چرا دنیس بلر مدیر اطلاعات آمریکا استعفا می دهد؟

۰۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۱ کد : ۷۶۱۸ آمریکا
نویسنده خبر: محمد فرهاد کلینی
دنیس بلر ۶۳ ساله که عمری را در ارتش امریکا و در واحدهای مختلف در سمت فرماندهی مشغول بکار بوده است. همواره نسبت به فرمانده هان بالادستی خود روحیه انتقادی داشت. او ۳۴ سال از عمر خود را در نیروی دریایی ارتش آمریکا گذراند
چرا دنیس بلر مدیر اطلاعات آمریکا استعفا می دهد؟

دنیس بلر ۶۳ ساله که عمری را در ارتش امریکا و در واحدهای مختلف در سمت فرماندهی مشغول بکار بوده است. همواره نسبت به فرمانده هان بالادستی خود روحیه انتقادی داشت. او ۳۴ سال از عمر خود را در نیروی دریایی ارتش آمریکا گذراند و دریا نیز نتوانست به او صبوری بیاموزد.

او در گذشته در موضوع تیمور شرقی به عدم توجه به “دستورات مورد سوال واقع شده بود و گذشته از ذهنیت تحلیلی در حوزه نظامی ولی نسبت به مسائل امنیتی خصوصا امنیت داخلی اشراف کامل نداشت.  در طی مدت کوتاه مسئولیت خود در دولت اوباما همواره بر موضوع عدم اجماع با سازمان سیا و بعضا با شورای امنیت آمریکا اخباری به رسانه ها منتقل می شد ولی این بار با توجه به مسائل مطروحه در امنیت ملی آمریکا خصوصا بعد از تهدیدات بمب‌گذاری در آمریکا بحث ها تا حدودی بغرنج شد و مسائلی از گذشته و مشکلات موجود در جامعه اطلاعاتی امریکا که مسئولیت مستقیم اقای دنیس بلر بود درسطح دیگر مسئولین بشدت داغ شد.

اوباما در طی سخنرانی های خود در گذشته بر مدیریت گردش صحیح اطلاعات در ساختارهای اطلاعاتی امریکا” تاکید نمود و گویا اخلاق حرفه ای دستگاه های اطلاعاتی امریکا مانع اصلی است و خواهان یک مدیر که معمولا در جزئیات نیز دخالت می کند را بر نمی تابند.

مشکل سیستمی که در گزارش کمیته اطلاعاتی سنا نیز به آن اشاره شده است یکی از عوامل مهم بحساب می‌آید. دنیس بلر که سومین مدیر جامعه اطلاعاتی آمریکا از آغاز تاسیس این سازمان است اگر کمی قبل از قبول مسئولیت به تجربیات دیگر هم ردیف های خود توجه می کرد شاید موضوعات را با اوباما تا حدودی ”حل وفصل ” می‌کرد ومدت مسئولیت وی نیز شاید بیش این این دوره بطول می کشید.

در اینجا موضوع نافرمانی، عدم اعتماد، شکست ها وناکامی ها، مشکلات سیستمی، دیدگاه نظامی در شیوه کنترل تحولات امنیتی، رقابت حرفه ای در تیم اول امنیت اوباما، ضرورت پاسخگویی به افکار عمومی، همه وهمه به هم آمیخته در این موضوع نقش داشته است.

اما سوال اینجا است بعد از برکناری چارلز فریدمن که تحت فشار لابی یهود در گذشته اتفاق افتاد امروزه کناره‌گیری دنیس بلر چگونه تفسیر می شود. بلر در گذشته در تعامل با دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل پیرامون چگونگی تفسیر و تحلیل اطلاعات هسته ای ایران اختلاف نظر داشت ولی جدا از این موضوع اصرار دنیس بلر در ”هدایت عملیات سازمان سیا” و تیم جدید پانتا خصوصا مایکل مورل که تحلیل گر با سابقه و مسئول عملیاتی جدید درسازمان سیا است می تواند از عوامل اصلی بحساب آید.

بهر حال اوباما عصر پنجشنبه قبل آغاز عملیات جمهوریخواهان در انتقاد از سیاست امنیتی اوباما و متهم کردن اوباما به سیاسی کردن شورای امنیت ملی امریکا، دنیس بلر را به دفتر خود فرا خواند و از وی بخاطر تلاش برای ایالت متحده امریکا تشکر کرد.
اگرچه امروز از جان برنان رئیس امور امنیت داخلی،‌ جیمز آرکلاپر مشاور ضد تروریستی و جان هامره رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بعنوان جانشین احتمالی بلر نام برده می شود لیکن رایزنی تیم برکنار کننده که در پاکستان بود نقش مهمی در تعامل با اوباما دارد فعلا امور جامعه اطلاعاتی به عهده معاون دنیس بلر یعنی دیوید  گومپرت گذاشته شده است تا طی روزهای آتی مسئول دائمی جامعه اطلاعاتی آمریکا تعیین شود.

محمد فرهاد  کلینی

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :