تحريم ايران نزديک است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۱ کد : ۷۵۷۰ پرونده هسته ای
سوزان رايس نماينده ايالات متحده در سازمان ملل در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود تاکيد کرد که کشورهاى حاضر در شوراى امنيت پيشرفت‌هاى قابل ملاحظه‌اى در مسير تشديد تحريم‌ها عليه ايران داشته‌اند.
تحريم ايران نزديک است

هر روز خبر تازه‌اى از مذاکرات ميان اعضاى شوراى امنيت بر سر تشديد تحريم‌هاى ايران به گوش مى‌رسد. ايالات متحده تهران را به بى‌توجهى به درخواست‌هاى بين‌المللى براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى متهم مى‌کند و همراهان غربى اين کشور هم در شوراى امنيت فرياد تحريم سر داده‌اند. به گزارش آسوشييتدپرس، سوزان رايس نماينده ايالات متحده در سازمان ملل در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود تاکيد کرد که کشورهاى حاضر در شوراى امنيت پيشرفت‌هاى قابل ملاحظه‌اى در مسير تشديد تحريم‌ها عليه ايران داشته‌اند .

همزمان منابع اگاه ادعا مى‌کنند که متن اين قطعنامه پيش از مطرح شدن در شوراى امنيت و به راى گذاشته شدن در اختيار اعضا براى بررسى قرار خواهد گرفت. ضرب الاجل زمانى براى اين کار هم تا پايان ماه جارى در نظر گرفته شده است. رايس در گفتگو با خبرنگاران تاکيد کرد که اعضاى گروه پنج به اضافه يک، در پايتخت‌هاى خود  و البته در شوراى امنيت با يکديگر ديدار و گفتگو دارند. روسيه، ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه و چين کشورهايى هستند که از حق وتو برخوردارند.

آلمان نيز به مجموع اين ابرقدرت‌ها اضافه شده است. آخرين بار نمايندگان کشورهاى عضو پنج به اضافه يک روز چهارشنبه با يکديگر ديدار کردند. گفته مى‌شود که دور بعدى اين ديدارها نيز در هفته آتى برگزار خواهد شد. همزمان با تلاش‌هاى نمايندگان اين کشورها براى حصول توافق بر سر قطعنامه‌اى جدى و همه جانبه، کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى نيز در نيويورک در حال برگزارى است. علاوه بر اين رئيس جمهورى بزريل داسيلوا نيز در تهران به سر مى‌برد. برزيل از جمله کشورهايى است که به شکل دوره‌اى در شوراى امنيت حضور خواهد داشت. داسيلوا تا‌کنون چه در ديدار با هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده در خاک کشورش و چه در مصاحبه‌هاى مطبوعاتى بارها اعلام کرده است که مخالف تشديد تحريم‌هاى ايران است. رايس در خصوص سفر داسيلوا به ايران گفت: اين سفر تاثيرى بر روند رو به رشد حصول توافق ميان اعضاى ثابت شوراى امنيت ندارد .

پيش از اين نيز سه بار قطعنامه‌هايى شديد اللحن عليه برنامه هسته‌اى ايران منتشر شده است که هيچ کدام ره به جايى نبرده است. رايس با اشاره به اظهارات اخير داسيلوا که به ايران هشدار داده بود تا زمانى که غنى سازى اورانيوم ادامه دارد، بر حجم فشارها نيز افزوده خواهد شد، ابراز اميدوارى کرد که برزيل نيز در اين مسير در کنار کشورهاى پنج به اضافه يک بايستد .

ايران اوايل هفته اعلام کرد که برزيل و ترکيه براى انتقال اورانيوم غنى سازى شده به ايران و تبديل شدن به ميانجى در اين پرونده اعلام امادگى کرده‌اند. بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که در حال حاضر بهترين راه براى برون رفت پرونده هسته‌اى ايران از بحران و البته با کمترين هزينه‌ها، تبادل سوخت ميان ايران و کشورى ثانى است. بر اساس اين طرح تهران اورانيوم غنى‌سازى شده با درصد پايين را تحويل مى‌دهد و در ازاى آن ميل‌هاى سوخت هسته‌اى مورد نياز براى راکتورهاى هسته‌اى – پزشکى را دريافت مى‌کند. منابع نزديک به شوراى امنيت ادعا مى‌کنند که در قطعنامه جديد سپاه پايداران انقلاب اسلامى و چهره‌هاى سرشناس آن مورد تحريم قرار گرفته‌اند. علاوه بر اين به نظر مى‌رسد که واشنگتن به دنبال تحريم هرگونه صادرات تسليحاتى از سبک تا سنگين به ايران باشد. سرمايه‌گذارى در بخش انرژى ايران نيز بدين ترتيب بر کمپانى‌هاى برگ بين‌المللى حرام مى‌شود.

البته چين تا‌کنون بارها مخالفت خود را با اين حد از تحريم‌ها عليه ايران اعلام کرده است. به نظر مى‌رسد که قطعنامه اوليه مد نظر کشورهاى اروپايى و ايالات متحده براى خوشايند روسيه و چين تا حد بسيار زيادى تعديل شود. چين و روسيه اعلام کرده‌اند که هنوز درب ديپلماسى براى  برون برد برنامه هسته‌اى ايران از بحران را باز مى‌بينند. در چنين شرايطى اين دو کشور تنها زمانى به تحريم‌ها بله خواهند گفت، که متن قطعنامه نرم و البته منافع تجارى آنها را هدف قرار نداده باشد .


نظر شما :