سه کوهنورد امریکایی و پیشنهاد ایران به تبادل زندانی با امریکا

۰۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۵ کد : ۷۶۴۴ آمریکا
چند روز پس از آن که ایران و فرانسه با ترتیبی ویژه به تبادل زندانی پرداختند، خانواده‌های سه زندانی امریکایی متهم به جاسوسی در تهران با یکدیگر ملاقات کردند.
سه کوهنورد امریکایی و پیشنهاد ایران به تبادل زندانی با امریکا

دیپلماسی ایرانی: چند روز پس از آن که ایران و فرانسه با ترتیبی ویژه به تبادل زندانی پرداختند، خانواده‌های سه زندانی امریکایی متهم به جاسوسی در تهران با یکدیگر ملاقات کردند.

به گفته برخی منابع خبری، امیر قطر رابط اصلی آزادی کلوتید ریس، شهروند فرانسوی متهم به جاسوسی که ظاهرا دستگاه امنیتی فرانسه نیز به نوعی اتهام جاسوسی وی را تایید کرده، بوده است. دو روز پس از آن علی وکیلی‌فر فرد متهم به قتل شاپور بختیار پس از 15 سال از زندان آزاد و به ایران آمد. دولت فرانسه همچنین مجید کاکاوند، دیگر شهروند ایرانی مقیم امریکا که به اتهام همکاری بازرگانی تسلیحاتی با ایران یک سال پیش به زندان افتاده بود را آزاد و به ایران فرستاد. در حالی که امریکا از فرانسه خواسته بود که کاکاوند را تحویل امریکا دهد. گفته می‌شود نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری ایران به امیر قطر پیغام داده است که پاریس به دنبال برقراری رابطه حسنه با تهران است و می‌خواهد روابط خود با ایران را بهبود بخشد.

پس از این اتفاق‌ها به فاصله دو روز بود که خانواده امریکایی‌ها نیز به سوی ایران پرواز کردند و در هتل استقلال تهران با فرزندانشان دیدار کردند.

خانواده‌های زندانیان امریکایی دو روز پس از این دیدار تهران را ترک کرده و به امریکا بازگشتند اما در این میان مقام‌های ایران برای آزادی این سه زندانی امریکایی که ژوئیه سال گذشته میلادی در مرز ایران و عراق دستگیر شدند، پیشنهاد تبادل زندانی داده‌اند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در جلسه هیأت دولت که چند روز پیش برگزار شد، با اطمینان گفته بوده که سه امریکایی بازداشت شده در ایران جاسوس هستند. مصلحی روز یکشنبه دو خرداد اظهار داشت: «جاسوس بودن آنها موردی مشخص و مسلم است.»

پیش از آن مقام‌های امریکایی از ایران خواسته بودند تا در حرکتی بشردوستانه این سه شهروند را آزاد کند.

مسئول خبری وزارت امور خارجه ایالات متحده با بیان این که ما نمی‌خواهیم انگیزه ایران را از صدور ویزا برای مادران سه کوهنورد جوان کشورمان تفسیر کنیم، گفت: «تنها خواسته‌ ‌ما این است که ایران در حرکتی بشردوستانه این سه جوان را آزاد کند.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه دو خرداد گفت: «امریکایی‌ها که ادعای بشردوستانه دارند، (خود نیز) از این اقدامات بشردوستانه برای ما انجام دهند تا بحث به این برسد که تبادلی صورت بگیرد یا خیر.»

مقام مسئول وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این پرسش که تحلیل واشنگتن از به درازا کشیدن پرونده سه زندانی امریکایی در ایران چیست، گفت: «به علت نبود ارتباط دیپلماتیک میان دو کشور، برای ما بسیار دشوار است از محاسبات ایران مطلع شویم. تنها چیزی که اکنون می‌دانیم این است که سه امریکایی زمانی که در نزدیکی مرز ایران و عراق در حال کوهنوردی بودند، دستگیر شدند و از زمان بازداشت‌‌شان که بیش از ۹ ماه از آن می‌گذرد تا کنون امکان دسترسی به وکیل نداشته‌اند.»


( ۳ )

نظر شما :