رئيس‌جمهورى روسيه تحريم ايران را بعيد ندانست

۰۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۷ کد : ۷۲۵۹ اروپا
روسيه اندک‌اندک در مسير مطالبه‌هاى ايالات متحده در قبال پرونده هسته‌اى ايران گام بر مى‌دارد. بيست و چهار ساعت پيش بود که رسانه‌هاى امريکايى از تعديل تحريم‌هاى امريکا عليه ايران خبر دادند.
رئيس‌جمهورى روسيه تحريم ايران را بعيد ندانست
  با اعضاى اتحاديه عرب در مسکو تاکيد کرد که گزينه تحريم ايران قابل چشم‌پوشى نيست. او در بيانيه‌اى که به اين مناسبت مکتوب هم شده و قرائت شد در اين خصوص نوشته است، هم‌زمان بايد اعتراف کنيم که نمى‌توانيم بحث تحريم را به يک‌باره فراموش کنيم. هم‌زمان با اين اظهار نظر دميترى مدودف، روساى جمهوری امريکا و روسيه  توافق‌نامه جديد با هدف کاهش تسليحات و کلاهک‌هاى هسته‌اى دو کشور را نهايى کردند.

سرانجام پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده ميان نمايندگان امريکا و روسيه بر سر توافق بر روى معاهده‌اى جديد به جاى معاهده‌ى استارت، باراک اوباما و ديميترى مدودف، بر سر اين معاهده جديد توافق کردند. پيشتر باراک اوباما از اين معاهده جديد به عنوان اقدامى براى کاهش چشمگير زرادخانه‌هاى هسته‌اى و کاهش آزمايش‌هاى هسته‌اى در جهان ياد کرده بود. اوباما همچنين به دنبال نهايى شدن اين معاهده جديد با روسيه تأکيد کرد که معاهده‌ جديد بخشى از اقدامات براى ايجاد دنيايى عارى از تسليحات هسته‌اى است.

وى تصريح کرد که اصول اين توافق نشان‌دهنده اين است که ازسرگيرى روابط گرم با روسيه از اولويت‌هاى کارى وى است. همچنين کرملين نيز اعلام کرد که اوباما و مدودف بر معاهده هسته‌اى جديد ميان امريکا و روسيه توافق کردند. اوباما همچنين خاطرنشان کرد که اصول اين توافق نشان‌دهنده اين است که امريکا و روسيه در کاهش چشمگير تسليحات هسته‌اى خود جدى هستند.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا نيز ضمن ابراز رضايت از اصول اين توافق خاطرنشان کرد که وى مطمئن است دولت اوباما توانايى متقاعد کردن سناى اين کشور براى تأييد اين توافق‌نامه ميان امريکا و روسيه را دارد.


نظر شما :