آمادگى اروپا براى کمک به يونان

۲۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۵ کد : ۷۲۲۶ اروپا
یونان می‌تواند در شرایط اضطراری به کمک‌های مالی کشورهای اتحادیه اروپا که در حوزه پولی یورو قرار دارند تکیه کند. وزرای دارایی این کشورها در اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای نجات یونان از قروض دولتی تهیه کردند.
آمادگى اروپا براى کمک به يونان

دیپلماسی ایرانی: یونان می‌تواند در شرایط اضطراری به کمک‌های مالی کشورهای اتحادیه اروپا که در حوزه پولی یورو قرار دارند تکیه کند. وزرای دارایی این کشورها در اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای نجات یونان از قروض دولتی تهیه کردند. 

پس از پنج ساعت مذاکره میان وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا که در حوزه پولی یورو قرار دارند، سرانجام ژان کلود یونکر، رئیس گروه وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو در اتحادیه اروپا، عصر دوشنبه (۱۵ مارس) در برابر نمایندگان رسانه‌ها ظاهر شد و در چند جمله به موضوع اصلی پرداخت و گفت: «اگر یونان به کمک احتیاج داشته باشد، به این کشور کمک می‌شود.»

یونکر گفت که یونان قادر خواهد بود با برنامه‌های صرفه‌جویی گسترده مالی در کشور بر مشکلات موجود پیروز شود و در این شرایط احتیاجی به بسته کمکی مالی اتحادیه اروپا نیست. او همچنین گفت که یونان هنوز تقاضای کمک مالی از اتحادیه اروپا نکرده است.

ژان کلود یونکر، رئیس گروه وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو در اتحادیه اروپا که خود هم‌زمان نخست‌وزیر و وزیر دارایی لوکزامبورگ است، اعلام کرد که همه اعضای حوزه یورو تلاش خواهند کرد تا مشکل مالی یونان از سر راه این کشور برداشته شود.

یونکر در ادامه گفت که اکنون باید سران و نخست‌وزیران کشورهای عضو حوزه یورو به این موضوع بپردازند و رای نهایی را اعلام کنند.

یونکر همچنین اعلام کرد که بعضی مشکلات تکنیکی نیز باید در این رابطه از سر راه برداشته شوند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا در نشست بعدی سران و نخست‌وزیران کشورهای اتحادیه اروپا که قرار است در ۲۵ و ۲۶ مارس برگزار شود، در مورد کمک مالی به یونان تصمیم‌گیری می‌شود یا نه.

ژان کلود یونکر، رئیس گروه وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو در اتحادیه اروپا، حاضر نشد در مورد میزان کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان سخنی بگوید. کارشناسان اما بر این نظرند که قرار است حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد یورو به یونان کمک شود. دولت یونان به چنین مبلغی تا ماه می نیاز دارد تا بتواند وام‌هایی برای بازپرداخت قروض دولتی خود دریافت کند.

قرض‌های دولتی یونان حدود ۳۰۰ میلیارد یورو است. کشورهای حوزه یورو نگرانند که بدهی‌های دولتی، اقتصاد این کشور را فلج کند و بحران مالی موجود به سایر کشورهای عضو، مانند اسپانیا و پرتغال که شرایطی مشابه یونان دارند، سرایت کند.

این کشورها هراس دارند که گسترش بحران مالی در یونان و کسری بودجه عظیم این کشور به قدرت و ثبات یورو آسیبی جدی وارد آورد.


نظر شما :