم که آنها هرچه زودتر به میهن برگردند.»

وزیر دفاع بریتانیا تأکید می‌کند که برای او امنیت داخلی کشور از ایفای نقش "پلیس جهانی" مهم‌تر است.

لیام فاکس همچین می‌گوید که قصد دارد آموزش نیروهای افغان را سرعت ببخشد تا بتوانند به زودی مسئولیت تامین امنیت کشور را به عهده بگیرند و نیروهای خارجی را از زیر این مسئولیت آزاد کنند.

به نظر نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان، نیروهای بومی باید تا سال ۲۰۱۴ قادر باشند مسئولیت تامین امنیت کشور را به عهده گیرند. فاکس گفته است که او با مقام‌های دولت افغانستان درباره امکان تسریع روند آموزش نیروهای امنیتی افغان گفت‌وگو خواهد کرد تا ببیند آیا امکان تسریع این کار بدون کاهش کیفیت آن وجود دارد یا نه.

روز شنبه یک هیئت بلندپایه‌ بریتانیایی برای گفت‌وگو با مقام‌های افغان و فرمانده ناتو به کابل سفر کرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه، لیام فاکس، وزیر دفاع و اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌المللی دولت ائتلافی بریتانیا در رأس این هیئت قرار دارند. بررسی مسائل افغانستان و امکان تسریع روند آموزش نیروهای افغان برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های بیشتر امنیتی، از اهداف اصلی سفر سه وزیر بریتانیایی عنوان شده است.

پیش از سفر سه وزیر بریتانیایی به کابل، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا به رهبری حزب محافظه کار گفته بود که مسائل افغانستان در صدر اولویت‌های سیاست خارجی کشورش قرار دارد. وزیران بریتانیایی پیش از پرواز به افغانستان به خبرنگاران گفتند که در سیاست‌های بریتانیا در قبال افغانستان تغییر عمده‌ای پدید نخواهد آمد.

وزیر دفاع بریتانیا قبل از سفر به کابل در مقاله‌ای برای روزنامه تایمز نوشته بود، نیروهای بریتانیایی در اصل برای کمک به امنیت جهان و بریتانیا به افغانستان رفته‌اند. ارتش بریتانیا نه به خاطر کمک به افغانستان، بلکه به خاطر مردم بریتانیا و امنیت جهانی در افغانستان حضور دارد.

وزیر دفاع بریتانیا گفته است که فرماندهی عملیاتی ۸ هزار سرباز بریتانیایی در هلمند به نیروهای امریکایی واگذار خواهد شد. این تحول بخشی از تغییراتی است که قرار است در فرماندهی نیروهای بین‌المللی در جنوب افغانستان انجام گیرد. بر اساس این برنامه، فرماندهی این نیروها در جنوب افغانستان به دو بخش تقسیم خواهد شد.

هم‌اکنون حدود ۱۰ هزار سرباز بریتانیایی در افغانستان حضور دارند. از این نظر این کشور دومین نیروی خارجی در افغانستان محسوب می‌شود. ایالات متحده حدود ۱۳۰ هزار سرباز در افغانستان دارد و بر آن است که به زودی ۲۰ هزار سرباز تازه نفس به کمک آنها بفرستد. تا کنون ۲۸۶ سرباز بریتانیایی و ۱۰۸۱ ارتشی امریکایی در خاک افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌زمان با سفر سه وزیر بریتانیایی، هورست کولر، رئیس جمهوری آلمان همراه با همسرش وارد شهر مزارشریف در شمال افغانستان شد. وی در این سفر با فرماندهان و سربازان آلمانی مستقر در افغانستان دیدار کرد. نیروهای آلمانی عمدتا در شمال افغانستان مستقر هستند. پیش از آغاز مسافرت به افغانستان، آقای کولر این نظر را تائید کرد که هم اکنون در افغانستان جنگ جریان دارد.


نظر شما :